BILEN VET MER ENN DU KANSKJE TROR: Enkelte biler lagrer til og med informasjon fra mobiltelefonen du kobler til bilen. Hvordan disse dataene brukes er i mange tilfeller uklart. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
BILEN VET MER ENN DU KANSKJE TROR: Enkelte biler lagrer til og med informasjon fra mobiltelefonen du kobler til bilen. Hvordan disse dataene brukes er i mange tilfeller uklart. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

– Bilen kan fortelle fabrikken hvor du har parkert

Moderne biler kan sende store mengder informasjon om kjøremønster og bilens tilstand tilbake til fabrikken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Problematisk, mener NAF. Mange bileiere er ikke klar over at biler lagrer store mengder informasjon og kan sladre om bilbruken.

– Utviklingen skjer så fort at forbrukerne ikke er godt nok orientert, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

NAF er en av flere bilistorganisasjoner som deltar i kampanjen «My car, my data». Organisasjonene krever at bilprodusenter skal publisere en komplett liste over alle data som samles, behandles, lagres og overføres for hver enkelt modell.

Registrerer «alt»

Moderne biler er datamaskiner på fire hjul som registrerer store mengder data om bilens tilstand, kjøremønster og posisjon. Samtidig er mange biler koblet opp mot internett via en innebygget enhet. På en rekke bilmodeller kan mange funksjoner styres via en app på eierens telefon.

Spørsmål som nå reises, er hvem som skal eie dataene som lagres og hvordan dataene brukes.

NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC har undersøkt hva slags data to ulike biler lagrer. Testen er utført på en elbil og en bil med forbrenningsmotor.

ETTERLYSER KLARERE REGLER: NAF er engasjert i arbeidet med å få på plass et internasjonalt regelverk om datainnsamling i biler, sier kommunikasjonsdirektør Inger Elisabeth Sagedal. Foto: NAF
ETTERLYSER KLARERE REGLER: NAF er engasjert i arbeidet med å få på plass et internasjonalt regelverk om datainnsamling i biler, sier kommunikasjonsdirektør Inger Elisabeth Sagedal. Foto: NAF Foto: Erik Norrud

Funnene viser blant annet at bilen med forbrenningsmotor samler informasjon om antall turer og kjørte kilometer, beltestramming som følge av bråbrems, siste destinasjon på GPS-en og personlig informasjon synkronisert fra mobiltelefonen.

Elbilen registrerer blant annet informasjon om hvor og hvordan bilen lades, de siste 100 besøkte parkeringsplassene og avlesing av kilometerstand. All denne informasjonen kan potensielt sendes tilbake til produsenten.

Undersøkelsen er referert i NAFs medlemsblad Motor.

– Må være bileierens data

– Utviklingen i retning av digitalisering og selvkjørende biler innebærer store muligheter, men det pågår nå en stor diskusjon om hvem som skal eie bilens data. NAF mener forbrukeren selv må eie dataene. Det er viktig med internasjonale rammebetingelser og lovverk som regulerer dette. Vi kan ikke ha vår egen jus på området, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Ifølge NAF finnes det allerede eksempler på at bileiere har blitt nektet å få en reparasjon dekket av garantien fordi bilprodusenten sitter på data som viser at føreren har brutt vilkårene.

Utviklingen reiser spørsmål både når det gjelder eierskap til bilens data, personvern og datasikkerhet. Det er kjent at biler har blitt utsatt for hackerangrep.

– Jeg tror mange er innstilt på å gi slipp på en del informasjon, som informasjon om glatte veier og trafikkflyt. Men vi har kanskje ikke oppfattet hvor mye informasjon vi sender fra oss, og det er problematisk når det går på bekostning av personvernet, sier Sagedal.

Audi: Trenger fysisk tilkobling

Audi er en av bilprodusentene som tilbyr avanserte kommunikasjonsløsninger i sine biler. Informasjonssjef Marius Tegneby hos Audi Norge understreker imidlertid at tjenestene kun kan benyttes om man aksepterer brukerbetingelsene, på samme måte som når man installerer en app på telefonen. Man kan altså velge å takke nei.

Tegneby sier det er fabrikken og ikke importøren som kan svare på spørsmål om data sendes til produsenten. Importøren kan bare hente ut data fra biler når de kobles til datamaskiner på verksted. De har ikke tilgang til noen kontinuerlig datastrøm fra bilene.

– NAF beskriver en veldig aktuell problemstilling, men det er viktig å skille mellom tilnærmingene. For at vi skal kunne hente ut informasjon om andre ting enn det som går på bilens tekniske tilstand, må det foreligge en kjennelse fra politiet. Hvis det er behov for å hente ut informasjon om for eksempel et kollisjonsøyeblikk, vil da bilens styreenheter kunne kunne sendes til analyse, forklarer Tegneby.

– Sender ikke fra seg data

Hos Toyota opplyser informasjonssjef Espen Olsen at deres biler ikke sender data tilbake til fabrikken.

– Vi informerer kundene våre om hva slags data som lagres i bilen, skriver Olsen i en epost til TV 2 og viser til et utdrag fra bilens instruksjonsbok.

Toyotas modeller er utstyrt med det produsenten kaller et Pre-Crash Safety-system. Instruksjonsboken beskriver hvilke data som registreres av en datamaskin som inngår i dette systemet:

  • Gasspedalstatus
  • Bremsestatus
  • Bilens hastighet
  • Driftsstatus for funksjonene til Pre-Crash Safety-systemet
  • Informasjon (f.eks. avstanden og relativ hastighet mellom bilen din og bilen foran eller andre gjenstander)

I instruksjonsboken heter det at Toyota ikke vil videreformidle de registrerte dataene til en tredjepart, unntatt når det foreligger samtykke fra bileier, når politiet eller en domstol anmoder om informasjonen, hvis det skal brukes av Toyota i et søksmål eller når dataene brukes til forskningsformål hvor dataene ikke er knyttet til en bestemt bil eller eier.