Selv husker han ingen ting før han våknet i ambulansen. Men det andre har fortalt om hendelsen, pluss den knuste hjelmen, forteller sitt tydelige språk.

– Jeg fikk høre at hastigheten jeg hadde var et sted mellom 35 og 45 kilometer i timen. Å treffe bakken når du flyr over styret i den hastigheten, da er det minimal mulighet for å overleve uten hjelm, sier Fjæråsen.

Erfaren syklist

38-åringen bor i Sørumsand i Akershus, er en ivrig syklist og jobber som personlig trener og spinninginstruktør. Dette var tredje gang han skulle delta i Birken. Samboeren og de to barna var med for første gang. De sto i løypa for å følge med på når han passerte.

Barna brukte GPS-sporing for å se hvor pappa var i løypa. Men så sluttet prikken å bevege seg. Kort tid senere kjørte en ambulanse forbi.

«Det var som å være i et vakuum og alle lydene rundt ble fjerne», skrev samboeren i et blogginnlegg noen dager senere.

En annen syklist hadde truffet Øyvinds sykkel bakfra. Øyvind fløy over styret og landet på hodet. Han var bevisstløs i 15 minutter.

Seks måneders opptrening

Han slapp unna ulykken med en kraftig hjernerystelse, to knekte ribbein og en kraftig oppskrapet kropp. Det tok et halvt år før han kunne trene igjen for fullt. Øyvind takker hjelmen for at det tross alt gikk så bra.

STYGG SMELL: En mørbanket Øyvind får behandling på sykehuset på Lillehammer etter ulykken. Foto: Privat
STYGG SMELL: En mørbanket Øyvind får behandling på sykehuset på Lillehammer etter ulykken. Foto: Privat

Ulykken har ikke ødelagt for sykkelgleden. Han kom nettopp hjem fra et treningsopphold på Mallorca og skal delta både på Grenserittet og Birken senere i år.

Han forteller gjerne sin historie for å formidle hvor viktig det er å bruke hjelm.

– Jeg skjønner ikke argumentasjonen for ikke å bruke hjelm. Jeg mener at livet er litt viktigere enn sveisen. Så jeg skjønner ikke hva utfordringen er med å bruke hjelm, sier 38-åringen.

– Men din ulykke skjedde i en ekstremsituasjon. Er det like viktig å bruke hjelm om man bare skal en snartur på butikken?

KNUST: Hadde det ikke vært for hjelmen, tror Øyvind ulykken ville fått alvorlige følger. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
KNUST: Hadde det ikke vært for hjelmen, tror Øyvind ulykken ville fått alvorlige følger. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

– Du kan si at jeg var i en ekstremsituasjon, men jeg hadde fullt fokus på arbeidsoppgavene mine. Når du sykler til og fra butikken, er du ikke like fokusert på syklingen, så jeg mener det kan være vel så farlig å ta en tur i butikken som å sykle Birken.

Sunn fornuft

Arild Egge, overlege og nevrokirurg ved Oslo universitetssykehus, jobber med å behandle sykdommer og skader i hjernen. Han er ikke i tvil om at sykkelhjelmen kan utgjøre forskjellen på om pasienten blir helt frisk eller må tilbringe resten av livet som pleietrengende.

– Det finnes ingen lang bevisføring for effekten av sykkelhjelm, men i dette tilfellet mener jeg det holder å bruke sunn fornuft. Når jeg står og ser på en skade i hjernen, kan jeg med visshet si at utfallet ville vært et annet om noe beskyttet hodet da skaden skjedde, sier Egge til TV 2.

Sykkelhjelm:

  • Å bruke sykkelhjelm reduserer risikoen for skader med 60 til 80 prosent.
  • Hjelmen skal dekke skallen, pannen, tinningen og bakhodet.
  • Godkjente sykkelhjelmer skal være CE-merket og ha EN1078-merking.
  • En hjelm som har fått et kraftig støt, skal skiftes ut.
  • Hjelmer som er eldre enn fem år, kan være svekket og bør skiftes ut.

Kilde: Trygg Trafikk, Sykkelmagasinet/Kjetil R. Anda

Han ser ikke hvilke argumenter som taler mot bruk av sykkelhjelm. Hjelmen er et minimalt sikkerhetstiltak – den er verken kostbar, tung eller vanskelig å bruke. Han fnyser av argumentet om at hjelmen kan skremme folk fra å bruke sykkelen og at det kan slå ut negativt på folkehelsen.

– Det er et ubegripelig standpunkt og håpløst å koble det til for eksempel hjerte- og karsykdommer. Hjelmbruk er fornuftig på samme måte som det er fornuftig å bruke lys på sykkelen for å bli sett. Det vil ikke endre utfallet av alle ulykker, men noen, sier legen.

Egge opplevde selv en alvorlig sykkelulykke som resulterte i en splintret hjelm.

– Jeg så den steinen jeg traff og er sikker på at jeg ikke hadde vært nevrokirurg i dag uten hjelm, sier Egge.

Mener skole-sykling bør reguleres

Øyvind Fjæråsen mener man bør vurdere å påby bruk av sykkelhjelm, men ser at det vil by på utfordringer og at noen kanskje vil slutte å sykle om de blir nødt til å bruke hjelm.

Han synes det er betenkelig at førsteklassinger nå kan sykle til skolen uten at det eksisterer noe krav om bruk av hjelm.

– Jeg mener at skolene i hvert fall bør ha restriksjoner i forhold til bruk hjelm når ungene sykler til og fra skolen, sier han.