KLAR TALE: Marcel Kittel er rystet etter dødsfallet til Antoine Demoitié. Nå ber han UCI ta tak. / AFP / MARWAN NAAMANI
KLAR TALE: Marcel Kittel er rystet etter dødsfallet til Antoine Demoitié. Nå ber han UCI ta tak. / AFP / MARWAN NAAMANI Foto: Marwan Naamani

– Ryttersikkerhet må prioriteres like høyt som antidopingarbeid

Sykkelstjernen Marcel Kittel med flammende innlegg i sikkerhetsdebatten.

Dødsfallene til Antoine Demoitié (25) og Daan Myngheer (22) har rystet sykkelsporten de siste dagene. Demoitié ble påkjørt av en motorsykkel og døde av skadene. Myngheer fikk hjertestans etter den første etappen av Criterium International og døde mandag kveld.

Et samlet felt krever at det blir gjort tiltak for å bedre sikkerheten til rytterne. En av dem som har engasjert seg mest i debatten er spurtkanonen Marcel Kittel.

Mandag kveld skrev han et flammende innlegg på sin Facebook-side.

– Doping var sykkelsporten største problem og må fortsatt bekjempes. Men sikkerhetsproblemene er tydelige, og de bør få samme oppmerksomhet og prioriteres like mye som kampen for en ren sport. Det er ikke bare fordi liv går tapt, men også fordi det er mye som ikke er blitt tatt tak i til nå, skriver Kittel.

Tyskeren lister opp flere episoder de siste to sesongene. Greg van Avermaet (San Sebastian), Peter Sagan (Vuelta a España), Taylor Phinney (USAs nasjonale mesterskap), Stig Broeckx (Kuurne-Brussel-Kuurne), Jesse Sergent (Flandern rundt) og Jakob Fuglsang (Tour de France) har alle vært i velt som skyldes motorsykler eller nøytrale servicebiler.

Nå mener Kittel at begeret er fullt.

– Enhver rytter som blir skadet av grunner han selv ikke er ansvarlig for er én for mye. Det er forskjell på ryttere som blir skadet i de hektiske siste kilometerne av et ritt og ryttere som krasjer på grunn av hindringer i veibanen, uforsiktig motorsykkelkjøring, ekstremvær og utrygge rittruter, skriver Kittel.

Nå ber han Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) ta ansvar.

– Vi må jobbe sammen og sørge for at Antoine Demoitiés tragiske dødsfall får konsekvenser. Det vil være flott om sikkerhetsdiskusjonen kan resultere i store endringer og utvikling. Vi er nødt til å snakke åpent om dette. Det er det jeg forventer av det styrende organet, sier Kittel.

Johan Kaggestad er også opptatt av at UCI tar tak i rytternes sikkerhet.

– Nå må de redusere antall motorsykler til et minimum. Normalt er førerne gode til å kjøre, men så smalt som det er i rittene i Belgia skal det lite til før det skjer en ulykke, sier Kaggestad.