Lord Arnstein Landsem er i Porto og tester nye Opel Astra Sport Tourer – altså stasjonsvognutgaven av Opels bestselger. Bilen kommer til Norge i april.
Lord Arnstein Landsem er i Porto og tester nye Opel Astra Sport Tourer – altså stasjonsvognutgaven av Opels bestselger. Bilen kommer til Norge i april.

Nå tester vi en viktig stasjonsvogn

Porto (Broom TV 2): Snart kommer den til Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tyske Opel seiler med optimisme i seilene. Moderskipet GM satser tungt og tydelig på merket, og det merkes gjennom modeller som får mye skryt i pressen. En modell som har fått mye av akkurat det, er siste Astra.

Den var nominert som en av 5 biler til Autobest sin «Beste bilkjøp» pris, og vant Årets bil-kåringen under Geneve-utstillingen nylig.

Det lover godt for Astra Sports Tourer, som er stasjonsvognutgaven av Astra. Den ble først vist under Frankfurt-utstillingen i fjor høst, og er nå klar for prøvekjøring i Portugal. Dit har Lorden tatt turen, og da passer det med en liten rapport fra ham.

Vi tar en telefon:

Lansering i Portugal

– Hallo, Arnstein! Hvordan går det der nede i Sør-Europa?

– Hallo, unge mann. Det spørs jo hvem du spør, og hva du mener. Finanskrisen går for eksempel mye bedre nå her i Portugal enn den gjorde for noen år siden.

– Nei, nei, jeg mente selvsagt den nye stasjonsvognen fra Opel. Astra Sports Tourer. Hva er dine inntrykk så langt.

– Jeg har kjørt rundt 120 kilometer så langt, og har fått et godt førsteinntrykk. Den kjennes solid og bra ut. Det er egentlig som forventet. Jeg har jo kjørt 5-dørsversjonen av nye Astraen mye både i Norge, Tsjekkia, Østerrike og Serbia, så den kan jeg stå inne for er en veldig bra bil. Spesielt chassiset er bra, og jeg synes også den opplevde kvaliteten innvendig har tatt store løft.

Dette ble Årets bil 2016

Er stasjonsvognen viktig?

– Men er stasjonsvognen viktig da? Kjøper ikke alle SUV nå til dags?

– Stasjonsvognen er faktisk veldig viktig for Opel. Mer enn en av tre Astra-kunder i Europa velger stasjonsvognen, så da må den være bra. Den kjemper jo også i et tøft marked. Kompakt-klassen er fylt med gode alternativer til en hyggelig pris.

Prismessig starter Sport Tourer på 244.900 kroner, med 1-liters bensinmotor på 105 hk. Men Opel forventer at bestselgeren i Norge blir 1,4-literen på 150 hk i kombinasjon med automatgir.

Med Premium-utstyrsnivå (det høyeste), kommer denne på 329.900 kroner. Det er noe lavere enn hovedkonkurrenten Golf, med samme effekt, utstyrsnivå og DSG-automatgir.

Derfor bør du ha en sokk med kattesand i bilen din

Dette er bilmerkene som øker mest i Norge

Mindre plass en Golf ...

– Personlig mener jeg at en stasjonsvogn fortrinnsvis skal måles etter ett kriterium, som fullstendig overskygger alt annet: Plassen i lasterommet. Den skal romme så mye som mulig, men den skal også være lett å laste inn i. Det hjelper ikke med mange liter til rådighet, hvis sykkelen du ønsker å ha med hekter seg fast i alt mulig.

Astra Sports Tourer har identiske utvendige mål som sin forgjenger. Det vil si en lengde på 4,70 meter, en bredde på 1,81 meter og en høyde på 1,50 meter. Men den innvendige plassen er bedre.

Men føreren har 2,5 centimeter mer takhøyde, og i baksetet har passasjerene 2,8 cm mer plass til knærne.

Åpner man bakluken og lar baksetene være oppslåtte så har man 540 liter bagasjerom. Det er 65 liter mindre enn erkekonkurrenten Golf Stasjonsvogn, men 50 liter mer enn den andre erkekonkurrenten, nemlig Ford Focus.

Opel som bruktbil: Her finner du MASSE godt stoff

... Og mer plass enn Golf

Men hvis man slår ned baksetene blir bildet litt annerledes. Da har plutselig Astra 80 liter mer plass enn sin forgjenger, og ender opp med totalt 1.630 liter.

– Det må sies å være mer enn godkjent, da Golf sin forholdsvis store kompakt-stasjonsvogn klarer 1.620 liter, mens Focus bare har 1.516 liter. Dermed har Astra mer plass totalt sett enn sine to argeste konkurrenter nede på kontinentet.

– Så den blir større enn både Focus og Golf totalt sett?

– Ja, og dessuten er den praktisk. Du kan åpne bakluka ved å gjøre bevegelser under den med foten, hvis du har armene fulle. Og det er selvsagt masse skinner og nett og alt sånn der også, for de som vil ha ytterligere orden i sysakene. Baksetet kan legges ned i 40:20:40-system, sånn at det er lettvint å legge inn lange ting på ulike steder, hvis du for eksempel har barnesete her og der. Men det beste er at den er svært enkel å laste ting inn i. Ikke som på Insignia, hvor enkelte partier er mye smalere enn andre steder.

Interiøret i Opel Astra har blitt betydelig mer påkostet enn tidligere.
Interiøret i Opel Astra har blitt betydelig mer påkostet enn tidligere.

Opptil 200 kilo lettere enn før

– Det høres jo bra ut, er det noen andre positive områder du merker deg?

– Selv om Opel har gjort bilen litt større enn før, så har de klart å redusere vekten med opptil 200 kilo. Innstegsmodellen med 1-liters Ecotec-motor veier nå 1.263 kilo, og det er 130 kilo mindre enn forgjengeren. Motorene er for øvrig en miks av bensin og diesel fra 1 liter til 1,6-liter. Sterkest er 1,6 bensinturbo på 200 hk og 300 Nm, mens den sterkeste dieselen er på 1,6-liter og 160 hk.

– Det var jo mye snakk om de LED-Matrix-lysene på Astra i fjor, kommer stasjonsvognen med de samme lysene?

– Det gjør den. Så her er det bare å sette på langlys døgnet rundt når det blir mørkt ute. Ellers får man via et frontkamera godiser som skiltgjenkjenning, filskiftevarsler og frontkollisjonsvarsling, samt siste generasjon Intellilink-Multimediasystem. Opel vet de har fått mye skryt for å lage en maskin som leverer mye bil for pengene, så der vil de nok fortsette å levere varene.

Vi kommer naturligvis tilbake med full test av bilen når Lorden er hjemme igjen.

I april kommer Opel Astra Sports Tourer til Norge.
I april kommer Opel Astra Sports Tourer til Norge.

Opel først i klassen med super-LED-lys