klager over svindyre KLÆR og elendig service:

Russen: – Vi blir utnyttet

– FOR DYRT: Russen reagerer både på prisnivået og servicen fra de to aktørene som selger russeklær. (Skjermdump fra Russeservice.no)
– FOR DYRT: Russen reagerer både på prisnivået og servicen fra de to aktørene som selger russeklær. (Skjermdump fra Russeservice.no)
Mens eieren har tjent seg styrtrik, klager russen på at selskapene som selger russeklær har tilnærmet monopol. Resultatet er høye priser og elendig service, mener de.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I mai måned er det enkelt å skille ut dem som er russ – de har gjerne røde eller blå snekkerbukser, hettegensere med russemotiv, og noen har også jakker med russebuss-logoen sin på. De deler ut russekort, og buksen skal være fylt med strykemerker.

Dette er ikke gratis. Prisen for en bukse, lue, genser og en jakke kan komme opp i 4000 kroner.

To leverandører er dominerende i russemarkedet: Russeservice og Russedress. De samme eierne står bak begge selskapene. Flere russ TV 2 har snakket med mener at mangelen på konkurranse gjør prisene skyhøye. Dessuten mener de kundeservicen er hårreisende.

Utnyttelse

– Russen føler at Russedress og Russeservice utnytter unge, uerfarne mennesker for å tjene mest mulig penger, sier Marius Mosås, president for Bodø-russen.

– De vet at man bare er russ én gang, og at man derfor ikke kommer til å handle mer hos dem, enten man er fornøyd eller ikke, sier han.

Mosås har også personlig opplevd å ha kommet i konflikt med Russedress.

FØLER SEG LURT: Marius Mosås har klaget Russedress inn til Forbrukerrådet. 
FØLER SEG LURT: Marius Mosås har klaget Russedress inn til Forbrukerrådet. 

– De slettet ordren min i slutten av mars, uten at jeg fikk beskjed om det. Vi utvekslet mange mailer, men jeg fikk svar fra en ny person hver gang. De ba meg om å bestille alt på nytt, men da uten alle rabattene jeg hadde på varene. Da ble prisen doblet, sier han.

Mosås forteller at han har klaget Russedress inn til Forbrukerrådet.

Har monopol

Russepresidenten i Stavangers hovedstyre, Kristoffer Gjerde, sier at de også har hørt veldig mange klager på russebutikkene.

– Kundeservicen har ikke vært bra. Jeg synes det er dumt at disse bedriftene så å si får monopol på russen, sier Gjerde.

Han mener det burde vært hardere konkurranse om russens penger.

– Jeg håper det kan åpnes mer for andre bedrifter, slik at det kan skapes en priskrig i stedet for at russens lommebøker blir tømt, sier han.

– Helt syke priser

Også hovedstyret i Agder er enige i at prisene er for høye. President i Agder Hovedstyre, Andreas Skarpeid, forteller at man må betale 300 kroner for å få bytte størrelse på russebuksen. Altfor mye, mener han.

Et annet styremedlem, Helene Egeland, er også frustrert. Hun viser til at butikkene har felles eiere, og at de derfor kan skru prisene i været.

– De vet at vi må ha russetøyet likevel. Det er helt syke priser. De presser på, fordi de vet de kan utnytte oss.

På Facebook-sidene til Russedress og Russeservice er det mange som prøver å få kontakt, og som føler at de ikke får den hjelpen de trenger.

Her er noen eksempler på innlegg fra frustrerte russ:

«Lovlig?» Skjermdump fra Facebook.
«Lovlig?» Skjermdump fra Facebook.
«Helt sinnssykt dårlig service». Skjermdump fra Facebook.
«Helt sinnssykt dårlig service». Skjermdump fra Facebook.
«Ironisk navn». Skjermdump fra Facebook.
«Ironisk navn». Skjermdump fra Facebook.
Får ikke pengene sine tilbake. Skjermdump fra Facebook.
Får ikke pengene sine tilbake. Skjermdump fra Facebook.

Har tjent seg rik på russen

Russedress og Russeservice har hatt felles eierskap siden 2014, men selskapene driver hver for seg, og har sine egne kataloger, produkter, ansatte og ledere. Dette forteller Ole Jørgen Smedsrud, som er daglig leder i Russeservice.

Smedsrud eier personlig 56 prosent av selskapet bak både Russedress og Russeservice. De to butikkene omsatte til sammen for 92 millioner kroner i 2015.

Smedsrud har tjent seg rik på salg av russeutstyr – han var i 2014 oppført med en formue på 113,5 millioner kroner.

Til TV 2 sier han at selskapene er avhengige av å ha fornøyde kunder.

– Det er cirka 40.000 russ, og det skjer dessverre av og til feil og misforståelser. Men hvis ikke de fleste russ var fornøyde med jobben vi gjør, kunne vi ikke vært leverandør til russen i over 30 år, sier Smedsrud.

Han tror ikke russ kan føle seg presset til å kjøpe produktene deres og sier en ikke må undervurdere norske 18-åringer. Dessuten har de tre måneders returrett hvis de skulle angre.

At det er for dyrt å bytte en vare, avviser Smedsrud helt.

– Det koster 348 kroner, noe som inkluderer porto frem og tilbake. Dette tjener vi ikke penger på, det er kun for å dekke kostnadene våre, hevder han.

Smedsrud forteller at de holder størrelsesprøving på alle skolene før russen bestiller, slik at de skal være sikre på at de bestiller riktig størrelse.

– Når de vil bytte etter at vi har levert buksa, er det ikke urimelig at de må dekke kostnadene, mener Smedsrud.

Han legger til at det er gratis å bytte i butikken deres i Sandefjord.

Innrømmer dårlig service

Smedsrud forklarer at russ som ikke har betalt varene, eller ikke har verifisert sine personopplysninger mot folkeregisteret ved bestilling på kreditt, ikke får levert russeklærne i februar. Når det gjelder kritikken rettet mot kundeservice, beklager han til årets russ.

– Vi har dessverre hatt noe lenger svartid på epost i år, på grunn av flere henvendelser enn normalt. Vi har også hatt innkjøringsproblemer med nytt distribusjonssystem. Det er veldig beklagelig, og dette tar vi selvkritikk på, medgir Smedsrud.

Han sier nye rutiner er igangsatt for å redusere svartiden.

– Kan ikke sies å være dyrt

Smedsrud mener at prisen for en «grunnpakke», som inneholder de billigste versjonene av produktene til en samlet pris, ikke kan sies å være dyr.

– Bukse, lue, russekort, sko, fløyte, tusj, caps og solbriller koster 999. Vi opplever ikke at russen klager på prisene, sier han.

Han sier seg heller ikke enig i at Russeservice og Russedress har monopol på russeklær.

– Vi er russens hovedleverandør av bukser, luer og russekort, men dette er jo bare en del av russemarkedet. Det er flere andre leverandører som selger klær med trykk til russ som er med på russebusser, vennegjenger og lignende, sier Smedsrud.

Etterlyste rett opplysninger

Om saken til Bodø-presiden Mosås skriver Russedress følgende i en epost til TV 2.

«Det er feil at Marius Mosås ikke fikk beskjed om at han ville miste rabatten hvis han ikke verifiserte sine personopplysninger. Han fikk først e-post den 3. desember der det stod at «Russedress sender ut varene forutsatt du har betalt eller verifisert kreditt». Deretter fikk han en personlig SMS-melding 2. februar i år der det stod «verifiser innen 15. februar ellers bortfaller alle rabatter». Vår SMS-operatør bekrefter at Mosås mottok meldingen. Han kontaktet oss ikke før etter fristens utløp.

Når russen handler på kreditt, slik Mosås gjorde, må de verifisere sine personopplysninger mot Folkeregisteret slik at vi vet de er over 18 og ikke bruker falsk profil. Mosås prøvde seks ganger å verifisere, men hans opplysninger stemte ikke Folkeregisterets. Han fikk hver gang opp en feilmelding i rødt: «Dine opplysninger stemmer ikke overens med Folkeregisteret. Trykk "HER" for å endre, og prøv igjen.»

Hadde Mosås reagert på e-posten 3. desember og/eller på SMS-meldingen 2. februar, hadde saken vært løst. Etter at han klaget til Forbrukerrådet, har vi sendt ham to e-poster for å finne en løsning. Ingen av dem ble besvart.»

Flere klager til Forbrukerrådet

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, forteller at det er kommet inn syv klager på Russedress og Russeservice så langt i år, og samme antall i fjor.

Hun sier Forbrukerrådet ikke kan uttale seg om hvorvidt praksisen er kritikkverdig.

– Vi måtte ha undersøkt dette nærmere dersom vi skulle ha karakterisert praksisen, sier Flønes.

Klagene fra i år gjelder blant annet spørsmål om kjøpsavtale, manglende varer, varer som er levert uten at vedkommende har bestilt dem, og spørsmål om bytterett.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook