Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forrige uke ble det kjent at Mitsubishi har tuklet med utslippstallene på flere småbiler i det japanske markedet.

Nå innrømmer bilprodusenten å ha jukset med drivstoff-tester helt siden 1991.

– For innenriksmarkedet har vi brukt metoden siden 1991, uttalte selskapets visedirektør Ryugo Nakao på en pressekonferanse i dag.

– Men vi kjenner ikke antallet bilmodeller det dreier seg om, la han til.

Fire modeller

Det er kun få dager siden Mitsubishi meldte at utslippsjukset gjelder fire ulike modeller. «eK Wagon» og «eK Space» fra Mitsubishi, samt «Dayz» og «Dayz Roox» fra Nissan, skal ha oppgitt uriktige data for forbruk av drivstoff.

Frem til mars 2016 er det solgt over 625.000 eksemplarer av disse modellene. Nå er imidlertid all produksjon av nevnte modeller stanset. Det skriver Mitsubishi selv i en pressemelding.

Derfor er diesel-jukset skadelig for miljøet

Kan få alvorlige konsekvenser

– Dette kommer på toppen av avsløringen i forrige uke, og er naturligvis svært alvorlig for Mitsubishi. Foreløpig vet vi ikke mer om omfanget – eller antall biler – men det er grunn til å tro at dette er omfattende. Det blir allerede spekulert i at jukset kan få store konsekvenser for bilprodusenten, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

– Mitsubishi er en relativt liten bilprodusent. De har ikke i nærheten av de samme musklene som for eksempel VW. Store søksmål kan derfor ramme dem hardt, fortsetter Skogstad.

– Det er lite sannsynlig at norske biler er berørt