STOR PRISDUELL: Denne sportskjeden er billigst

Mens G-Sport/G-MAX lover «mest sport for pengene» sier XXL at de alltid går lavere enn sine konkurrenter på pris. Hvem er egentlig billigst?

XXL har prisgaranti på identiske varer, altså lover de å ha de billigste prisene på produkter som også finnes hos konkurrentene.

G-Sport/G-MAX har såkalt prismatch. Prismatch betyr at de dekker mellomlegget om man finner en vare billigere et annet sted innen 30 dager.

For å sjekke hvor sportsutstyret er billigst gjennomførte TV 2 hjelper deg to tester.

Familietest

Den første testen ble gjennomført ved hjelp av en aktiv småbarnsfamilie. Familien Bjerkøe fra Moss skrev en liste med produkter de trengte til sommerhalvåret.

  • Sparkesykkel
  • Joggesko til to barn
  • Skolesekk til to barn
  • Treningstights til begge foreldrene
  • Bestikk til camping
  • Tallerkener til camping
  • Sitteunderlag til hele familien
  • Yogamatte
PRISJAKT: Familien ble delt i to for å handle hos de konkurrerende kjedene. 
PRISJAKT: Familien ble delt i to for å handle hos de konkurrerende kjedene. 

Familien ble delt i to lag. Ett lag skulle finne produktene på lista hos G-sport/G-max, og det andre hos XXL. Oppgaven var å finne billigste variant av produktene, uavhengig av merke.

Totalsummen ble 2803 kroner hos XXL, og 3231 kroner hos G-Max. Dermed vant XXL i familiens test.

Nettpriser

I tillegg til familiens test gjennomførte TV 2 hjelper deg en sjekk av prisene på identiske varer hos de to kjedene. På nettstedet prisjakt.no finnes det en oversikt over produktene som selges hos begge. Alle produktene på lista hadde gått opp og ned i pris flere ganger. Dermed registrerte TV 2 hjelper deg alle prisene produktene hadde hatt, og deretter regnet de ut gjennomsnittsprisen.

Justerer prisen ofte

I arbeidet med å kartlegge prisene på de identiske produktene ble det fort tydelig at XXL justerer prisene sine oftere enn G-sport/G-max. For eksempel har fotballskoen Adidas X 15.1 CT hatt over ti ulike priser hos XXL, men G-sport/G-max har justert prisen på samme produkt fem ganger i løpet av samme periode.

Flere hundre priser ble registrert og resultatet viste at XXL var ca 12 prosent billigere på identiske varer enn den andre.

PRISDIFFERANSE: Marketingdirektør for G-Sport og G-MAX, Kyrre Ufert Lømo.
PRISDIFFERANSE: Marketingdirektør for G-Sport og G-MAX, Kyrre Ufert Lømo.

Gjennomsnittsprisen på 99 identiske produkter hos G-sport/G-max ble ca. 113.000 kroner. De samme produktene hadde en gjennomsnittspris på 101.000 kroner hos XXL. Altså kostet de samme varene 12.000 kroner mindre.

Kreativ prissetting

Kyrre Ufert Lømo er marketingdirektør for G-Sport og G-MAX. Han sier at de ikke kjenner seg igjen i prisdifferansen i testen.

– Dere har tatt utgangspunkt i under én prosent av det totale sortimentet vi har tilgjengelig på gsport.no, og vi føler at testen gir et galt inntrykk av oss og alle de gode tilbudene vi har til våre kunder.

– Men «prismatch på identiske varer» markedsfører dere med. Det er jo akkurat det vi har sjekket, identiske varer, og der kommer dere dårligst ut, er det bra nok for dere?

– Det er veldig hard konkurranse i sportsbransjen, og det er mange tilbud der ute som ser veldig bra ut, men konkurrenten vår bruker kreative metoder for å fremstå ekstra billig.

Lømo viser til et eksempel der XXL selger en Adidas-sko for 649 kroner.

– Skoen hadde en førpris til 1199, det virker som et meget godt tilbud for konkurrentens kunder, men de blir nok skuffet når de ser at den kun finnes i størrelse 48 som få nordmenn bruker.

JOBBER MED PRISLØFTE: Administrerende direktør Fredrik Steenbuch i XXL. 
JOBBER MED PRISLØFTE: Administrerende direktør Fredrik Steenbuch i XXL. 

– Desperat argument

XXL på sin side er uenige i Lømos forklaring. Administrerende direktør, Fredrik Steenbuch, forteller at de daglig jobber for å sette ned priser på identiske varer for å holde sitt løfte om prisgaranti. Han er uenig i at kreativ prissetting er årsaken til at de vinner begge pristestene.

– Det er et desperat argument, nå er det slik at XXL har 10-15 prosent lavere kostnader enn noen andre i sportsbransjen og det betyr at vi kan selge de samme produktene 10-15 prosent billigere, sier han.

Steenbuch mener resultatet i testen står seg.

– Vi var 13 prosent billigere på den ene og vi var vel 11 prosent billigere på den andre. Og hvis du går inn på prisjakt.no så vil du finne akkurat de samme resultatene, sier han.