BRENNMERKET: Eksplosjonen i lommen har gitt tydelig avtrykk på Ester Fjeldstads lår. Foto: Yngve Johnsen / En-to-tekst / Laila K. Fromreide
BRENNMERKET: Eksplosjonen i lommen har gitt tydelig avtrykk på Ester Fjeldstads lår. Foto: Yngve Johnsen / En-to-tekst / Laila K. Fromreide

Mobilen til Ester (72) eksploderte i lomma

Helt uten forvarsel eksploderte mobilen i lommen til Ester Fjeldstad fra Herdla. Nå lever hun i et smertehelvete etter et meget stygt brannsår på låret.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det var en skrekkelig opplevelse. Låret mitt har tydelig avtrykk av hvor mobiltelefonen har lagt. Jeg er glad jeg ikke brukte en bukse med tynnere stoff, sier Ester Fjeldstad.

– Det var forferdelig vondt, sier hun.

Uten forvarsel

Episoden skjedde helt uten forvarsel hjemme på Herdla utenfor Bergen. Fjeldstad hadde som vanlig ladet sin fire år gamle Doro Easy 610 på formiddagen, men eksplosjonen skjedde flere timer senere. I telefonen sto originalbatteriet.

– Jeg holdt på å stelle hjemme. Da jeg gikk fra kjøkkenet og ut i gangen hørte jeg et kvast smell. Ganske høyt, omtrent som et rifleskudd. Så oppdaget jeg at det kom røyk fra lommen min, og ganske raskt kjente jeg at jeg brant meg på låret, forteller 72-åringen.

Episoden skjedde onsdag 9. mars, rett før påske. Mannen var hjemme, men han er handikappet og kunne ikke gjøre annet enn å være skrekkslagen vitne til den sjokkerende hendelsen.

– Jeg hadde heldigvis en bukse med et tett stoff. Dersom jeg hadde hatt en syntetisk bukse ville det antakelig gått mye verre, sier hun.

– Og tenk om jeg hadde pratet i telefonen da den eksploderte, sier hun.

– Kanskje jeg har vært heldig oppi det hele, tilføyer Fjeldstad.

SJOKK: Ester Fjeldstad (72) fra Herdla utenfor Bergen opplevde at hennes mobiltelefon rett og slett eksploderte i lommen hennes. Seks uker etterpå må hun fortsatt bruke bandasje på brannsåret. – Det viktigste nå er at det blitt gjort oppmerksom på at noe slikt kan skje, sier hun. Foto: Yngve Johnsen, En-to-tekst
SJOKK: Ester Fjeldstad (72) fra Herdla utenfor Bergen opplevde at hennes mobiltelefon rett og slett eksploderte i lommen hennes. Seks uker etterpå må hun fortsatt bruke bandasje på brannsåret. – Det viktigste nå er at det blitt gjort oppmerksom på at noe slikt kan skje, sier hun. Foto: Yngve Johnsen, En-to-tekst

Stram lukt

Til tross for det umiddelbare sjokket klarte Fjeldstad å riste mobiltelefonen ut av lommen, så den falt i gulvet. Hun løp og hentet noen våtservietter og fikk løftet den smeltede mobilen opp i vasken. Da var den smeltet såpass mye at den var nesten delt i tre deler.

– Det var en illeluktende røyk over hele huset etterpå. Jeg måtte åpne alle dører og vinduer, forteller hun.

På låret hennes var det nå et sår som så ut som et brennmerket avtrykk. Det fortalte åpenbart hvor mobiltelefonen hadde lagt da det smalt.

Det var selvsagt en smertefull opplevelse. De første dagene måtte hun ta smertestillende tabletter for å lindre det aller verste. Hos legen ble det konstatert andregrads forbrenning, og som vi kan se av bildet har det i tillegg gått betennelse i såret, slik at hun har måtte gå på penicillinkur.

– Det har vært noen vanskelige uker. Det var akkurat så vondt som det ser ut til, sier Fjeldstad.

Nå, seks uker etter ulykken, er det fortsatt nødvendig med bandasje.

– Grusomt

EKSPLODERTE: Det var en fire år gammel Doro 610 som eksploderte i lommen til Ester Fjeldstad (72). Slik så den ut etter nedkjøling. Foto: Privat
EKSPLODERTE: Det var en fire år gammel Doro 610 som eksploderte i lommen til Ester Fjeldstad (72). Slik så den ut etter nedkjøling. Foto: Privat

Ester og hennes mann har brukt Doro sine telefoner lenge, og vil fortsette med det.

– Doro sine telefoner er ypperlig for oss litt opp i årene. Men jeg har fått en tankevekker, og er blitt veldig skeptisk til å legge telefonen i lommen

– Jeg bare håper at ingen andre skal få oppleve det samme som meg. Det var rett og slett grusomt, sier 72-åringen.

Fjeldstad har ikke krevd noen form for kompensasjon eller erstatning etter det som har skjedd.

– Det blir så kavete med forsikring og egenandel og alt det der. Det er bare stress, så jeg har ikke tenkt noe mer på det, sier hun.

– Jeg har fått dekket kostnaden til den ødelagte telefonen av forretningen. Så har jeg betalt rundt 500 kroner i mellomlegg for å få denne nye telefonen, forteller hun.

– Det har blitt en del utlegg til medisin og utstyr, men jeg kommer nok ikke til å søke erstatning. Har hatt nok strev og vil legge dette bak meg nå, sier 72-åringen.

Ble kontaktet

Fem uker etter hendelsen hadde ingen fra Doro tatt kontakt med Fjeldstad for å høre hvordan det gikk med henne. Kort tid etter at TV 2 henvendte seg til Doro ble hun oppringt fra selskapet og spurt om hvordan det gikk med henne, og om hun ville kreve ytterligere kompensasjon.

Fjeldstad skal ikke ha fremsatt noe krav der og da.

– Det er ikke meningen å ta noen her. Jeg synes likevel det er viktig at det blir kjent at slike ting faktisk kan skje. Folk må være forsiktige, sier hun.

– Jeg har gjort meg opp noen tanker om at man får melding når batteriet bør lades, men ingen melding om at batteriet bør skiftes om det er feil eller skade på det, poengterer hun.

Doro beklager

Administrerende direktør i Doro AB, Jérôme Arnaud. Foto: Doro AB
Administrerende direktør i Doro AB, Jérôme Arnaud. Foto: Doro AB

Ledelsen i Doro Norge AS henviser oss til Frankrike og administrerende direktør i Doro AB, Jérôme Arnaud, for uttalelser i denne saken. Han er informert om hendelsen ved Herdla på Askøy.

– Dette tar vi veldig alvorlig. Først må jeg si at vi sterkt beklager det som har skjedd, og har tatt kontakt med kunden for å forsikre oss om at alt går bra. Videre har vi sendt den skadede enheten til vår fabrikk for videre analyse. Slike hendelser skjer svært sjeldent. Null-risikoen finnes ikke, men vi gjør vårt ytterste for å komme så nær den som mulig, sier Arnaud.

– Hva kan ha skjedd her?

– På dette stadiet av granskingen kan vi bare spekulere. Men det er mulig at det har dannet seg et hull mellom de positive og negative platene inne i batteriet. Da begynner det som en kortslutning, og varmen som dannes gir en utvidelse som kan resultere i slike ting, sier han.

– Nå skal batteriet undersøkes grundig. Dersom noe kan gjøres for å unngå at dette skjer igjen, så vil vi be våre underleverandører gjøre dette, tilføyer Arnaud.

Jobber med teknologien

Arnaud sier at Doro kun har hatt ett tilfelle av lignende mobil-eksplosjon tidligere, og at det skjedde på grunn av en ekstern skade på batteriet.

– Batteriteknologi har en iboende risiko for overoppheting, og vi følger nøye med på utviklingen. Det jobbes hele tiden med å gjøre batteriene tryggere.

Ifølge Arnaud skal han ha fått tilbakemelding på at Fjeldstad er ikke vil kreve ytterligere kompensasjon, og at hun er fornøyd med å få pengene tilbake fra den ødelagte mobiltelefonen.