Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Audi lanserte første generasjon av sin A4 Allroad i 2009, var det et smart og naturlig trekk. De ville bygge videre på suksessen med A6 Allroad, med en mindre og billigere modell.

Nå er det klart for andre generasjon, og fortsatt er Audi alene om å ha en litt off road-aktig stajonsvogn i dette segmentet.

Det er rett og slett ingen direkte konkurrenter. Det nærmeste en kommer, er nye Volvo V60 Cross Country og Subaru Outback.

Dette emblemet på forskjermen er nytt, og skal bidra til å gjøre det litt tydeligere at du ikke kjører en vanlig A4.
Dette emblemet på forskjermen er nytt, og skal bidra til å gjøre det litt tydeligere at du ikke kjører en vanlig A4.

A4 Allroad står for 70-80 prosent av alt A4-salget i Norge. Audi har et salgsmål på rundt 700 biler i 2016. Dette er rett og slett en bil mange her hjemme er spent på.

Derfor sender vi redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, til München, der kan bli bedre kjent med den. Nå er det på tide og høre hvordan det går.

Les testen av forrige generasjon A4 Allroad her

Fotoboks-angst

– Ring-ring, ring-ring

– Heisann, vent litt, Knut. Nå er vi nemlig litt usikre her. Det blinket et gult lys på et lysskilt over motorveien, nettopp. Og jeg og min kollega frykter at det kan være snakk om en fotoboks. Fartsgrensene er litt kaotiske her, på grunn av veiarbeid, fra 80-100-110-120 og fri fart, om hverandre. Ikke lett å holde oversikten. Og i denne bilen er det fort gjort å kjøre fortere enn du tror.

– Isjda, det høres ikke bra ut.

– Vi får sjekke ut litt nærmere senere, så krysser vi fingrene for at det løser seg imellomtiden. Surt om vi får en regning fra die polizei!

Når bilen er hvit, kommer Allroad-detaljene mer til sin rett. Denne modellen har noe mer særpreg enn en vanlig A4.
Når bilen er hvit, kommer Allroad-detaljene mer til sin rett. Denne modellen har noe mer særpreg enn en vanlig A4.

Interessert i Audi? Her finner du mye godt stoff

Imponerer i over 200 km/t

– Men du vil vel helst høre om bilen, du? Ja, litt har jeg jo avslørt allerede: Den er svært komfortabel å kjøre. Så komfortabel og ikke minst stille, at du risikerer å miste oversikten over farten. Når den cruiser på motorveien er den nesten like lydløs som en elbil. Ja, selv i fart godt over 200 km/t trenger vi ikke å skru opp volum på stereo eller snakke høyere. Vi har prøvd! Det er rett og slett veldig imponerende. For nettopp lydisolering er det viktig tegn på at en tar oppgaven med å lage en premiumbil på alvor.

– Jeg håper dere ikke kjørte i den farten da det blinket!

– Neida, neida, det gjorde vi ikke altså.

Disse nybileierne er mest fornøyd

Mer særpreg

– Så hvordan er forskjellen fra en vanlig A4?

– Altså, det er ganske vanskelig å skille dem fra hverandre med tanke på kjøreegenskapene. Nye Allroad får et nytt og eget off road-program, og har 3,4 cm høyere bakkeklaring. Dette merker du imidlertid ikke noe særlig til ved vanlig kjøring.

Men rent visuelt synes jeg den er noen hakk finere enn en vanlig A4. Allroad-utgaven har litt særpreg, noe en vanlig A4 mangler. Det gjelder i alle fall når off road-stæsjet ikke lakkeres i samme farge som bilen ellers.

For øvrig er det helt klart kjøregenskapene på vanlig vei som er prioritert. Det er ikke lagt opp til testing i noen off road-løype, for å si det sånn.

Hytteracer!

– Hvilke modeller har du fått kjøre så langt?

– Vi har fått en runde i den ”verste” dieselmodellen. Her snakker vi 3-liters V6 på 272 hk. 0-100 km/t på 5,5 sekunder! En skikkelig formidabel hytteracer. Så du skjønner kanskje hvorfor vi var litt ivrige etter å få prøve den, he, he…

Men slapp av, vi skal få tatt en skikkelig runde i den med 190 hk også, som jo er langt mer aktuell for norske kjøpere. De har ingen av innstegsmodellene tilgjengelige her nede, altså 2-liters diesel på 163 hk eller 2-liters bensin på 150 hk, så de får vi ta igjen senere.

BMW eller Audi – hva skal jeg velge?

Koster fort mye

A4 Allroad kommer til Norge til sommeren. Mens innstegsmodellen, 150 hk bensin, blir klar i desember. Denne starter 480.000 kroner.

– Men jeg vedder lua mi på at det ikke er noen som kommer til å betale det for en A4 Allroad i Norge, altså. Her må du lesse på en del utstyr. Ikke minst har vi sansen for de digitale instrumentene vi kjenner igjen fra Q7 og TT. Det samme gjelder Matrix-LED-lysene. Stor navigasjon er også fint å ha, og justerbart understell. For ikke å snakke om de elektriske sportssetene. Og plutselig står du der og refinansierer både huset og hytta, he, he…

Interiøret i nye A4 Allroad er langt på vei identisk med en vanlig A4. Det vil si svært ryddig, imponerende kvalitetsfølelse og klassens beste infotainmentsystem.
Interiøret i nye A4 Allroad er langt på vei identisk med en vanlig A4. Det vil si svært ryddig, imponerende kvalitetsfølelse og klassens beste infotainmentsystem.

Dårlig dekning ...

– Skjønner. Ja, dette er jo ikke helt uvanlig i premiumsegmentet. Vi får bare håpe at dere slipper en lei ekstrakostnad da, i form av en bot…

– Ja, vi må høre litt med Audi-gutta når vi kommer tilbake her. Så får vi krysse bare fingrene. Hvordan er det forresten med slikt? Dekker Broom det, eller?

– Nå er dekningen dårlig, her, Vegard. Jeg hører deg ikke. Dere får kose dere videre, så snakkes vi når du kommer hjem.

– JEG SA: Dekker broom boten, eller?!?!

– Prates!

Vi kommer tilbake med en grundigere test av bilen så snart Vegard har kommet seg hjem igjen.

Dette er bilene som bryter oftest sammen