Nye Audi TT i verstingutgaven er et råskinn det lukter svidd av. 400 hk stilles til disposisjon, og da gjelder det å holde seg fast!
Nye Audi TT i verstingutgaven er et råskinn det lukter svidd av. 400 hk stilles til disposisjon, og da gjelder det å holde seg fast!

Her får du superbil-ytelser til halv pris

Audis nye råskinn blir klar til høsten.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har testet siste generasjon av Audi TT grundig. Det vil si på norsk vinterføre, på spanske motorveier og ikke minst på racerbane.

Favoritten, hvis en skal ta hensyn til pris, er varianten med 2-liters TFSI-motor på 230 hk, kombinert med quattro og S-tronic automatgir.

Men TTS, med sine 310 hk, er enda sprekere. Noe vi fikk erfare til det fulle på den fantastiske Ascari-banen.

Nå kommer imidlertid Audi med verstingutgavene av TT. Og da spares det sannelig ikke på kruttet. TT RS blir nemlig så rask, at den nesten holder følge med den dobbelt så dyre superbilen Audi R8 ...

Dette er mye moro til under 100.000 kroner

Audi TT RS blir den raskeste utgaven av den relativt folkelige sportsbilen til Audi.
Audi TT RS blir den raskeste utgaven av den relativt folkelige sportsbilen til Audi.

Superrask

TT RS kommer som coupe og cabriolet. Felles for dem begge, er en fullstendig spinnvill motor. Den yter her 400 hk. Kombinert med firehjulsdrift og et dreiemoment på 480 Nm mellom 1.700 og 5.850 omdreininger i minuttet, gir det en akselerasjon som flytter hårfestet!

0-100 km/t tar kun 3,7 sekunder i TT RS Coupe, mens den åpne varianten klokker inn bare 0,2 sekunder tregere.

Vi tar med at nye Audi R8 klarer samme øvelse på 3,5 sekunder i vanlig utgave, mens Plus-varianten nøyer seg med 3,2 sekunder ... Så det er altså litt å strekke seg etter fortsatt.

Fikk fem minutters frist til å kjøpe drømmebilen

Audi TT RS leveres både med og uten tak.
Audi TT RS leveres både med og uten tak.

Toppfarten kan justeres

I dette segmentet handler mye om ytelser. Og toppfarten er på typisk maner sperret på 250 km/t. Men om du synes det blir vel kjedelig, kan du heve den til 280 km/t. Hvis du betaler litt ekstra.

For at du skal ha godt feste, er også sportsunderstellet i TT RS spesialtilpasset. RS-utgavene er også senket 10 mm.

Felgene leveres i utgangspunktet i 19" størrelse, men det kan også bestilles 20".

Denne sportsbilen elsker norsk vinter

Diskret

Designet er også noe annerledes enn på en vanlig TT. Frontfangeren er på typisk vis dandert med større luftinntak og er lyse grå eller svarte detaljer nederst, speilhusene er i matt alu og bak er det diffusor med to digre, ovale enderør i hver ende.

Det er også permanent vinge på bakluka. Ønsker du ikke å ha den fastmontert, kan du betale ekstra for en som er justerbar.

Selv om alt dette, kombinert med TT RS-logoer, gjør at kjennere vil skille den fra resten av TT-ene, er styling fortsatt diskret.

Sportsratt med flat bunn og alcantara grep på sidene, og girhendler bak naturligvis. 
Sportsratt med flat bunn og alcantara grep på sidene, og girhendler bak naturligvis. 

Priser

Innvendig er det sportsstoler med diamantmønster og kontrastsømmer – og girhendler på rattet. Det er også standard med Audis Virtual Cockpit-instrumenter.

TT RS har dessuten startknapp på rattet, og en annen knapp på rattet som lar deg stille inn ulike kjøreprogrammer.

Både Coupe og Cabriolet kommer til Norge til høsten, men prisene er ikke klare. Forrige generasjon TT RS, med 340 hk, kostet rundt 1 million kroner.

Mens en Audi R8, superbilen med henholdsvis 540 eller 610 hk, letter deg for henholdsvis 2,2 eller knappe 2,5 millioner kroner ...

Dette er genialt – på flere måter