Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Går vi tilbake til begynnelsen på 2000-tallet slet Audi skikkelig med kvaliteten. Bilene holdt rett og slett ikke mål til å skulle være et premium-bilmerke.

Slik kunne selvfølgelig ikke Audi ha det. Og de har defintivt gjort leksene senere. Grundig også.

Da de rundt 2005 lanserte nye modeller, hadde mye skjedd. Mer har skjedd siden.

Det får vi igjen bekreftet i en av verdens største kvalitetsundersøkelser.

15 millioner biler

Den gjøres av tyske Dekra. De har hvert år inne over 15 millioner biler til en gjennomgang, tilsvarende vår EU-Kontroll.

På grundig tysk vis føres alle feil og mangler opp og systematiseres. Resultatet av minst 1.000 kontroller av samme modell må foreligge for at de regner resultatet for gyldig. 2016-utgaven av den årlige testen har data tilgjengelig for 474 forskjellige bilmodeller.

Videre deler de opp bilene i ni forskjellige kategorier, som småbil, SUV, sportsbil etc. Og som om det ikke er nok, differensierer de på kilometerstand også, i kategoriene 0-50.000, 50.000 - 100.000 og over 100.000 kjørte kilometer.

Med andre ord er det et omfattende materiale som presenteres.

Dette er de største skandalene i bilbransjen

Audi A6 helt til topps

Helt til topps, uansett bilmodell og uavhengig av kilometerstand, går Audi A6. Det er bilen med færrest feil.

Få feil betyr det samme som færre utgifter, færre bekymringer og færre frustrasjoner for bileierne.

Slik sett så er dette en sterk indikasjon på at nettopp Audi A6 er et smart bruktbilkjøp. Det er også et bevis på at Audi har tatt kvalitetsproblemene de hadde for en del år tilbake på alvor.

Det er nemlig ikke første gangen at denne Audi-modellen stikker av gårde med seieren. Det er intet mindre enn den tredje gangen på få år. Da er det neppe tilfeldig.

Vinnere – og røkla ...

Dessverre presenterer ikke Dekra dette materialet i noen tabellform, eller statistikk som er tilgjengelig, eller lett å hente ut for oss forbrukere.

De presenterer vinnerne i hver kategori og best "all over" – også er det røkla...

For Audi er dette naturligvis en fjær i hatten. Generelt sett har vi de siste årene sett at kvaliteten på nye biler har blitt jevnere og mer lik. Det store forspranget særlig de japanske bilene hadde for noen år siden har blitt mindre. Men fortsatt hevder disse seg generelt svært godt i de fleste undersøkelser.

Slik går det når Audi utfordrer et jagerfly!