Denne kommer sent – men den kommer godt!
MONTENEGRO ( Broom / TV 2): Nå tester vi Jaguars første SUV.

Jaguar er kraftig på offensiven om dagen. De har utvidet modellutvalget betydelig de siste årene og nå er det klart for en bil som virkelig kommer til å bli viktig, også i Norge.
Jaguar har nemlig endelig utviklet sin første SUV. Den kommer sent. Nesten samtlige av premium-konkurrentene har hatt SUV-er i mange år nå og har hatt stor glede av det. Både i form av godt salg og hyggelig bunnlinje.
Med startpris på like over 600.000 kroner, bør nye F-Pace ha gode forutsetninger når den lanseres i Norge i mai. Akkurat nå er Broom-redaktør Knut Skogstad i Montenegro, der Jaguar gjennomfører verdenslanseringen av F-Pace .
Et stykke ut i testen, er det på tide å få høre litt hva han synes om nykommeren:
Gjennomført luksusbil
– Dette er en bil jeg har gledet meg til å teste. Jaguar har tatt seg god tid, og F-Pace skal inn i en veldig tøff klasse, med svært kompetente konkurrenter. Da er det grunn til å forvente at Jaguar har gjort jobben skikkelig, og det kan jeg bekrefte at de har gjort.
– Dette er en gjennomført luksusbil. I tillegg er den sporty og rett og slett morsom å kjøre. Jaguar går ut høyt på banen og har sagt de skal ha de beste kjøreegenskapene i alle klassene de går inn i. Og F-Pace skuffer absolutt ikke på det området, sier Knut.
Sjekk hva du må betale for denne millionbilen nå
Fullverdig familiebil
– Men hva med størrelsen, hvilken klasse tilhører egentlig denne bilen?
– Vi snakker rommelig SUV. Det er nærliggende å sammenligne med BMW, da plasserer F-Pace seg litt mellom X3 og X5. Bagasjerommet er på imponerende 650 liter, og det er god plass også i baksetet. Vi snakker altså fullverdig familiebil, sier Knut.
F-Pace er bygget på en ny plattform med utstrakt bruk av aluminium. På dette området er Jaguar ledende blant de større bilprodusentene. Det handler om å holde vekten nede, noe som igjen betyr mer sporty kjøreegenskaper, men dessuten lavere forbruk og utslipp.

Jaguar har fått en ny minstemann, og den er gunstig priset
Skal hente nye kunder
– Det merkes godt også i praksis. Mange SUVer blir med rette kritisert fordi de er tunge, samtidig som de har høyt tyngdepunkt. Det går nødvendigvis ut over kjøreegenskapene. F-Pace føles lettbeint. Det er som å kjøre en vanlig stasjonsvogn, samtidig som du har SUV-fordelene: Høy sittestilling, god oversikt og et design som kombinerer machofaktor med mange sporty detaljer. Det ser rett og slett tøft ut, og F-Pace vil skille seg ut i trafikken når den kommer til Norge, mener Knut.
– Men med drøssevis av biler å velge mellom i klassen, hvem tror du kommer til å kjøpe F-Pace?
– Målsetningen til Jaguar er å hente de aller fleste kundene fra andre merker. Det er nærliggende å tenke Audi, BMW og Mercedes, helt sikkert også Porsche og Volvo. Det er helt riktig at det er mange konkurrenter, men mange av dem har også i kraft av høyt salg blitt litt ”hverdagslige”. Her har Jaguar helt klart mye å spille på. De har en sterk og eksklusiv merkevare som skiller seg fra mengden. De kommer de nok til å utnytte for alt det er verdt framover, forteller Knut.
Blir fort 800.000,-
– Bestselgeren er forresten ventet å bli utgaven med 2-liters diesel på 180 hestekrefter, med automatgir og 4x4. Den starter på litt under 700.000 kroner. Da er den brukbart utstyrt. Men i praksis må du nok regne med at ”sluttsummen” havner på rundt 800.000 kroner, med en del ekstrautstyr på plass.
– I dag har jeg bare kjørt biler med større motorer, men i morgen er det klart for 180-hesteren. Det blir spennende, jeg kommer naturligvis tibake med full rapport på F- Pace, avslutter Knut.
Verdens dyreste SUV er utsolgt i Norge
