Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.14.2
404 Not Found

404 Not Found


nginx/1.14.2

Nesten en halv million nordmenn bytter bil hvert år. De fleste kjøper bruktbil, men mange kjøper også helt ny. Nybilsalget i Norge er på rekordnivå akkurat nå, vi må helt tilbake til 1986 for å finne maken.

Nybil eller ny bruktbil betyr uansett at mange trenger å kvitte seg med den gamle. Da er det én ting som gjelder: Å få solgt den, og gjerne få så mye penger som mulig for den.

Mange velger det som gir minst jobb og færrest potensielle bekymringer: De leverer inn bilen der de kjøper ny, og betaler et mellomlegg.

Lønnsom egeninnsats

Det kan være både behagelig og lettvint. Men i mange tilfeller er det også en kostbar løsning. Du risikerer å gå glipp av veldig mange tusenlapper, som du kunne fått ekstra hvis du hadde solgt bilen selv.

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er en av dem som bytter bil ofte privat. Hans erfaring er at litt egeninnsats her, kan være svært innbringende.

– Det viktigste av alt er å ha et realistisk forhold til markedsprisen på bilen du har. Det skaffer du deg enklest ved å sjekke hva tilsvarende biler går for. Innbyttetilbud fra mer enn én forhandler/bilselger er også smart. Da får du en pekepinn. Og så må du huske at det er forskjell på hva en bil er verdt når du selv selger den privat ”slik den står”, kontra at en forhandler har tatt den inn, shinet og fikset på den – og så selger den med garanti, forteller Vegard.

Lyst på bruktbil? Da er det bare å sende brev

Ukurant bil?

Han mener likevel det i mange tilfeller er mulig å tjene mange tusenlapper på å selge selv, framfor å levere bilen i innbytte.

– De som tar bilen i innbytte, gjør det svært sjelden av veldedighet. De skal tjene penger på bilen. Hvorfor ikke heller putte de pengene i din lomme? Det kan du som regel klare, men som sagt bør du vite litt hva du begir deg ut på, før du setter i gang.

– Å ha et forhold til markedsprisen er altså viktig. Dessuten er det slik at noen biler er langt mer lettsolgte enn andre. Sitter du på en bil som oppfattes som ukurant i markedet, kan det bli tyngre å tjene penger på den. Noen ganger er det rett og slett slik at det bare er lav pris som nytter. Men også i disse tilfellene bør det være mulig å få mer enn innbyttepris. Husk at en profesjonell aktør i utgangspunktet skal kunne markedet og de ulike modellene godt. Hvis han eller hun vet at du har en ukurant bil. Ja, da gjenspeiles det også i det tilbudet du får, sier Vegard.

Denne raringen kan være et skikkelig bruktbil-kupp

Slurver med bildene

– Men hvis du har en bil som er relativt etterspurt i markedet, er det bare å sette i gang på egenhånd. Her kan det være veldig smart å ha en fersk service eller i det minste EU-kontroll å vise til. En test fra NAF eller et bilverksted er også gull verdt. Det gjelder å berolige kjøpere som kanskje i utgangspunktet er skeptisk til å kjøpe fra privatperson. De vil gjerne vite mest mulig om bilen din. Det er også viktig å huske når du skal lage annonsen for den.

– Altfor mange bilannonser er mangelfulle og overfladiske. Mange slurver også med bildene. Dette er egentlig ikke vanskelig i det hele tatt, det krever bare litt tid. Fortell om bilen, om utstyret, om historikk og andre ting som kan være relevant for kjøperen. Du trenger ikke ta fantastiske bilder av den, men finn et sted med mest mulig rolig bakgrunn og ta mange bilder, også av detaljer. En person som har lyst på bilen din, vil som regel se mest mulig av den. Det er viktig å huske, sier Vegard.

Bilder: Noe av det viktigste når du skal selge bruktbil

Åpen og ærlig på alt

– Hva med pris og pruting, bør man legge inn marginer her?

– Det er i alle fall det mest vanlige, de fleste bilkjøpere regner nok med at selger har litt å gå på. I motsatt fall bør du skrive det klart og tydelig i annonsen. Du bør uansett være forberedt på skambud. Det er mange der ute som prøver seg, og det er jo lov, det. Husk bare også at du som selger står helt fritt til å avvise disse. Eller du kan for eksempel komme med et mottilbud, da finner du også raskt ut hvor seriøs kjøper egentlig er.

– Noen frykter helt sikkert problemer med en misfornøyd kjøper i etterkant..?

– Det kan du naturligvis aldri helt forsikre deg mot. Det viktigste er å ha en skikkelig kontrakt og være helt åpen og ærlig på alt rundt bilen. Hvis du vet at den har noen svakheter, ja da må du også opplyse om dem før du selger. Kjøpsloven er til for å beskytte både kjøper og selger. Kjøper kan ikke komme og klage på hva som helst i etterkant, men du har en dårlig sak hvis du som selger bevisst har holdt tilbake informasjon. Det kan virkelig straffe seg, sier Vegard.

Skeptisk kjøper: – Forsøker bilselgeren å lure meg?