Toppbloggeren åpen om at hun tisset på seg under løpetur

30 prosent av alle kvinner sliter med urinlekkasje. «Treningsfrue» valgte å blogge om det.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Camilla Aastorp Andersen (35), bedre kjent under bloggernavnet «Treningsfrue», er opptatt av å gi motivasjon og dele treningstips med sine følgere.

Men én episode som skjedde for noen dager siden, var hun usikker på om hun ville dele med bloggleserne.

Andersen tisset nemlig på seg under en joggetur.

– Jeg var på en løpetur og var ekstrem sliten. Da jeg var på vei hjem, kjente jeg plutselig at jeg hadde tisset på meg. Det har aldri skjedd før, sier bloggeren da hun gjester God morgen Norge.

Var nervøs for å dele

Hun innrømmer at hun var nervøs for å dele episoden på bloggen.

– Det var en opplevelse jeg bare måtte ta med et smil. Da jeg kom hjem, tenkte jeg at dette måtte jeg skrive om. Men jeg satt lenge og tenkte på om jeg skulle poste det eller ikke. Så sa jeg til mannen min: «Nå gjør jeg det», forteller Andersen.

Det ærlige blogginnlegget har fått mye oppmerksomhet, og kommentarene tyder på at det er flere kvinner som setter pris på at Andersen tar opp et slikt tema.

– Det føltes godt å være ærlig, og jeg vet at det er et problem for mange. Leserne la igjen kommentarer om at de var glade for at jeg tok opp et tema som er tabu, sier hun.

Se innslaget fra God morgen Norge i toppen av saken.

Gjelder 30 prosent av alle kvinner

Signe Nilssen Stafne er fysioterapeut og spesialist i kvinnehelse. Hun har forsket på trening under svangerskapet ved NTNU, og da har hun blant annet sett at bekkenbunnstrening i svangerskapet forebygger og behandler urinlekkasje.

– Urinlekkasje betyr at det lekker urin når det ikke skal. Når man jogger, gjør styrketrening, ler, nyser eller hoster, skjer det en rask trykkøkning i buken, som trykker på blæra. Dersom man ikke har sterk nok bekkenbunnsmuskulatur til å knipe av urinrøret, vil det lekke dråper eller større mengder urin, forklarer Stafne til TV 2.

Urinlekkasje er vanlig blant kvinner. Så mange som 30 prosent av alle kvinner sliter med urinlekkasje, og forekomsten er økende med økende alder. Det kan skje alle kvinner, ikke kun de som har født barn. Studier viser at kvinner innen toppidrett også rapporterer om urinlekkasje.

Knipeøvelser

I blogginnlegget oppfordrer «Treningsfrue» kvinner til å gjøre knipeøvelser for å unngå urinlekkasje.

Forsker og fysioterapeut Stafne er enig i at det er viktig å forebygge gjennom trening.

– Man kan gjøre såkalte knipeøvelser for å bli sterkere, raskere og mer utholdende i muskulaturen. Det vil gi bedre støtte til underlivsorganene, som blære og urinrør. Slik trening har vist seg å ha en veldig god effekt mot urinlekkasje og derfor er de internasjonale anbefalingene at man alltid prøver bekkenbunnstrening som første behandlingsalternativ ved urinlekkasje. Man må trene intensivt i fire til seks måneder for å oppnå maksimal effekt, sier Stafne.

Oppsøk hjelp

Stafne har, i likhet med «Treningsfrue», inntrykk av at dette er et tema som mange synes det er flaut å snakke om.

– Det er tabubelagt, og det fører til at det er mange som ikke oppsøker hjelp og i verste fall unngår fysisk aktivitet som gjerne er den situasjonen der de lekker mest. Jeg synes det er fint at hun som blogger setter fokus på dette, siden det er mange som sliter med det, sier hun.

Stafne oppfordrer de som sliter med urinlekkasje til å oppsøke hjelp hos en fysioterapeut med spesialkompetanse på bekkenbunnen dersom man ikke vet hvordan man skal gjennomføre treningen riktig. Fysioterapeuten kan hjelpe med å finne riktig muskulatur og veilede treningen.