Slik flytter du – på første klasse

Men det holdt på å skjære seg helt ...

Brooms redaksjonssjef fikk teste Mercedes SL på en litt annerledes måte enn vanlig. Men selv en toseter cabriolet har sine fordeler når du skal sjaue ut- og inn av hus ... Foto: Kai Hakvåg
Brooms redaksjonssjef fikk teste Mercedes SL på en litt annerledes måte enn vanlig. Men selv en toseter cabriolet har sine fordeler når du skal sjaue ut- og inn av hus ... Foto: Kai Hakvåg

Plutselig får jeg beskjed om det har dukket opp en mulighet til å teste Mercedes sin legendariske cabriolet, SL, på norske veier. Den helt nye, som nettopp har ankommet markedet.

Jeg kan jo ikke si nei til slikt.

Først senere går det opp for meg at det sammenfaller med flytting. Familien er nemlig på vei fra Åmot i Modum til Vikersund, i samme kommune.

Alle som har vært med på flytting, kan trolig skrive under på at det er noe forbasket slitsomt træl, på nivå med å rive ut sine egne tenner og negler.

Men når du har en SL som flyttebil, har det sine fordeler.

AMG: Disse bokstavene står for mye moro

Lyspunkt

Jeg skal ikke stå her å proklamere at en åpen-, toseters sportsbil er noen ideell flyttebil. Langt derifra. Men i en prosess som i utgangspunktet er både kjedelig og monoton, er det hyggelig å kunne krydre det hele med noe litt mer morsomt.

SL 400 er på ingen måte den raskeste utgaven i SL-familien. Men når jeg blir servert 0-100 km/t på under 5 sekunder, er det liten grunn til å klage.

Ok, den mangler kanskje hengerfeste og et digert bagasjerom. Men til gjengjeld har den soft close-dører og belyste innstegslister. Dessuten er den rasende morsom å kjøre ... Foto: Kai Hakvåg
Ok, den mangler kanskje hengerfeste og et digert bagasjerom. Men til gjengjeld har den soft close-dører og belyste innstegslister. Dessuten er den rasende morsom å kjøre ... Foto: Kai Hakvåg

Ikke ideelt

Det som raskt blir klart, er imidlertid at bagasjerommet ikke egner seg til å få unna store kolli. Her er det, takket være ståltaket, både trangt og smalt.

Riktignok kan du faktisk få med deg et par bager på weekend-tur. Men kommoden kona arvet av bestemoren sin, var ikke på noe tidspunkt mulig å få oppi.

Det ville nok heller ikke vært spesielt populært hos importøren, om vi gjorde alvor av "stroppe-kommoden-fast-på-nedfelt-tak"-ideen, som dukket opp i et lyst øyeblikk.

Volvo 240 har en del egenskaper som gjør den bedre egnet til flyttejobben enn Mercedes SL. Så ærlig må vi nesten være ...
Volvo 240 har en del egenskaper som gjør den bedre egnet til flyttejobben enn Mercedes SL. Så ærlig må vi nesten være ...

Det som imidlertid ER mulig, og som ble flittig brukt, var muligheten til å frakta lange gjenstander. Ski, ulike stenger, madrasser og fiskestenger, er ideelt å frakte med SLen. Takhøyden er jo uendelig!

Høy puls da Broom testet Mercedes-verstingene

Ice breaker

En ting er at du får med deg saker og ting som er litt vanskelig å laste i en vanlig bil. En annen ting er at du forteller hele nabolaget at du er på flyttefot. Å komme susende i en åpen sportsbil full av ræl, viser seg å være en ypperlig ice braker.

En lurer på hvilket flyttefirma jeg jobber i, for han kunne godt tenkt seg å bli ansatt der, han også, hvis det er slike biler vi bruker ...

Eget flyttebil-utstyr

For øvrig har nok Mercedes tenkt litt på at dette skal egne seg til flyttebil også. For eksempel har de flere praktiske kjøreprogram som kan brukes om du har hendene fulle av ting og tang. Slik du gjerne har når du skal flytte.

Adaptiv cruise control, som både gasser, bremser og svinger for deg er på plass. Det samme er parkeringsassistent.

I praksis kan du sitte med fanget fullt av flyttekasser stablet i høyden, og bare lene deg tilbake. Ja, nesten da ...

Bagasjerom som egner seg til flytting av små bager, ikke store kommoder fra 1800-tallet ...
Bagasjerom som egner seg til flytting av små bager, ikke store kommoder fra 1800-tallet ...

Ekte Mercedes-klassiker – funnet i en låve

Langt mer medgjørlig

Det er jo gjerne også slik med flytting, at den ene veien er bilen tom. Og en SL uten hverken medpassasjer eller flyttegods, er virkelig et morsomt sted å oppholde seg.

SL 400 med 367 hk og 500 Nm, sørger for en rask og ikke minst glad tur tilbake til det gamle huset, for å plukke opp mer flyttegods.

Det er bare å la Active Body Control-systemet jobbe for fullt, nyte at de aktive setene holder deg på plass i svingene og la vinden røske deg i håret.

Toppen av det hele er å høre den hissige lyden av sportseksosanlegget, en opplevelse som naturligvis forsterkes av at taket er nede.

Det lange panseret og den korte hekken kler bilen også når taket er oppe. Det ser lekkert ut. Og siden det er glasstak, slipper dagslyset inn.
Det lange panseret og den korte hekken kler bilen også når taket er oppe. Det ser lekkert ut. Og siden det er glasstak, slipper dagslyset inn.

Mercedes SL: – Nei, det var ikke plass til to slike på et lite sted

Må ha litt suppe ...

Turene uten noe flyttegods, er således både balsam for autofil-sjela, og samtidig effektivt med tanke på tidsbesparelse.

Som en ekstra bonus blir jeg samtidig en langt mer medgjørlig person å omgås. Og det kan jo komme godt med, synes i alle fall min bedre halvdel.

Da får det ikke hjelpe at det blir mange turer, og at forbruket ikke er helt på kassebil med en grisegjerrig dieselmotor-nivå.

SL 400 trenger 0,77 suppe på mila i snitt. Men vi kan røpe at under flytteturene lå forbruket langt over det ...

Når du pakker ned taket, åpenbarer det seg et digert område som egner seg ypperlig for å stroppe fast et kjøleskap eller andre store ting. Spørsmålet er om det hadde blitt særlig godt mottatt hos importøren som har lånt oss bilen ...
Når du pakker ned taket, åpenbarer det seg et digert område som egner seg ypperlig for å stroppe fast et kjøleskap eller andre store ting. Spørsmålet er om det hadde blitt særlig godt mottatt hos importøren som har lånt oss bilen ...

Disse personbilene er vi mest fornøyd med

Praktisk takløsning

Det fine med SL er at den ikke må jages eller kjøres som om jeg har stjålet den. Når jeg bare vil cruise, går det nemlig helt ypperlig. Selv i rundt 100 km/t er ikke vinden altfor sjenerende, og understellet er satt opp til en viss komfort også.

Mercedes SL 400

Motor: V6, bensin

Effekt: 367 hk / 500 Nm

Forbruk: 0,77 l/mil

0-100 km/t: 4,9. sek.

Toppfart: 250 km/t

Bagasjerom: 241 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 467 cm x 187 cm x 131 cm

Startpris: 1.299.900 kroner

Pris testbil: 1.581.239 kroner

Og om vinden blir for påtrengende, er det jo bare å vippe opp ståltaket. Da blir det ikke bare slutt på turbulensen, men coupeen er også langt stillere enn cabrioleter med stofftak.

Kunne gått galt

Men, hadde værmeldingen slått til, hadde ikke flyttehelga gått særlig bra. Det var nemlig meldt både kaldt vær og nedbør. Og DA er ikke SL særlig brukbar til jobben.

Vi tar også med at du ikke får hengerfeste, men det kompanseres fullt ut med belyste innstegslister og soft close-dører. Så da så ...

Konklusjonen må bli: Har du tid til å bruke noen ekstra turer, og været er fint, så KAN SL 400 fungere som en flyttebil.

Interiøret er ikke like moderne som på nye E-, C- og S-klasse, men dette er slett ikke noe dårlig sted å oppholde seg.
Interiøret er ikke like moderne som på nye E-, C- og S-klasse, men dette er slett ikke noe dårlig sted å oppholde seg.

Topp 10 varebil: Dette er de beste