En klassisk 1967 Pontiac Firebird Convertible under restaurering. Men denne restaureringen er ikke som alle andre... Foto: Bill the Engineer
En klassisk 1967 Pontiac Firebird Convertible under restaurering. Men denne restaureringen er ikke som alle andre... Foto: Bill the Engineer

Han kan bli USAs mest upopulære bileier

Bak muskelbil-fasaden skjuler det seg en stor overraskelse...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å restaurere en bil kan være en lang og tidkrevende prosess. De fleste prøver å gjøre bilen så original som mulig, mens andre bruker bilens gamle ytre, i kombinasjon med ny teknologi.

Det kan for eksempel være en Mustang med originalt nyoppusset karosseri, som skjuler splitter ny motor, girkasse, understell, bremser osv. Her er det ingen grenser, det eneste som begrenser skaperlysten er fantasien til den som restaurerer bilen, samt regelsettet hos myndighetene. Og etter hvert lommeboka...

Amerikanske muskelbiler med moderne drivverk er etter hvert blitt vanlig, og mange har kastet seg på trenden. Det handler alltid om å gi muskelbilen moderne muskler og moderne veigrep, men «Bill the Engineer» fra Columbus, Ohio, har valgt å gå sin helt egen vei på sin 1967 Pontiac Firebird Convertible.

Dette ser du ikke hver dag. En Firebird som parrer seg med en Prius. Foto: Bill the Engineer
Dette ser du ikke hver dag. En Firebird som parrer seg med en Prius. Foto: Bill the Engineer

Uventet drivverk

For her finner du ikke noen ny moderne Corvette-motor under panseret. Bill har i stedet tatt drivverket fra en kollisjonsskadet Toyota Prius V som han kjøpte for 6.000 dollar, og jobber med å installere det under Firebirdens vakre linjer. For å kunne gjøre jobben har Bill også investert i verktøy til 4.000 dollar.

Dette er bilen som kan hamle opp med det meste

Bill kjøpte Firebirden i 1979 for 750 dollar, men den forfalt med årene, og mus spiste både interiør og ledningsnett. Han begynte derfor jobben med å restaurere bilen, og hadde til hensikt å føre den tilbake til originalstand. Men problemer med det elektriske, skjult rust og en motor på siste verset, gjorde at Bill begynte å bli demotivert.

Plattformen er hentet fra Prius, og det hele blir en massiv jobb før Blll er ferdig. Foto: Bill the Engineer
Plattformen er hentet fra Prius, og det hele blir en massiv jobb før Blll er ferdig. Foto: Bill the Engineer

Kommentar fra kona

En dag nevnte kona hans tilfeldigvis hvordan bilen kunne bli hvis den ble konvertert til en Prius, som familien kjørte til vanlig. Dermed begynte Bill å gruble, og i 2014 begynte han arbeidet med å tilpasse Firebirden drivverket fra en kollisjonsskadet Prius V med 7.000 km på telleren.

Mitsubishi innrømmer utslippsjuks

Bill omtaler seg selv som perfeksjonist, og regner med å ha bilen klar i 2019. Han har allerede fått mye omtale om sitt prosjekt, som han skriver om på en amerikansk Prius-blogg.

1967 Pontiac Firebird og Toyota Prius V har så og si identisk akselavstand. 
1967 Pontiac Firebird og Toyota Prius V har så og si identisk akselavstand. 

Elektrisk BMW

Det betyr både ros fra folk som syns dette er et kult hot-rod lignende prosjekt utenom det vanlige, mens risen har haglet inn fra tradisjonelle muskelbil-fans som syns det å forsyne en Firebird med hybrid-drivlinje fra Japan er helligbrøde. For å si det mildt!

Bill er imidlertid ikke snauere enn at han allerede er begynt å planlegge neste prosjekt. For når hans Hybrid-Firebird står ferdig i 2019, har han lovet kona å bygge henne en hel-elektrisk BMW Z3.

Elbil vil koste dem dyrt