ILLUSTRASJONSBILDE: Slik kan man chatte via DNB-appen Vipps. FOTO: TV 2
ILLUSTRASJONSBILDE: Slik kan man chatte via DNB-appen Vipps. FOTO: TV 2

«Erling» (44) gjorde alt for å blokkere eksen, men det fantes ett smutthull ...

... og Vipps, så fortsatte kranglingen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En 44 år gammel mann fra Østlandet, som ønsker å være anonym, slo opp med kjæresten før jul.

Siden da har han slettet og blokkert henne via alle sosiale medier og tjenester, unntatt én kanal – DNBs betalingsapp Vipps.

– Det er umulig å få fjernet henne derfra, og meldingene slutter ikke å renne inn. Jeg legger meg til meldinger og jeg våkner til meldinger, forteller «Erling» frustrert.

Appen fungerer slik at man kan sende eller be om penger, uten å ha kontonummer – bare telefonnummer. Alt fra én krone til 5000 kroner er gebyrfritt. Så lenge man har telefonnummeret til en person, og det er foretatt en transaksjon mellom partene, så etableres en åpen chattelinje gjennom Vipps.

«Erling» har vært i kontakt med DNB, men fikk som svar at den eneste løsningen er å slette appen.

– Selv om jeg har blokkert meg mot nummeret hennes gjennom telefonoperatøren, så er det ingen blokkering mellom mobilnumrene våre gjennom Vipps. Jeg har forsøkt å kontakte DNB med problemet, men da fikk jeg beskjed om å slette appen, sier 44-åringen og legger til:

– Sånn skal det jo ikke være. Jeg skal ikke måtte slette appen eller bytte telefonnummer. Det er altfor dårlig at man ikke kan reservere seg mot uvedkommende på Norges største betalingsapp.

DNB er klar over problemet

Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB, sier til TV 2 at dette er en problemstilling de ser på.

– Måten vi løste denne problemstillingen på i utgangspunktet var at brukere måtte godkjenne sine venner, men vi ser altså nå på om det er tilstrekkelig. I dag har vi ikke noen fullgod løsning på dette, men dette er en problemstilling som vi ser på.

Han opplyser at de har mulighet til å stenge enkeltpersoner ute hvis det dreier seg om alvorlige hendelser eller trakassering.

– Hvis det skjer forsøk på svindel eller at vi gjentatte ganger får bekreftet at personer opptrer på en uønsket måte i Vipps-chat har vi mulighet for å stenge ute personen. Men for å kunne utestenge personer må vi ha klare bevis for at det – som i dette tilfellet – dreier seg om uønsket kontakt som vedvarer over tid.

Korsberg Dalsbø forteller at de aldri har utestengt noen grunnet trakassering, men at de har hatt tilfeller av svindelforsøk.

– Bør kunne forvente bedre personvern

Seniorforsker ved SINTEF, Petter Bae Brandtzæg, sier til TV 2 at han aldri har hørt om liknende tilfeller, men at det peker på et behov.

– At denne saken har dukket opp viser at det er et behov for bedre personvern gjennom Vipps. Det kan jo være flere slike tilfeller som aldri har meldt ifra, sier han.

Brandtzæg mener at man som bruker bør kunne forvente en blokkeringsmulighet.

– Alle tjenester med hvor man kan kommunisere og skrive til hverandre har en blokkeringsmulighet, og det burde DNB ha tenkt på da de la opp til en chattefunksjon.

Han mener det ikke bør være nødvendig at enkeltpersoner må ty til store virkemidler for å reservere seg mot uønsket kontakt.

– Det høres ikke veldig brukervennlig ut at den eneste måten DNB kan stoppe det på er at vedkommende må legge frem bevis på at han får uønskede meldinger. Det burde være teknisk mulig med en blokkering mellom mennesker, sier eksperten.

– Oppdateringene ivaretar ikke sikkerheten

Thomas Jelle, ekspert på mobile applikasjoner fra NTNU, sier at Vipps åpenbart har valgt brukervennlighet fremfor sikkerhet.

– Vipps har valgt å gjøre det så enkelt som mulig å dele penger og sier at alt du trenger er et telefonnummer – med andre ord har de valgt brukervennlighet.

Jelle mener sikkerheten ble ivaretatt da appen ble lansert for første gang, men ikke etter oppdateringene.

– I første versjonen av Vipps kunne du bare overføre penger. Men i en senere versjon la de til muligheten for å sende meldinger, dette for at folk også skal kunne be om penger, men det kan jo selvsagt utnyttes til å bare sende meldinger. Uten å innføre nye sikkerhetsinnstillinger vil det bety at du kan sende meldinger til alle som har Vipps og som du har får tak i telefonnummeret til. Her har åpenbart Vipps valgt brukervennlighet fremfor sikkerhet, dette nok for å nå ut til flest mulig.