Den koster nesten tre millioner kroner og er noe av det mest eksklusive du kan kjøpe av bil. Men faller damene for Mercedesen? Det bestemte Broom-Benny seg for å finne ut av!
Den koster nesten tre millioner kroner og er noe av det mest eksklusive du kan kjøpe av bil. Men faller damene for Mercedesen? Det bestemte Broom-Benny seg for å finne ut av!

Er dyr bil et sjekketriks? Det har vi funnet ut av!

En Mercedes cabriolet til 2,8 millioner – og fire damer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg er Benny og jeg er bilekspert i Broom. Det vi si at jeg kan en del om tenningsanlegg, hjulvinkler og stempel-hastigheter og en god del annet som fort kan gi nerde-status i sosiale sammenhenger om man snakker altfor mye fag. Så det unngås.

Damer derimot – det har jeg lite greie på. Den ene etter den andre glipper – etter kun kort tid. Uten at jeg helt skjønner hvorfor. Jeg er da tross alt en aktverdig borger, som både dusjer, klipper plenen, vasker klærne mine og betaler regningene mine i tide. Det der med damene er for meg et lite mysterium…

– Den er jo kjempe-harry!

Eller – det var. Jeg har lenge gått rundt og trodd at det var meg det var noe galt med. Slik var det det heldigvis ikke. Det var bilen min!

La meg forklare: Jeg har en eldre VW Golf cabriolet som sommerbil, den brukes på varme solskinnsdager. En skikkelig klassiker. Fin og velholdt som den er. Nå som både hvitveis og hestehov blomstrer i grøftekanten og asfalten er tørr, tok jeg denne bilen fram fra vinterdvalen. Jeg hadde vasket den og den sto til tørk og lufting i vårsola utenfor garasjen da datteren min på 18 år kom hjem fra skolen. Og hun sier:

– Herregud, så harry den bilen er altså…

– Hæ? At det var???

– Den er kjempe-harry pappa. Jeg vil ikke kjøre rundt med den når jeg får lappen.

– Jammen – hva er galt med den da?

– Pappa da. Skjønner du ikke det? Den grønn, det er cabriolet og den har rar fasong, sier hun litt iltert, før hun går inn og smeller igjen ytterdøra etter seg.

Bli med på en kjøretur utenom det vanlige

Tommel ned fra min kjære datter. Den er gammel, grønn og rar ....
Tommel ned fra min kjære datter. Den er gammel, grønn og rar ....

Det er bilen – ikke meg!

Jeg blir litt satt ut med en gang. Makan til jenteunge… Det er liksom takken for alt man har gjort.

Men så begynte jeg å tenke – når er det egentlig damene pleier å forsvinne ut av livet mitt? Jo – om våren, på den tiden jeg tar denne bilen ut av vinterdvalen. Okei. Her må det være en sammenheng...

Det er altså bilen det er noe galt med og ikke meg! Det er jo gode nyheter, tross alt!

Livet som motorjournalist gjør at man ofte har kjører fine biler. Av alle rare ting i denne verden vil nå tilfeldighetene det slik at jeg noen dager skal kjøre den dyreste og feteste Mercedes-cabrioleten som noen gang er laget. Rett etter episoden med datteren mi på gårdsplassen.

Guide: Dette må du vite før du kjøper cabriolet

Luksus-råskinn til 2,8 millioner

Vi snakker om det elleville luksus-råskinnet Mercedes S 63 AMG. Det er altså cabriolet versjonen av den aller største Mercedesen. Den er spekket med alt tenkelig – og utenkelig – av utstyr for å gjøre reisen behagelig og komfortabel for de om bord. Under det lange panseret sitter en V8-biturbo-motor på hele 585 vårkåte hestekrefter. Mens momentet er på massive 900 Nm. Å si at man har krefter i overflod blir et tynt understatement i denne sammenhengen.

Den store, tunge luksusbilen gjør 0-100 km/t på superkjappe 3,9 sekunder i en kaskade av motorlyd som øyeblikkelig får alle kropps-hårene til å endre vinkel med 90 grader.

Herligheten koster snaue 2,8 millioner, hardt beskattede norske kroner. Så her snakker vi seriøs upper-class.

Les vår test av Mercedes S-klasse her:

En plan tar form

Altså noe helt annet enn 50.000-kroners Golfen min med 100 Hk.

En plan tar derfor form i mitt hode. For å bekrefte eller avkrefte dette med om det er bilen min det er noe feil med, i forhold til dette med jenter som kommer og jenter som går.

Jeg byr derfor fire tilfeldige kvinner plass ved min side i super-Merca for å høre om hva en så fin, sprek, elegant, tøff og steindyr bil betyr for det motsatte kjønn. Lar de seg i det hele tatt imponere og sjarmere?

Merete lar seg sjarmere, i alle fall litt, men liker SUV-er best. 
Merete lar seg sjarmere, i alle fall litt, men liker SUV-er best. 

Merete Lorentsen (48), Vollen.

– Åååå, herregud så stilig! Denne likte jeg altså. Det er klart man blir litt nysgjerrig på hvem som kommer med den slik bil. Det bør være bra saker for å si det slik ..., smiler Merete. Og innrømmer villig at hun lar seg sjarmere, i alle fall litt, av luksus-cabroleten.

– Myke og fine former, stilig fargekombinasjon. Jeg liker den mørke lakken mot det lyse interiøret. Aller finest er interiøret, og så liker jeg setene som "blåser seg opp" ved sving, slik at man sitter stødig uansett, forklarer Merete.

– Men jeg kunne like gjerne hatt en eldre, klassisk cabriolet å frese rundt i, med flagrende silkeskjerf i halsen og til en brøkdel av prisen på denne. En stor sikker og komfortabel SUV er nok mer min greie.

– Jeg tror også at når vi damer kjøper bil, er det ofte forelskelse ved første blikk. Man vet liksom bare med en gang at det er match, slik var det i alle fall når jeg fant min nåværende bil, avslutter Merete.

Fem år gammel Mercedes - til 3,2 millioner kroner!

Man får oppmerksomhet og da er vel hensikten oppnådd, spør Julie. 
Man får oppmerksomhet og da er vel hensikten oppnådd, spør Julie. 

Julie Sorkmo Remøy (17), Nøtterøy.

– Oi! Den var jo veldig fin da. Men også helt på grensen til litt harry og show off, med den motoren og den lyden, sier Julie, litt forsiktig beskjedent.

– Men mest fin da. Særlig inni, det er der den er aller finest, legger hun til med et varmt smil. Og insisterer på at taket må være nede, selv om det er mørke skyer i horisonten på testuren. Det er liten tvil at hun trives ombord.

– Det kan jo være at de som kjøper en slik bil har litt komplekser, selv om de må være vellykket for å ha råd til noe slik. Men kanskje de ikke er så flinke med damer, spør hun undrende.

– Men de blir i alle fall sett og får oppmerksomhet, slik sett så virker den etter hensikten, slår hun fast der hun sitter i avslappet positur og med det lange håret flagrende i fartsvinden.

Her oser det av kvalitet og klasse sier Anita og er klar for Italia-tur ...
Her oser det av kvalitet og klasse sier Anita og er klar for Italia-tur ...

Anita Eriksen (52), Asker.

– Hadde en "blind date" kommet med denne så hadde jeg tenkt: Yes! Nå har jeg skutt gullfuglen! Dette oser av kvalitet og lukter av sprudlende og kostbar champagne, sier Anita med glimt i øynene og tar plass bak rattet.

– Hva med en tur nedover kontinentet foreslår hun spøkefullt. Hva med svingete Italienske landevier, hvite hus med skjeve skodder, mosegrodd takstein, gjennom olivenlunder i solnedgang og kanskje litt vinsmaking på et slott?

Også hun fascineres tydeligvis av det lekre interiøret og er drømmende i blikket. Inntil hun trykker på startknappen.

– Herregud da, hvorfor bråker motoren så fælt? Spør hun og sperrer øynene opp.

– Så stor motor er helt unødvendig. Og lyden fra den enda verre. Det er også helt tullete å bruke så mye penger på bil, selv om den er aldri så lekker, legger hun til. Men hun er mer enn klar for enn liten testtur...

Stilig, kul og steindyr - men jeg velger ikke type etter bilen, sier Camilla. 
Stilig, kul og steindyr - men jeg velger ikke type etter bilen, sier Camilla. 

Camilla Ackermann (20), Oslo

– Jeg blir imponert og synes den er kul, stilig og flott. Jeg tenker også at man må være hardt arbeidende og dyktig for å kjøpe noe slik. Eller ha en rik familie, sier Camilla og går en runde rundt bilen beundrende blikk.

– Jeg hadde aldri trodd den kostet så mye. Det er jo ikke så lett å se. Den er finest innvendig og det er det viktigste. Det er jo der man sitter. Stor motor med mye lyd er bortkastet.

– Selv ville jeg aldri valgt en type ut i fra bilen. Men det finnes nok en del "gold-diggers" der ute som liker å sole seg i glansen av statusen. Dem kunne den sikkert funket på, tror hun.

– Gøy både å få se og å få sitte på, men ikke nødvendigvis noen drømmebil for meg, avslutter Camilla.

Er dette årets kuleste sommerbil?

En slags oppsummering:

En ting er i alle fall helt sikker. Går du med planer om å svi av feriepengene på effektanlegg og trimming av bilen for å imponere damer, da har du tatt grundig feil. Det er helt bortkastet!

Komfort, stillhet, litt luksus og gjerne lyse skinnseter ser derimot ut til å være en vinner. Interiøret er viktig for alle jentene. Slik sett kan vi kanskje holde liv i floskelen om at skjønnhet kommer innefra.

De lar seg også imponere av et mektig ytre, men det blekner liksom for når prisen blir nevnt. Cabriolet ser ikke ut til å være spesielt attraktivt. I alle fall ikke en så ny og dyr. Det kan i så fall like gjerne være en eldre, billig og klassisk som ikke koster stort å ha, men som kan brukes en fin sommerdag. Så her er det håp for en med høyt hårfeste og gammel Golf!

Ingen av jentene er i nærheten av å tippe riktig pris. Det stopper gjerne på rundt én million. De er tydeligvis mer fascinert ovar at en bil kan koste så mye, snarere enn imponert. Kanskje mer provosert. A-la: Tenk hvor mange sko og vesker jeg kunne fått til den prisen...

Dessuten er det bred enighet om at den som sitter inni bilen er det aller, aller viktigste.

Hva gjør jeg?

Så hva gjør jeg nå – selger Golfen og kjøper noe kulere? Tror ikke det. Vi passer liksom litt sammen, Golfen og jeg. Litt tilårskomne, litt enkelt konstruerte og ørlitt utdaterte etter dagens standard, men kanskje ikke helt uten en viss sjarm (håper jeg). Det får gå en stund til ...

Vil du vite mer om super-Merca? Vi har kjørt den på svingete Vestlandsveier i Hardanger midt i fruktblomstringa og over fjellet. Testen får du her på Broom.no om kun kort tid. Følg med!

Har man en gammel Golf, så har man i alle fall en som trenger litt omsorg og kjærlighet. Vi går for en sommer til sammen, Golfen og jeg. 
Har man en gammel Golf, så har man i alle fall en som trenger litt omsorg og kjærlighet. Vi går for en sommer til sammen, Golfen og jeg. 

Les også: Med denne Mercedesen blir du førstemann på stranden