Dette bør du passe på nå

Ekstra viktig hvis du har  store sommerhjul på bilen.

Store og brede sommerhjul krever ofte høyere lufttrykk.
Store og brede sommerhjul krever ofte høyere lufttrykk.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny» -seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Jeg har en 2011 modell Volvo XC60. Nå har jeg fått satt på sommerdekkene, og de er en del større en originalt. Dekkene er 275/45-20. De passer bilen kjempefint, og med rett innpress på felgen sporer den heller ikke.

Men tilbake til spørsmålet; Hvilket lufttrykk skal det være i disse lav profil-dekkene? Skal jeg bruke det som er anbefalt til bilen? Takk for svar!

Benny svarer:

Heisann! Det er jo slik at mange bilmodeller er tilgjengelige med forskjellige typer, dimensjoner og dekkbredder, dermed også profil på dekkene.

Nå som både store og feite sommerdekk, med lavere profil, plukkes fram og settes på bilen, er spørsmålet ditt veldig relevant.

I de tilfellene hvor dette kan leveres originalt fra fabrikk, står de riktige lufttrykkene for de forskjellige dimensjonene som regel i instruksjonsboka, eller på en klistrelapp i tanklokket eller dørkarmen. Her er det alltid smart å følge fabrikantens anvisninger.

Veldig ofte står anbefalt, eller i alle fall maksimalt lufttrykk, innpreget på selve dekksiden også.

Disse sommerdekkene bør du styre unna

Uoffisiell tommelfinger-regel

Men i de tilfellene hvor man har så brede, lave eller store hjul at det fraviker dette, så finnes det en slags liten, uoffisiell tommelfingerregel.

Den er som følger: Bruk 10 - 15 prosent mer luft i dekkene enn det som er oppgitt. Grunnen er at lavprofildekk (som regel) er bredere enn standard-dekkene. Det betyr i praksis at en større del av selve dekkbanen får mindre støtte fra dekkskuldrene, noe som dermed må kompenseres med økt lufttrykk.

I motsatt fall vil midten av dekkbanen kuve oppover, og dekket slites mer på sidene. Bilen ruller også tyngre, med økt forbruk og dårligere veigrep og kjøreegenskaper til følge.

Brede og lave dekk slites ofte fortere enn smalere dekk – derfor er det ekstra viktig å være påpasselig med å sjekke lufttrykket jevnlig her.

Derfor mangler de fleste nybilene reservehjul

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen.

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under