Denne lille saken kan gi deg skikkelig hodepine

Og det er egentlig ganske unødvendig.

Vet du hvordan friskluftfilteret i din bil ser ut og når det ble skiftet sist? Hvis ikke, bør du finne ut av det.
Vet du hvordan friskluftfilteret i din bil ser ut og når det ble skiftet sist? Hvis ikke, bør du finne ut av det.

At våren er en fin årstid er noe de fleste er enige om. Men den byr også på noen utfordringer. Den er nemlig også høysesong for pollen, støv og andre uhumskheter i luften.

I dag har de aller fleste litt nyere biler et filter som skal rense ut disse fra ute-luften, før den kommer inn i bilen.

Det som på folkemunne ofte kalles pollen-filter eller friskluftfilter.

Vi har fått vår egen bilekspert Benny Christensen til å forklare litt nærmere hva dette egentlig er for noe og hvor ofte det bør skiftes.

Må ikke forveksles

– For det første – det må ikke forveksles med bilens luftfilter. Det skal rense luften som går inn i bilmotoren under forbrenningen og er et helt annet filter. Men jeg er kjent med at mange blander begrepene sier Benny.

– Dette, la oss kalle det pollenfilteret da, hvor sitter det?

– Det sitter i forbindelse med bilens luftinntak til varmeapparat og klimaanlegg og skal rense luften som kommer inn i bilen og som vi puster inn når vi sitter i bilen.

– Det ligger jo forsåvidt i navnet at dette renser luften for blant annet pollen. Hva annet fjerner det?

– Jeg hadde nær sagt nesten alt som svever i luften. Alt fra små insekter, til pollen fra trær og panter, sot fra både eksos og annen forbrenning, svevstøv, rakler fra trærne, soppsporer og alminnelig veistøv. Med andre ord ganske mye...

Nå kan du gi ekstra gass på norske motorveier

Renser 150 liter luft i sekundet

– Når man i tillegg vet at så mye som 150 liter luft passerer dette filteret hvert sekund, når bilen er i fart, ja så sier det seg selv at filteret etter en stund blir mettet og får dårligere luftgjennomstrømning, utdyper Benny.

– Såpass ja. Hvor ofte må dette byttes da?

– Det varierer veldig. Selv mener jeg hver 15.000 kilometer, eller en gang i året, men jeg vet at enkelte merker har skiftintervall på både 30.000- og 60.000. Det mener jeg er altfor mye.

– Dessuten vet man at det syndes en del mot byttingen av dette. Har man for eksempel en litt tilårskommen bil, dropper man ofte kostbare servicer hos merkeforhandleren. Man bytter kanskje olje på den lokale bensinstasjonene og bremseklosser når de blir slitt – rett og slett tar bare det som er strengt nødvendig. Da går ofte dette viktige filteret i glemmeboken, tror Benny.

– Hvordan merker man at det er tid for bytte da?

– Når det merkes, har det ofte vært på overtid lenge. Det kan merkes på flere måter. Dårlig luftsirkulasjon og nedsatt kapasitet på varmeapparat, at man lett får dugg innvendig på vinduene eller vond lukt inne i bilen, ofte med hodepine som følge.

Bygge om til 4x4? Nei, det er neppe smart!

Skjønner at folk kan bli dårlige

– Blir filteret i tillegg fuktig, er det gjort. Da lever alger, bakterier og alskens midd og småkryp herrens glade dager der.

– Jeg har selv skiftet filtre som har vært så fulle av "dritt" og så lilleluktende og ekle at du ikke vil tro det ... Jeg skjønner jo at folk kan bli dårlige av luften som passerer gjennom et slik filter, forteller Benny.

– Er det vanskelig å bytte dette selv?

– Nei, vanligvis ikke, hvis man er litt fingernem, men det varierer en del fra bil til bil. Ofte sitter det litt gjemt og krever litt demontering for å komme til.

ÉN av ti innrømmer at de aldri vasker bilen

Billig å bytte

– Men et verksted tar heller ikke mye for å gjøre denne jobben. Dessuten koster heller ikke selve filteret så mye, avslutter Benny.

Han legger også til at det kan være smart å gjøre dette nå som pollensesongen står rett for døren. Da sikrer du også maksimal effekt av kjøleanlegget i bilen.

Det kan jo være kjekt det også – for vi satser vel på en varm og god sommer?

Les også: Halvparten av oss slurver med dette