Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skal du ha en solid og driftssikker bil til å krabbe rundt i ulendt terreng, er Toyota Landcruiser et godt valg.

For de aller, aller fleste har du mer enn nok framkommelighet slik bilen leveres fra fabrikken.

Men om du skal ha et av de råeste off road-kjøretøyene i Europa, må du dra på litt. Eventuelt noe voldsomt. Slik Ronny har gjort.

Bilen hans er nemlig bygd om av Arctic Trucks, med de største dekkene de har klart å finne til denne bilen. Her snakker vi 46 tommer!

Og nå skal grombilen selges.

3 gir – bakover!

Med slike voldsomme dekk, er det naturligvis ikke småtteri vi snakker om med tanke på bakkeklaring heller. Her er det rett og slett 55 cm mellom deg og underlaget. Det er det sannelig ikke mange som matcher.

Men ombyggingen omfatter naturligvis mye mer enn bare mye gummi og ekstra høyde. Her er det spesialbygd girkasse, som har intet mindre enn 15 (!) gir framover og tre bakover! Dette skyldes blant annet at den har to lavtrinnsgirkasser.

Det er mange skjermer og spaker å holde styr på her ... Faksimile: Finn.no
Det er mange skjermer og spaker å holde styr på her ... Faksimile: Finn.no

De tøffeste av de tøffe, bygges i Drammen

Lang liste

Safarisnorkel er også på plass, samt nye fjærer, luftkompressor til differensialsperre, for å nevne noen få av de mange modifikasjonene som er gjort.

Her er en liste over flere ting som er nevnt i annonsen:

* 4 x nye justerbare HD støtdempere fra Koni, av typen Koni Raid

* 2 x nye TJM HD fjærer bak + 250 kg

* Komplett nytannstang med forsterket foringer

* Arctic Trucks tandstangforsterker-kit

* Ny forsterket stabilisatorstag bak 24 mm

* Ny justerbar panhamarm bak, med foringer

* 4 x nye, oppgraderte dobbeltventilerte bremseskiver

* 4 stk MT Baja Crawel. Godkjent 19,5/46-16LT

*4 stk spesiallaget felger Beadlock. Godkjent 16 x 18

* LED ryggelys

* Nye strømkontakter til vinsj festene framme og bak

* Nye skvettlapper, med sjakkeloppheng i rustfritt

* Nye parkbrems høyre side, med nye klosser

* Ny 9,5" bakdifferensial fra HDJ100/200, forsterket akselhus med 12 mm stål

* 60 mm karosseriløft

* 40 mm fjærheving(TJM HD fjærer)

* Hele understellet er flyttet ned 50 mm

* Bakakselen er flyttet 125 mm bak over

* Nye skjermutbyggere (28 cm brede)

* Nye stigtrinn

* Ny giring i begge aksler 4,88

* Omfattende karosseriarbeid

* ARB luftkompressor til differensialsperrene

* ARB sperre i fram og bak aksler

Klikk her for å se hele annonsen

Motorbytte

Utgangspunktet for det hele er en 2007-modell Landcruiser. Men den er det rett og slett ikke all verden igjen av. Det aller meste har blitt enten byttet ut, eller modifisert.

Det gjelder også motoren. Den ble byttet i 2012, da bilen hadde rullet 119.250 kilometer.

I dag har den gått 194.000 kilometer, og det er nylig tatt 190'-service.

Snittforbruket opplyses i annonsen til 1,19 liter på mila, de siste 6.000 kilometerne.

Luksus fra BMW – med verditap som svir

Koster så det svir ...

Nå er det nok en del som for lengst har blitt våte i blikket. For off road-entusiaster blir det ikke så mye grommere enn en slik ombygd Arctic Trucks-variant.

Men du må være forberedt på at det koster deg. Mye. Den nesten ti år gamle bilen, med snart 200.000 kilometer på samvittigheten, har nemlig en prislapp på 902.000 kroner.

Vi kan slå fast med en gang, at det koster å være (off road) kar.

Disse tre lar seg ikke skremme av vinteren