Dette er falsk markedsføring hevder amerikanske FTC, og har nå gått til søksmål mot VW-konsernet.
Dette er falsk markedsføring hevder amerikanske FTC, og har nå gått til søksmål mot VW-konsernet.

VW risikerer å måtte kjøpe tilbake 580.000 biler

Dieseljuks-saken ruller videre, med skyhøye kostnader.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VW ble tatt med buksene nede i den såkalte Dieselgate-saken. Resultatet ble fordømmelse fra alle hold og konsernet lovte å rydde opp. Men ting tar visst sin tid, for enn så lenge har lite skjedd. Det har gjort både kunder, forhandlere og myndigheter av ulik sort lite fornøyde. VW virker rett og slett handlingslammet, og nå kan ting gå fra vondt til verre.

I USA har nå FTC (Federal Trade Commission) gått til sak mot VW for villedende reklame i forbindelse med konsernets «Clean Diesel» kampanjer. Det betyr at alle kunder som har kjøpt en VW eller Audi i USA fra 2008 til 2015 med juksemotorene, skal få rett til en økonomisk kompensasjon.

Hva er FTC?

FTC er et føderalt forvaltningsorgan med ansvar for forbrukeres rettigheter og regulering av konkurranse. FTC ledes av et kollegium bestående av fem kommissærer, som utnevnes av den amerikanske presidenten, etter først å ha blitt godkjent av senatet. Det er altså ikke et hvilket som helst organ som nå går til sak mot VW.

Kommissærene i FTC utnevnes for en periode på syv år, og man stemmer over hvilke saker som skal tas videre til rettssystemet. Etter å ha mottatt mange klager fra misfornøyde VW-kunder, bestemte FTC seg for å fremme søksmålet.

Ikke en konseptbil står det. Akkurat nå ønsker nok VW at det var en konseptbil...
Ikke en konseptbil står det. Akkurat nå ønsker nok VW at det var en konseptbil...

Falske og urettferdige metoder

FTC sier at VW i løpet av disse syv årene lurte 580.000 amerikanske kunder til å kjøpe deres biler, basert på falske påstander om lave utslipp, miljøvennlig drivstoff og høy restverdi på bruktmarkedet.

–I årevis markedsførte VW sine biler som «ren diesel», selv om det nå virker som VW rigget til sine biler med utstyr laget for å lure utslipps-testene. Vårt søksmål søker kompensasjon for kundene som kjøpte biler rammet av dette, og som var basert på VWs falske og urettferdige metoder, sier Edith Ramirez fra FTC.

Ylle gir full gass med gutta

Store annonser for "ren diesel"

Det hjelper heller ikke for VW at de kjørte store annonser, inkludert Super Bowl-reklamer, som markedsførte den såkalte «rene dieselen». I noen av disse reklamene ble det påstått at VWs diesel-teknologi reduserte giftige NOx-utslipp med opptil 90 prosent. I virkeligheten slipper de berørte motorene ut 40 ganger mer enn kravene, under vanlig kjøring.

VW påsto også at deres biler møtte alle utslipps-krav i alle USAs 50 stater. Men FTC sier i sitt søksmål at disse påstandene er falske, fordi uten det ettermonterte «jukseutstyret» ville de ikke klart kravene.

Kanskje burde man ha tenkt på et annet slagord? 
Kanskje burde man ha tenkt på et annet slagord? 

FTC hevder også at påstanden om høy restverdi som bruktbil er falsk, fordi det nevnte «jukseutstyret» helt klart vil senke bruktverdien betraktelig.

Saken vil ende opp i det amerikanske rettssystemet. Det kan ta sin tid, og vil sannsynligvis involvere mange advokater og mulig anking. Men utfallet blir neppe god reklame for VW, og billig blir det helt sikkert ikke…

Denne er kåret til den beste bruktbilen

Deadline 21. april

En annen ting som tar tid, er selve iverksettelsen av ettermonteringen av utstyr, slik at de berørte bilene fra VW og Audi klarer utslippskravene de egentlig skulle være innenfor.

Den føderale dommeren Charles Breyer har nylig gitt konsernet en deadline til 21. april for å komme opp med en plan,på hvordan man skal utbedre de 580.000 berørte bilene i USA. Dette kommer etter at den første deadlinen på 24. mars ikke ble overholdt.

Begrepet
Begrepet "ren diesel", ser ikke ut til å ha falt i smak hos amerikanske myndigheter. 

Etter måneder med forhandlinger mellom bilgiganten, det amerikanske justisdepartementet, EPA (Environmental Protection Agency) og California Air Resources Board, har man ennå ikke klart å komme fram til noen løsning.

Dette skyldes visstnok at det har vist seg langt vanskeligere enn man først trodde å fikse problemet. En statsansatt fra California sa for noen uker siden at man vurderte å la delvis reparerte VW-biler få kjøre på veiene, siden en fullstendig reparasjon er umulig.

Strengere krav i USA

Dette skyldes at amerikanske utslippskrav er strengere enn de europeiske, og derfor har det vist seg vanskelig å komme opp med en teknisk løsning som gjør at de berørte bilene vil klare utslippskravene.

En løsning kan være at VW simpelthen kjøper tilbake alle de solgte bilene. Kelley Blue Book (som gjør verdivurderinger av biler), sier at dette kan bli den billigste løsningen for konsernet, selv om de estimerer denne summen til å bli på rundt 62 milliarder kroner.

Det amerikanske justisdepartementet saksøkte i februar VW-konsernet for 391 milliarder kroner for å ha brutt USAs miljølover. I mellomtiden får ikke VW, Audi eller Porsche lov til å selge en eneste ny dieselbil i USA, og mer enn 500 sivile søksmål er levert inn mot konsernet.

Vil trenge hele 2016

Totalt er 11 millioner biler (noen kilder sier 9,5 millioner) berørt på verdensbasis, og VW har satt av 65 milliarder kroner for å dekke regningen, men har innrømmet at det kanskje ikke vil være nok.

I Norge er rundt 150.000 biler berørt, og av disse trenger rundt 60 prosent en programoppdatering, mens de resterende trenger å skifte ut en del, i tillegg til programoppdateringen. Dette skal være en relativt ukomplisert operasjon, selv om det er tidkrevende.

VW har uttalt at de vil trenge hele 2016 på å fikse alle bilene, og at konsernet må gjennom strenge sparetiltak for å klare regningen. Tilbakekallingen startet i januar med berørte Amarok-modeller, fulgt av Passat-modeller, men her har kampanjen ifølge tyske medier stoppet opp. VW bekrefter dette, men vil ikke bekrefte om dette skyldes økt forbruk med de nye oppdateringene.

Den eneste gode nyheten for konsernet er at produktene stadig selger like godt, og 22 ekstraskift er nødvendig i første halvår av 2016, for å dekke etterspørselen etter Tiguan, Touran og Golf på det europeiske markedet.

UBS (sveitsisk bank og finansselskap) har beregnet at totalregningen for «Dieselgate», (inkludert søksmål, tekniske reparasjoner, tilbakekallinger og bøter) vil bli på rundt 320 milliarder kroner. Andre har beregnet summen til å bli helt opp mot 425 milliarder kroner.

VW har rundt 255 milliarder kroner på bok, og hadde siste regnskapsår en kontantstrøm på rundt 50 milliarder kroner. Selskapet betalte samtidig nærmere 22 milliarder kroner til sine aksjeholdere. De får neppe like mye neste gang...

Denne bilen er rett og slett for dyr