
fare for storstreik:
Varsler buss-kaos i mai
Det er fare for at 10.000 bussjåfører går ut i streik i begynnelsen av mai.
Søndag ble det brudd i forhandlingene mellom Norsk transportarbeiderforbund og NHO Transport/Spekter. Transportarbeiderforbundet legger skylden på arbeidsgiveren for situasjonen som har oppstått.
– Vi har ikke fått noe seriøst økonomisk tilbud. Arbeidsgiverne løper fra enigheten vi har hatt siden 2007 om at bussjåførene skal ha en lønn på linje med industrien, sier 2. nestleder Dag-Einar Sivertsen i en pressemelding.
Mener sikkerheten står på spill
Videre mener Transportarbeiderforbundet at arbeidsgivernes krav vil kunne sette trafikksikkerheten i fare både for sjåfører, passasjerer og andre som ferdes på veiene.
Sivertsen forklarer dette med en uenighet om blant annet betalte pauser, blant annet for å gå på toalettet, og betaling for tiden det tar å klargjøre bussen før turen starter.
– Vi mener dette er et kjempeviktig element. Det er ikke noe nytt for arbeidsgiver, vi har tatt det opp hvert år siden 2006. Når vi ikke får noen god respons på dette, tolker vi det som et signal på at arbeidsgiver ikke er så opptatt av trafikksikkerhet og velvære for sine egne ansatte, sier Sivertsen til TV 2.
Håper meklingen når fram
Administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport avviser at de ikke er opptatt av trafikksikkerhet.
– Det tenker vi på hele tiden, så dette tror jeg er en liten overdrivelse fra Transportarbeiderforbundet, sier Stordrange til TV 2.
Han sier uenigheten både handler om kroner og øre og om arbeidstid.
– Vi har forhandlet i to dager og ikke kommet til enighet. Da er det vanlig å gå til mekling. Vi har et godt håp om å unngå konflikt, sier Stordrange.
Vil ramme mange
Partene møtes trolig til mekling 2. mai. Om partene ikke blir enige, vil konsekvensene av en streik fort merkes.
– Vi har medlemmer i absolutt alle fylker og en organisasjonsgrad på over 90 prosent, sier Dag-Einar Sivertsen.