Nå vil kinoen gi deg nettkino

HJEMME-KINO: Nå kan du bygge ut kjellerstuen og gjøre deg klar for kino i din egen stue, nå kinobransjen og distributørene slår seg sammen om å lage nettkino. FOTO: Alexandre Chassignon/Flickr/achassignon
HJEMME-KINO: Nå kan du bygge ut kjellerstuen og gjøre deg klar for kino i din egen stue, nå kinobransjen og distributørene slår seg sammen om å lage nettkino. FOTO: Alexandre Chassignon/Flickr/achassignon
Kinobransjen samler seg om ny strømme-tjeneste for å holde lengre liv i kinofilmene.

«Film er best på kino» har du kanskje hørt sist du var på kino. Nå går kinobransjen og distributørene sammen om å lage kino på en helt annen plattform, nemlig på internett.

– Vi ser et behov for at filmbransjen tar skjebnen i egne hender og møter publikum der de ser film. Og så må vi gjøre det på en bærekraftig måte for filmbransjen, sier prosjektleder for den nye nettkinoen, Elisabeth O. Sjaastad i Kulturmeglerne.

Ferske filmer

Det nye prosjektet skal tilby filmer til leie på kinoenes egne hjemmesider, men med støtte for airplay og lignende, slik at folk får sett filmen på egne TV-er. Ganske likt Netflix eller annen digital leie av filmer egentlig.

Den største og viktigste forskjellen her, blir at filmene er ferskere.

– Kinoen er den opplagte avsenderen for fersk film, og slik situasjonen er nå, så ligger filmen brakk i noen måneder fra den har gått på kino til den kommer på DVD eller hos andre strømmetjenester. Da er det ikke mulig å få sett den noe sted, sier Sjaastad til TV 2.

– Det brukes masse markedsføringspenger for å få en film opp i folks bevissthet, og ligger den brakk for lenge, vil den falle langt bak i strømmetjenestenes kataloger, og kanskje ikke like synlig på DVD. Det oppstår et svart hull, som vi nå prøver å tette ved denne løsningen.

Ingen automatikk

Hvilke filmer som kommer på nettkino, vil det ikke være noen automatikk i. Det blir vurdert fra film til film.

– Vi ser at de er et dropp i besøkstallene på filmer etter at de har blitt vist omlag seks uker på kino. Da er den kanskje klar for nettkinoen. Men det vil ikke være noen automatikk i om den blir tilbudt på nettkino. Kanskje lever filmen godt med det fysiske kinolivet, og da kommer den ikke dit.

Nettkinoen blir altså ikke et reelt alternativ for alle kinofilmer.

– Det skal ikke bli et dårligere tilbud på kino. Film er fortsatt best på kino, og vi skal ikke kannibalisere kinomarkedet. Du kan ikke vite om filmen kommer på nettkino eller ikke, så vil du se den, så bør du først og fremst gå på kino. Det er kinoen og distributørene som avgjør om filmen lever videre på nettkino eller ikke, sier prosjektlederen til TV 2.

Ødelegger ikke for de som kommer etter

Ved å lage en egen nettkino og en egen distribusjonsløsning, er det nærliggende å tro at de vil bli konkurrenter med Netfilx og andre tilbydere av digitalt distribuert film.

Det mener Sjaastad at de ikke blir.

– Filmen blir vist på nettkino innenfor tidsrammen filmen hører til på kino. Vi tenker at med å holde liv i den på nettkino, så vil filmen holdes aktuell, og alle tjener på det.

Leie av filmen vil koste omlag hundre kroner, altså nesten like mye som en vanlig kinobillett, og når du leier den får du tilgang til den i 24 timer. Om man får tilgang til filmen i hele landet samtidig og alle siste detaljer rundt tjenesten, er ennå ikke helt klart.

– Det er en utfordring som må løses og diskuteres, at filmene lever lengre på kino i for eksempel Oslo enn den gjør andre steder i landet. Vi ønsker at dette skal være et supplement til din lokale kino. Prosjektet varer i to år, og handler om å skaffe seg erfaring, sier Sjaastad.

– Ja, dersom filmen er fesrsk nok og interessant nok.

Tror folk har betalingsvillighet

Førsteamanuensis Terje Gaustad ved BI, mener folk vil ta imot den nye tjenesten og bruke den. .

– Ja, jeg tror at dersom de får et attraktivt utvalg av filmer så vil folk bruke det, men det er avhengig av at de har en løsning på piratkopierings-problemet. Blir filmene piratkopiert, så vil ikke de som distribuerer filmene legge dem ut der, sier han til TV 2.

Han mener også folk er villig til å betale hundre kroner for å se en film på nettkino

– Mange vil nok oppfatte det som mye i forhold til Netflix. Men er det de samme filmen som går på kino, så blir det et annet perspektiv. Kommer man bort fra at en film er en film, så vil nok tjenesten bli brukt. Dette vil være filmer hvor det er lenge til de kommer på Netflix, sier han om betalingsvilligheten til folk for å få sett filmen.

Lik TV 2 Underholdning på Facebook