GRUNN TIL Å GLISE: Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen og resten av Sykkel-Norge vil ventelig nyte godt av Norges sjømatråds økonomiske bidrag de neste årene. Her fra VM i Ponferrada, Spania, i 2014.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.
GRUNN TIL Å GLISE: Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen og resten av Sykkel-Norge vil ventelig nyte godt av Norges sjømatråds økonomiske bidrag de neste årene. Her fra VM i Ponferrada, Spania, i 2014. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix. Foto: Ruud, Vidar

Sykkel-Norge sikret seg gigantisk sponsoravtale

Norges sjømatråd går inn som generalsponsor for sykkel-VM i Bergen 2017 - og blir samtidig også «generalsponsor» for hele sykkelsporten i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjømatrådet har nemlig besluttet å gå inn med «en betydelig sum» i sykkelsporten, og vil de neste to årene sponse sykkel-VM i Bergen, Tour of Norway, Tour des Fjords, Tour of Norway for Kids, NM og Norgescupen.

Avtalen blir av sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen beskrevet som «det største bidraget i sykkelsporten noensinne».

Etter det TV 2 erfarer dreier det seg om rundt 18 millioner kroner.

– Et signal til norsk næringsliv

Et tidvis vanskelig sponsormarked har ført til at det har tatt noe lengre tid enn ønskelig å få på plass en generalsponsor til sykkel-VM, men nå, litt mindre enn halvannet år før mesterskapet, er altså den største sponsoren på plass.

– Det er et gjennombrudd for sykkel-VM å få dette på plass. Dette er en fin start for å finne sponsorer på de lavere nivåene, sier Johan Kaggestad, og fortsetter:

– Dette er også en solid sponsor. Det er et signal til norsk næringsliv. Det er et signal om at det er viktig å slutte opp om dette mesterskapet.

Sykkel-VM har et budsjett på totalt 156 millioner kroner. Rundt halvparten er dekket gjennom statlige og kommunale tilskudd, mens man håper å få inn rundt 50 millioner av private sponsorer.

– En betydelig sum

– Vi er veldig stolte over å få med den største merkevaren som finnes i Norge. Det er viktig for oss. Vi ønsker å ha en god profil, sier Tiedemann Hansen.

– Hvor stor er denne avtalen i historisk sammenheng?

– Det er det største bidraget i sykkelsporten her i Norge noensinne.

Lakesenæringen har også vært svært synlig som sponsor for Arctic Race de siste årene.

– Den norske laksenæringen er en viktig bidragsyter til aktivitet i hele Norge. Når vi nå går inn i sykkelsporten og sykkel-VM i Norge, skyldes det at det er et viktig arrangement laksenæringen ønsker å bidra til. Dette er et betydelig engasjement, sier Geir Håvard Hanssen, kommunikasjonsdirektør i sjømatrådet.

– Hvor mye penger er det snakk om?

– Det er mye penger. En betydelig sum.

Underskuddshistorikk

Til sykkel-VM har arrangøren et håp om å få på plass tre hovedsponsorer i tillegg til generalsponsoren.

Det arbeides det fortsatt med.

Men at en generalsponsor nå er på plass vil uansett være en lettelse for mange. De siste sykkelmesterskapene på norsk jord han nemlig ikke vært spesielt vellykkede fra et økonomisk perspektiv.

VM i terrengsykling på Hafjell i 2014 gikk i overkant av to millioner kroner i underskudd.

Underskuddet fra sykkel-VM i Oslo i 1993, da en viss Lance Armstrong vant, var betydelig større og noe Norges Cykleforbund slet med å håndtere i de påfølgende årene.

Sykkel-VM i Bergen vil bli holdt mellom 17. og 24. september 2017.