– Folk er altfor redde for biler som har gått langt

Her kan du gjøre gode kjøp.

Drømmebilen dukket opp, men har gått langt.Er det skummelt?
Drømmebilen dukket opp, men har gått langt.Er det skummelt?

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Lurer på å kjøpe meg en BMW 320 d, 2012-modell. Men den har gått 180.000 kilometer. Ganske mye på fire år. Men den er brukt en del til pendling Oslo – Frankrike, så det er mest langkjøring og lite småkjøring.

Alle servicer er fulgt opp hos BMW og den er nylig EU-godkjent med null feil. Den er full av utstyr, og har egentlig alt som jeg er på utkikk etter. Den er i tipp topp stand. Men kilometerstanden skremmer meg fortsatt litt. Hva tenker du? Hilsen Christoffer

Benny svarer:

Hei Christoffer!

Takk for godt spørsmål. Dette er det nok flere enn deg som lurer på.

Jeg har selv ofte kjøpt biler som har gått langt. Hadde til og med en tidligere taxi som hadde gått over 600.000 da jeg kjøpte den. Den hadde jeg i to problemfrie år – og solgte for det samme som jeg ga for den.

Mitt inntrykk er at altfor mange er redde for biler som har gått langt. Men med en litt grundig sjekk før man kjøper, riktig pris og det å ha litt forståelse for hva en høy kilometerstand kan bety i praksis – så er min mening at man kan gjøre gode kjøp her. I alle fall når det som i ditt tilfelle er en bil som er forholdsvis ny.

En bil som har gått 120.000 kilometer og ikke er godt fulgt opp og passet på kan godt være i dårligere stand enn en som har gått 180.000 og har "alt på stell".

Har bilen god service– og eierhistorikk som kan dokumenteres, og prisen i tillegg er riktig, da er det liten grunn til å styre unna. Så sant bilen er hel, pen og i god teknisk stand, så klart.

Denne Volvoen har gått lengst av alle biler i hele verden:

Handler mye om realistiske forventninger

Er du ikke veldig bilkyndig selv, så få med hjelp til å se den, eller få tatt en test / tilstandsrapport på en teststasjon eller verksted. Da får du en god pekepinn på hva som er bra, hva som eventuelt bør fikses.

Du må også være forberedt på at sjansene for at noe mer vedlikehold kan dukke opp på litt sikt. Slik som for eksempel støtdemperbytte, defekt hjullager, dynamo etc. Derfor skal prisen en god del ned i forhold til eksemplarer med normal kilometerstand.

Men en bil som følges godt opp og brukes pent og fornuftig, kan godt kjøre både 250.000 og 300.000 kilometer, uten store problemer.

Det å kjøpe en bil som har gått langt handler i stor grad om å ha realistiske forventninger og forståelse til hva man kjøper. Er man av den typen som ligger våken om natta og ikke får sove fordi bremseskivene er slitte, bør man heller kjøpe noe som ikke har gått så langt.

Fikser og ordner man litt selv – og kanskje kjøper billige deler på nettet etc.– så kan man faktisk ha både en god og billig bil lenge, selv med høy kilometerstand i utgangspunktet.

Les også: – Jeg er sjokkert over forbruket!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: