Nå er det slutt for norsk SUV-favoritt

Over 20.000 nordmenn har denne i garasjen.

VW Tiguan har vært en stor suksess siden den ble lansert i 2007. Nå stoppes produksjonen.
VW Tiguan har vært en stor suksess siden den ble lansert i 2007. Nå stoppes produksjonen.

Etter nesten 10 år og 20.600 solgte eksemplarer bare i Norge, er det slutt. I Uke 21 stoppes samlebåndet for godt for første generasjon VW Tiguan.

Bilen har vært en stor suksess. På verdensbasis har Volkswagen solgt mer enn 2,8 millioner Tiguan og kundene finner du i over 170 land.

Europa og hjemmemarkedet har allikevel vært både det største og viktigste markedet for den kompakte famille-SUV-en. Mer enn 60 prosent av alle de produserte bilene har nemlig blitt værende i denne verdensdelen.

Bygger på VW Golf

Bilen er i bunn og grunn en VW Golf. Tiguan bygger på samme plattform som Golfen, og de to deler da naturlig nok også motorer og girkasser.

80 prosent av Tiguanene som er solgt i Norge, har firehjulsdrift. I de aller, aller fleste tilfellene er det en dieselmotor under panseret her hjemme.

Selv om produksjonen stopper, vil den jo fortsatt finnes på bruktmarkedet i mange år framover. Per i dag finnes det mer enn 400 brukte eksemplarer å velge mellom her.

Du får nå første generasjon VW Tiguan for under 100.000 kroner. Da en av de første årgangene med rikelig med kilometer klokket inn på telleverket.

Det tar bare noen sekunder – og kan spare deg for tusenlapper

VW Tiguan bygger på VW Golf og familielikheten sees også innvendig. 
VW Tiguan bygger på VW Golf og familielikheten sees også innvendig. 

Dette må du sjekke før kjøp

Det du bør sjekke litt ekstra nøye om du er i modus for å kjøpe brukt Tiguan, er spesielt bakbremsene. De kan slites fort og er utsatt for salt og dermed rust, med den følgen av at de setter seg fast og får svak virkning.

Ellers er bilene kjent for å være driftssikre og gode. Men en del kunder klager på svakt lys i hovedlyktene på de første årgangene. Noen klager også på at fjæringen er litt hard. Dessuten at baksetet er hardt å sitte i, og har kort sittepute.

Har bilen dieselvarmer, så sjekk også at denne fungerer som den skal. For feil forekommer på denne.

Les mer om brukt VW Tiguan her:

VW Tiguan har solgt i mer enn 20.000 eksemplarer i Norge. Det gjør at utvalget på brukte biler alltid er godt. 
VW Tiguan har solgt i mer enn 20.000 eksemplarer i Norge. Det gjør at utvalget på brukte biler alltid er godt. 

Store endringer

VW har selvfølgelig ikke latt denne modellen gå i nesten 10 år uten noen oppdateringer. Den har blitt endret og oppgradert underveis. Den største endringen fikk den med en betydelig facelift i 2011.

Da ble mye endret, også designmessig og bilen framsto som langt mer moderne. 2012, det første hele salgsåret etter oppgraderingen ble da også, sammen med 2008, som var modellens første år, det beste salgsåret for Tiguan i Norge.

Les vår test av 2009 modell VW Tiguan her:

VW Tiguan fikk en etterlengtet facelift i 2011 og bilen ble langt mer moderne. 
VW Tiguan fikk en etterlengtet facelift i 2011 og bilen ble langt mer moderne. 

Helt ny Tiguan på vei

Når det gjelder selve navnet så tok VW her en annen vending enn å kalle bilen opp etter havstrømmer og varme vinder slik som på eksempelvis Golf og Passat. Men vi befinner oss fortsatt i naturriket. Tiguan er nemlig en kombinasjon av dyrene tiger og iguana, som er en øgleliknende skapning.

Selvfølgelig forlater ikke VW en stå stor suksess som Tiguan uten å erstatte den. Andre generasjon vil være på plass hos norske forhandlere medio mai.

Vi har allerede kjørt den. Les mer om den helt nye VW Tiguan her