Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange steder i vårt langstrakte land er snøen for lengst borte. Asfalten er om ikke tørr, så i alle fall bar.

Fristen for å få av piggdekkene er akkurat passert, og for mange er det også tid for å ta av de piggfrie dekkene.

Men vinterdekkene som du enten nettopp har tatt av, eller snart skal ta av – hvordan lagrer du dem?

– Noen tar for lett på saken

Grunnen til at vi spør, er at det slett ikke er likegyldig hvordan de lagres.

– Feil lagring av hjulene kan rett og slett ødelegge dem, sier Brooms egen bilekspert Benny Christensen.

– Noen tar altfor lett på dette, fortsetter han.

– Fire komplette hjul er tross alt kostbare greier og jeg må si jeg innimellom blir sjokkert når jeg ser hvordan enkelte lagrer hjulene sine forteller han.

Samtidig som han nesten litt indignert forteller om folk som lagrer dekkene bak huset, i sørveggen, der sola står på som verst, eller under en terrasse. Helt uhørt, ifølge bileksperten.

– Hjulene bør lagres innendørs, mørkt og om mulig helst også litt kjølig. Videre lagres de liggende eller hengende, og selvfølgelig godt rengjort og kontrollert til neste sesong. Gjerne også løst om man har dem i en fellesgarasje, tipser Benny om. Hjul er ettertraktet som tyvgods.

– Men tilbake til saken. Dekk er ferskvare.

Helt gratis – og kan spare deg for tusenlapper

Egenskapene endres

Et nyprodusert dekk som oppbevares riktig hos en forhandler, altså tørt og kaldt, kan fint lagres to til tre år, med svært liten forringelse.

– Det er når dekkene kommer på bilen og tas i bruk, at nedbrytningen starter. Salt, temperaturendringer og UV-stråling er alle ting som påvirker gummien, i tillegg til bruks-slitasjen Jeg vil si at et dekk som er brukt i fire til fem sesonger, bør man sterkt vurdere å bytte ut, uansett mønster og slitasje.

– Gummien forandrer seg såpass mye at dekket helt klart har nedsatte egenskaper. Dette gjelder dekk som er lagret riktig.

– Dekk som lagres feil, forringes enda fortere og kan være modne for skifting etter bare to til tre sesonger, avslutter Benny.

Så moralen må bli: Tenk litt gjennom hvordan du lagrer hjulene dine, fram til de skal på bilen til høsten igjen.

Les også: «Feil» felger kan koste deg garantien på bilen