Når han ikke flyr passasjerfly, er Jeff «Monty» Beckel oberstløytnant i US Air National Guard. FOTO: Cynthia Vernat / NATO HQ AIRCOM
Når han ikke flyr passasjerfly, er Jeff «Monty» Beckel oberstløytnant i US Air National Guard. FOTO: Cynthia Vernat / NATO HQ AIRCOM

Jeff flyr sivile rutefly til vanlig – nå vokter han islandsk luftrom

Amerikanske kampfly er tilbake på Keflavik-basen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den dramatiske økningen i russisk ubåtaktivitet har ført til at USAs marine ønsker over 21 millioner dollar til Keflavik-basen på Island. Torsdag opplyste NATO at fire F-15C Eagle-fly denne måneden ble stasjonert på basen.

Kampflyene fra 104. luftving i US Air National Guard skal bidra til å holde islandsk luftrom trygt, heter det i pressemeldingen fra NATOs hovedkvarter.

Russlands økte militære aktivitet i nord fører til økt overvåking av havområdene mellom Grønland, Island og Storbritannia.

– Å ha øyne og ører på Island er av enorm strategisk betydning, og gir en lyttepost for å spore russisk aktivitet, spesielt i Arktis, sier Carl Hvenmark Nilsson til Christian Science Monitor.

USA vil oppgradere hangaren på Island til å ta imot overvåkingsflyet P-8A Poseidon. Russlands strategiske ubåter har langtrekkende presisjonsvåpen, og det er gjennomført strategiske flyvninger med langtrekkende bombefly nordfra.

I november 2015 fløy to TU-160 Blackjack-fly langs norskekysten i retning Island, før de satte kursen mot Gibraltar med kryssermissiler i lasten. Målet for bombeflyene som tok av fra Kolahalvøyas lengste flystripe, var i Idlib-provinsen i Syria.

INNE I HANGAREN: 104. luftving holder til i Massachusetts. Rundt 250 av 1000 personell i denne US Air National Guard-enheten er forsvarsansatte. FOTO: Cynthia Vernat / NATO HQ AIRCOM
INNE I HANGAREN: 104. luftving holder til i Massachusetts. Rundt 250 av 1000 personell i denne US Air National Guard-enheten er forsvarsansatte. FOTO: Cynthia Vernat / NATO HQ AIRCOM

160 personell og tankfly

– F-15C Eagle-kampfly er bygd for luft-til-luftoperasjoner, og er i stand til å plukke opp trusler fra langt hold. Ekstra drivstofftanker og muligheten til lufttanking øker rekkevidden på toktene våre, sier detasjementsjef Jeff Beckel.

Kommandør Mark Ferguson i den amerikanske flåten i Europa briefes i et P-3C Orion-fly høsten 2015. FOTO: AMBER PORTER / US NAVY
Kommandør Mark Ferguson i den amerikanske flåten i Europa briefes i et P-3C Orion-fly høsten 2015. FOTO: AMBER PORTER / US NAVY

Et KC-135 tankfly fra Air Force Reserve Command og 160 personell er også stasjonert på basen som USA trakk seg ut av i 2006, etter 55 år. Under den kalde krigen var basen svært viktig for USA og NATO, og opp mot 5000 amerikanere oppholdt seg på Keflavik.

Dette er den første av i alt tre såkalte deployeringer i 2016. Island har ikke et nasjonalt luftforsvar, så amerikanerne skal støtte den islandske kystvakten med avskjæringskapasiteter i luften. Siden 2008 har åtte allierte land hatt NATO-oppdrag på Island, norske fly hadde beredskapsoppdraget i 2014.

– Mye personell har sivile jobber. Jeg flyr sivile passasjerfly på heltid, og er pilot i Air National Guard på deltid, sier oberstløytnant Beckel.

Fire F-15C Eagle-kampfly er nå på Keflavik-basen. FOTO: Cynthia Vernat / NATO HQ AIRCOM
Fire F-15C Eagle-kampfly er nå på Keflavik-basen. FOTO: Cynthia Vernat / NATO HQ AIRCOM