De siste dagene har det vært en real budkrig på ebay. Grunnen til det er en av de mest ettertraktede amerikanske muskelbiler noensinne. En av ni (!) produserte Dodge Challenger Convertible med 426 Hemi.

Prisen på de mest sjeldne amerikanske muskelbilene, med de største motorene innabords har for lengst skutt i været. Spesielt gjelder dette Mopar-produkter (altså biler fra Chrysler konsernet, som betyr enten en Chrysler, Dodge eller Plymouth) med den største motoren innabords, den legendariske 426 Hemi. Det har da også selgeren av denne 1970 Dodge Challenger R/T Convertible fått med seg.

Hans bil er som nevnt en av ni produserte Challenger Convertible med 426 Hemi-motoren under panseret (Hemi-motoren var tilgjengelig på 1970- og 1971-modellene av Challenger, men det var kun i 1970 at motoren ble levert i Convertible-utgaver).

Det vil si at du både får sjelden vare med et nydelig karosseri, og motoren som mer enn noe annet er synonymt med enorme krefter.

Auksjonen slutter på tirsdag, så hvis du vil være med i budkrigen, har du ikke all verdens tid. Foto: ebay
Auksjonen slutter på tirsdag, så hvis du vil være med i budkrigen, har du ikke all verdens tid. Foto: ebay

Ja, den er ekte

Selger starter annonsen med: Ja, den er ekte! Noe som også dokumenteres med diverse papirer og skjemaer. Skal man selge en slik bil, så må numrene stemme, da det er mange vanlige Challengere som er ombygde til å ligne på de supersjeldne variantene.

Bilfabrikken trekker seg ut av Norge

Bilen har ingen kjøp nå-pris, men det foregår en liten budkrig. I skrivende stund ligger det inne syv bud, og det høyeste til nå er 4.396.970 kroner. Men det holder ikke til å få bilen, for der står det "Reserve not met", som vil si at selger ennå ikke har fått den minsteprisen han ønsker for bilen.

Bilen er en av fire Challenger Convertible 426 Hemi med automatgir. Foto: ebay
Bilen er en av fire Challenger Convertible 426 Hemi med automatgir. Foto: ebay

Selges uten motor

Det er en tilsynelatende drøy pris, særlig siden bilen selges uten motor. Hemi-motoren som ses på bildene, er ikke originalmotoren. Den ble solgt en gang på 70-tallet. Men siden bilen fortsatt er en ekte Hemi-bil, så blir prisen deretter, selv uten den originale Hemi-motoren.

Med denne kan du skremme vannet av svigermor

Selger opplyser at bilen ble kjøpt av hans far i 1979, og at den da ble restaurert. Han fikk den også omlakkert til lilla-fargen den har nå (originalfargen er en grønnfarge kalt Sublime). Med andre ord kan du kjøpe en 1970 Dodge Challenger uten originalmotoren og uten originalfargen, for en pen slant millioner norske kroner.

En av tidenes vakreste biler, og ekte Hemi attpåtil. Da snakker vi godsaker! Foto: ebay
En av tidenes vakreste biler, og ekte Hemi attpåtil. Da snakker vi godsaker! Foto: ebay

En maken bil sto til salgs for 75.000 svenske kroner

Men her må vi også se på markedet for slike biler. I januar ble en av de andre ni Hemi-convertiblene solgt på auksjon i USA. Den var svært pen, og alt var originalt og på plass. Salgssum? 14 millioner kroner. Da skjønner man bedre hva slags bil det tross alt er snakk om.

Som en morsom sidehistorie, kan det nevnes at en av de ni Hemi-Convertiblene var til salgs på et Amcar-treff i Sverige på 80-tallet. Prisforlangende da var 75.000 svenske kroner. Men bilen ble ikke solgt, for folk syntes det var for dyrt, når man kunne få en grei Challenger R/T med 383 til 25.000 kroner. Den som hadde kjøpt bilen for 75.000 svenske kroner da, kunne ha sikret seg pensjonen og mer til på sine gamle dager.

NB! NB! Auksjonen er akkurat blitt avlyst, før tiden. Ifølge ebay fordi det foreligger feil i informasjonen om bilen. Det kan være en bagatell, men det kan også være fordi noen har avslørt en bløff. Kanskje bilen ikke er det den utgir seg for å være allikevel?

Så lett er det å havne rett i snøfonna