På fem år vil de ha lage 11 (!) nye «Norgesmodeller»
Nå skal de tilbake på kartet – og satser for fullt.
Peugeot og Citroën, og sistnevntes nylig utskilte premiummerke DS, er ikke helt i flytsonen om dagen. Det går rett og slett trått med salget, også i Norge. Men de tre franske merkene i PSA-gruppen har slett ingen planer om å stå med hendene i lomma og se på at markedsandelene synker.
Nå har de laget en 5-årsplan som de kaller "Push to Pass", og som innen de neste fem årene skal gi 25 prosent økning i inntektene.
For norske kjøpere er denne planen spesielt interessant. For den sier nemlig at Peugeot/Citroën/DS skal ut med 26 nye modeller i denne perioden.
Av disse skal 7 være plug in hybrider og 4 rene elbiler.
Brukt Citroën: Du skal slite med å finne bedre bil til mindre penger
Tynt utvalg
Det er ikke helt nytt for noen av disse merkene å lage elbil. De har for eksempel småbilen Ion. Men den er jo i realiteten kun en Mitsubishi i-Miev, med en annen logo i grillen.
Hybrider har de noe mer erfaring med. Her finner vi for eksempel Citroën DS5 og Peugeot 508 RXH.
Men nå skal altså disse modellene få godt selskap.
Broompraten med Plumbo-Lars: – Politiet hang på ganske lenge...
Spennende for Norge
I Norge kan det bety en rekke spennende modeller de neste årene. Både elektriske- og ladbare biler er i vinden som aldri før her hjemme. I Europa er det også en helt klar trend at både utvalg- og etterspørsel etter disse bilene øker.
– PSA har nok merket at de er havnet litt i bakleksa her. Jeg tror en offensiv på el- og ladbar hybrid er nødvendig for å få opp igjen markedsposisjonen, mener Brooms redaktør, Knut Skogstad.
Nå skal dette bli eget luksusmerke
– Én modell kan snu alt
I Norge ligger Peugeot og Citroën på henholdsvis 12. og 18.-plass på merkestatistikken per mars. De har ingen modeller representert på de 20 mest solgte.
– Nå er nok ladbare hybrider og elbiler i en særstilling i Norge. Skal du havne på topplista, bør du ha en ny modell i dette segmentet. Akkurat nå er det lite nytt fra PSA-hold her.
– Men både Citroën og Peugeot har vist flere spennende konsepter på bilmessene de siste årene. Og vi har jo sett blant annet gjennom Mazdas suksess med CX-5, at veldig mye kan snu bare du treffer blinken med én modell, sier Skogstad.
Her er et nytt premiummerke på plass i Norge
Særpreg og mye utstyr
Broom-redaktøren synes både Peugeot og Citroën har gode utgangspunkt å bygge videre på.
– Citroën har fått skikkelig dreis på design. Her får du noe annerledes enn mye av det andre på markedet. Det blir også spennende å se hva som dukker opp i premiumsatsningen DS, som altså er blitt et helt eget merke.
– Peugeot på sin side har tradisjon for å levere gunstig priset modeller med mye utstyr. Det har vi sett både med 508 RXH og Golf-konkurrenten 308.