Volvo stasjonsvogn: For mange er det nærmest definisjonen på en fornuftig familiebil. Stor, rommelig, trygg og fornuftig.

Volvo har sterke tradisjoner på området, og har bygget mye av suksessen sin på nettopp stasjonsvogner. Men da de lanserte modellen V60 tilbake i 2011, brøt de på mange måter med tradisjonene. Her kom det nemlig en Volvo stasjonsvogn som la mer vekt på design, enn mest mulig plass. Kjøreegenskaper var også viktigere enn tidligere.

Særpreget interiør

Volvo var ute etter å kapre nye kjøpere og var villig til å tenke nytt for å klare det. En annen målsetning var å ta opp kampen mot de tyske premium-merkene, og modeller som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Etter at V60 har vært på markedet i noen år, kan vi fastslå at den ikke helt har lykkes med det.

Volvo har hatt mest suksess med de rimeligere utgavene. De solgte til gjengjeld bra, særlig i starten. Og nå kan dette gi deg veldig mye bruktbil for pengene.

En av styrkene til V60 er ganske sporty kjøreegenskaper. En annen er et interiør som skiller seg fra mengden. Volvo satset på enkle og nesten minimalistiske linjer. Den ”flytende” midtkonsollen var et lite varemerke i mange år. I dag ser det kanskje litt utdatert ut, særlig på grunn av svært mange og små knapper på midtkonsollen.

V60-interiøret skiller seg fra mengden, kvalitetsfølelsen ligger et godt hakk over de mer folkelige konkurrentene.
V60-interiøret skiller seg fra mengden, kvalitetsfølelsen ligger et godt hakk over de mer folkelige konkurrentene.

– Volvo på en ny og uvant måte. Les hva Broom-Benny mener med det

Starter på rundt 150.000 kroner

Men sammenlignet med mer folkelige konkurrenter fra merker som VW, Ford og Toyota (for å nevne noen), er V60 helt klart et steg opp i eksklusiv retning.

V60 kom med flere motoralternativer, mye utstyr og også muligheten for 4x4. AWD-utgaven er populær i bruktmarkedet, men heller ikke den er avskrekkende priset. Aller mest bil for pengene får du hvis du velger utgaven med 1,6-liters dieselmotor på 115 hestekrefter. Det gir ikke noen voldsomt kraftoverskudd, men det duger for mange.

Her er det også mange tidligere leasing-biler ute i markedet, de er med på å holde prisene nede. De starter nå på ned mot 150.000 kroner, da er det gjerne biler som har gått langt.

Lyst på ladbar V60? Her kan du lese testen av den:

Ny modell til neste år

Under skallet er det mye Ford-teknikk i V60. Det er ikke så merkelig, ettersom Volvo i mange år var eid av Ford. Kvaliteten er jevnt over bra, men det er naturligvis viktig å se etter en bil med som er godt fulgt opp og som har full servicehistorikk.

Sedanutgaven S60 oppleves som mer ukurant i bruktmarkedet, og er priset deretter. Hvis du ikke trenger de ekstra praktiske løsningene en stasjonsvogn gir deg, kan det absolutt være noe å vurdere. Da får du ekstra mye bil for pengene.

Neste år kommer det for øvrig en helt ny V60, som skal vokse og bli en god del større enn dagens modell.

Volvo V60 er nå på plass i Brooms bruktbilguide, les mer her:

Volvo V60 kan være et smart stasjonsvognvalg for de som ikke er ute etter mest mulig plass for pengene. 
Volvo V60 kan være et smart stasjonsvognvalg for de som ikke er ute etter mest mulig plass for pengene. 

Dette er stor Volvo til gunstig pris