Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi nordmenn kjøper flere elbiler enn noen andre, i forhold til folketallet. De siste par årene har også de ladbare hybridene kommet etter.

Dette er biler som går på både strøm og bensin/diesel. De kan kjøres som rene elbiler over kortere avstander, når batteriene er tomme, trår så forbrenningsmotoren til. Dermed slipper man også unna rekkeviddeangsten som er et tema for mange elbileiere.

Bestselgere de siste månedene

Her har det vært kø og lange ventelister på flere modeller. Mercedes er blant dem som har merket det godt. Begrenset produksjon av disse biltypene gjør at det ikke bare er å øke leveringene. Men intens lobbyvirksomhet fra norske side har nå ført fram.

Elektriske B 250 e og den ladbare hybriden C 350 har vært de bestselgende modellene fra Mercedes de siste månedene. Nå reduseres leveringstiden på begge etter at den tyske fabrikken har besluttet å sende 1.100 ekstra biler til Norge i løpet av 2016.

Ladbar hybrid på vinteren, vi har testet hvordan det fungerer

Holder seg godt i pris

– Både B 250 e og C 350 e er biler som har økt i popularitet det siste halve året. Basert på tilbakemeldinger fra kunder vet vi at dette er biler som eierne anbefaler videre, hvilket igjen gir et skred av nye interessenter og et bruktmarked der bilene holder seg veldig godt i pris, sier konstituert direktør i Mercedes-Benz personbil, Reidar Holtedahl, i en pressemelding.

Elektrisk B-klasse ble lansert i Norge vinteren 2015. Bilen har plass til fem voksne, 501 liter bagasjerom, 180 hestekrefter og en offisiell rekkevidde på inntil 23 mil. Det har vist seg å være en svært attraktiv kombinasjon i Norge.

Elektrisk B-klasse: Her er en ny Norges-favoritt

Hvor lenge varer festen?

Den ladbare C-klasse kom til Norge sommeren 2015. Bilen har hatt en jevnt voksende popularitet og har til nå i 2016 solgt ca 100 biler per måned. Med nye leveranser blir køen kortere, men ventetid er det fortsatt. Bestiller du ladbar C-klasse nå, estimerer Mercedes at du kan få bilen like etter fellesferien.

Elbilene kommer spesielt gunstig gjennom det norske avgiftssystemet, ettersom de hverken har moms eller engangsavgift. Men også de ladbare hybridene får lite avgift, ettersom de offisielle utslippstallene er svært lave. Hvor lenge dette varer, er vanskelig å si. Mange kunder er nok også klar over at det kan bli innstramninger, og at det derfor kan være smart å kjøpe bil før avgiftene og dermed også bilprisene øker.

Les mer: Derfor skal elbilene bli dyrere

Ny E-klasse, derfor gir vi den terningkast 6