
Jeff flyr sivile rutefly til vanlig – nå vokter han islandsk luftrom
Amerikanske kampfly er tilbake på Keflavik-basen.
Den dramatiske økningen i russisk ubåtaktivitet har ført til at USAs marine ønsker over 21 millioner dollar til Keflavik-basen på Island. Torsdag opplyste NATO at fire F-15C Eagle-fly denne måneden ble stasjonert på basen.
Kampflyene fra 104. luftving i US Air National Guard skal bidra til å holde islandsk luftrom trygt, heter det i pressemeldingen fra NATOs hovedkvarter.
Russlands økte militære aktivitet i nord fører til økt overvåking av havområdene mellom Grønland, Island og Storbritannia.
– Å ha øyne og ører på Island er av enorm strategisk betydning, og gir en lyttepost for å spore russisk aktivitet, spesielt i Arktis, sier Carl Hvenmark Nilsson til Christian Science Monitor.
USA vil oppgradere hangaren på Island til å ta imot overvåkingsflyet P-8A Poseidon. Russlands strategiske ubåter har langtrekkende presisjonsvåpen, og det er gjennomført strategiske flyvninger med langtrekkende bombefly nordfra.
I november 2015 fløy to TU-160 Blackjack-fly langs norskekysten i retning Island, før de satte kursen mot Gibraltar med kryssermissiler i lasten. Målet for bombeflyene som tok av fra Kolahalvøyas lengste flystripe, var i Idlib-provinsen i Syria.

160 personell og tankfly
– F-15C Eagle-kampfly er bygd for luft-til-luftoperasjoner, og er i stand til å plukke opp trusler fra langt hold. Ekstra drivstofftanker og muligheten til lufttanking øker rekkevidden på toktene våre, sier detasjementsjef Jeff Beckel.

Et KC-135 tankfly fra Air Force Reserve Command og 160 personell er også stasjonert på basen som USA trakk seg ut av i 2006, etter 55 år. Under den kalde krigen var basen svært viktig for USA og NATO, og opp mot 5000 amerikanere oppholdt seg på Keflavik.
Dette er den første av i alt tre såkalte deployeringer i 2016. Island har ikke et nasjonalt luftforsvar, så amerikanerne skal støtte den islandske kystvakten med avskjæringskapasiteter i luften. Siden 2008 har åtte allierte land hatt NATO-oppdrag på Island, norske fly hadde beredskapsoppdraget i 2014.
– Mye personell har sivile jobber. Jeg flyr sivile passasjerfly på heltid, og er pilot i Air National Guard på deltid, sier oberstløytnant Beckel.
