TV-TRØBBEL: Marius Espeland kjøpte TV til 13 000,-, men får ikke skrudd den på. Foto: TV 2 Hjelper deg
TV-TRØBBEL: Marius Espeland kjøpte TV til 13 000,-, men får ikke skrudd den på. Foto: TV 2 Hjelper deg

Marius (27) får ikke skrudd på TVen før han har dratt ut stikkontakten

TVen til 13.000 kroner viste seg å ha en software-feil som gjør at den ikke alltid vil slå seg på.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I februar kjøpte Marius Espeland (27) en ny Philips-TV til nesten 13.000,- fra komplett.no. Det er bare én hake, TV-apparatet vil ikke alltid skru seg på.

Det har vist seg at den nye TV-en har en software-feil som gjør at den noen ganger ikke vil slå seg på. Oppstartsbildet kan fryse for deretter å gå helt i svart, og da er det bare en ting Marius kan gjøre;

– Jeg drar ut stikkontakten, og så må jeg vente litt før jeg setter kontakten i igjen, forteller Marius Espeland til TV 2 hjelper deg og legger til;

– Det er veldig dumt. Du kjøper en TV og med dagens teknologi så har du forventninger om at TV-en skal være bra, og den skal jo gå på når du trykker på fjernkontrollen, sier Marius.

Komplett.no kjente til problemet

Espeland tok kontakt med komplett.no da han fikk problemene med TV-en. Der fikk han til svar at det var en softwarefeil og at de kjente til problemet, men de kunne ikke fortelle han når det kom til å bli fikset.

– Da jeg fikk svart på hvitt at de hadde vært borti software-feilen tidligere så ble jeg jo litt sur og forbanna. Du tenker jo også at her er det noe galt for de kan jo ikke være glad i kundene sine, for det er jo sånn de mister kunder! sier han.

Fortsatte å selge TV-modellen

Komplett.no fortsatte å selge TV-modellen også etter at Marius tok kontakt med dem.

– Jeg kjenner jeg blir provosert av at de kjenner til problemet, og har bekreftet dette til meg, og så driver de å selger TV-modellen videre. Jeg håper Philips får ordnet opp i feilen, og så håper jeg Komplett slutter å selge denne modellen fram til problemet er ordnet.

Kunden skal ikke betale for feil

Marius Espeland fikk tilbud fra komplett.no om å enten vente på en oppdatering, eller benytte seg av angreretten og betale for emballasje til returen.

Men hos Forbrukerrådet er de tydelige på at angreretten skal brukes dersom man angrer på et kjøp.

– Angreretten er der for at du, når du kjøper en vare fra nettet eller uten et fast utsalgssted, skal få lov til å se på produktet. Om produktet ikke er som du tenkte det så kan du angre. Angreretten er som regel 14 dager. Da må du sende produktet tilbake og betale for frakten, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Men om det er feil på produktet, som hos Marius, er det en reklamasjonssak.

– Reklamasjon handler om at det er en feil på produktet som du ikke selv er skyld i. Da kan du reklamere på produktet i inntil fem år, slår Flønes fast.

Fjernet til slutt produktet

Direktør for Komplett Nordic, Anton Hagberg, er kjent med software-problemet, og innrømmer at Komplett har gjort flere feil i denne saken.

Direktør for Komplett Nordic, Anton Hagberg. Foto: TV 2 hjelper deg
Direktør for Komplett Nordic, Anton Hagberg. Foto: TV 2 hjelper deg

– Det har vært et problem med softwaren på noen av Phillips TV-ene, men for de aller fleste har den virket ok. Vi har solgt 230 slike TV-er på komplett.no og det er ca. tyve av dem vi har logget feil på. Det er selvfølgelig alt for mye, så det burde vi ha sett før. Da vi så feilraten tok vi produktet bort fra nettsidene våre, sier Hagberg til TV 2 hjelper deg.

I følge Hagberg trodde de at feilen skulle bli utbedret av Phillips, noe som viste seg å ikke stemme.

– Vi trodde Software-feilen skulle bli utbedret raskt av Philips slik at Marius og de andre kundene, som har opplevd dette, skulle få rettet opp feilen. Det har de dessverre ikke klart, så det burde vi ha reagert på tidligere. Det ser vi nå i ettertid, sier han.

Feil nummer to

At Marius fikk beskjed om å bruke angreretten beklager Hagberg.

– Ja, det er feil nummer to. Det er jo ikke noen angrefrist, det er en reklamasjonssak, så det burde vi bare ha ryddet opp i direkte. Det er en glipp fra oss. Den kunne vi tatt i retur og tatt kostnadene for frakt og emballasje selvfølgelig. Det er ikke noen angrefrist-sak når han har en feil på TV-en, det er vår feil det også, sier direktøren.

Fått ny TV

Philips skriver i en kommentar til TV2 hjelper deg:

«Vi er kjent med problemet til produktet 55PUS7600 og har jobbet med en ny programvare-oppdatering for å løse dette. Den nye programvaren vil bli utgitt snart. Vi beklager til alle TV-eiere som har møtt dette problemet med sin TV. Vi jobber alltid med å forbedre våre produkter og tar tilbakemeldinger fra forbrukere meget seriøst.»

For Marius Espeland har problemet ordnet seg da han har fått en ny TV fra komplett.no som fungerer.

Se TV 2 hjelper deg på TV 2 kl. 20.30!