Dette er dine rettigheter om du rammes av hotellstreiken

Søndag morgen starter storstreiken som rammer både hoteller og restauranter landet rundt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ble klart etter at Fellesforbundet og NHO Reiseliv ikke klarte å bli enige i meklingen rundt årets lønnsoppgjør.

Hotellgjester får nå beskjed om å sjekke ut fra hotellene de bor på før klokken 08.00 søndag morgen – da starter streiken.

BLIR DU RAMMET? Se fullstendig liste her (ekstern lenke).

Men hvilke rettigheter har du som hotellgjest – og hva har du ikke krav på?

Her følger en kjapp oversikt, basert på informasjon fra direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

  • Har du betalt hotellet på forhånd og på grunn av streiken ikke får sjekket inn, har du krav på å få pengene tilbake.
  • Har du bare bestilt og ikke betalt, betyr det bare at du mister rommet ditt.
  • Erstatning? Dersom streiken fører til at du ikke får deltatt på et arrangement eller på annen måte får ødelagt turen din, har du IKKE krav på erstatning, opplyser Flønes.

Det betyr at du ikke får erstattet for eksempel penger du har brukt på flybillett eller konserter, selv om du på grunn av streiken må avlyse turen.

I forbindelse med hotellstreiken i 2014, anbefalte Flønes i en artikkel i E24 kunder som har problemer med å få refundert forhåndsbetalte hotellrom å ta kontakt med kortselskapet.

Ifølge Flønes kan du, dersom hotellet nekter å tilbakebetale beløpet, kreve at beløpet tilbakeføres av kortutstederen.

– Kredittkort er kjent for denne muligheten, men VISA er også med i ordningen, slik at det vil gjelde for de fleste debetkort, sa Flønes til E24 den gang.