Da aller første testene av Volvos nye sedan V90 er blitt gjort. Førsteinntrykket virker svært positivt.
Da aller første testene av Volvos nye sedan V90 er blitt gjort. Førsteinntrykket virker svært positivt.

– Denne slåss i bilverdens absolutte eliteserie

De første journalistene har fått prøve Volvos nye familiebil.

Det nærmer seg med stormskritt lanseringen av S90, og deretter V90. To store familiebiler fra Volvo, som det stilles store forventninger til.

Her har svenskene for første gang klasket til og sagt at de går i strupen på de tyske statusbilene. Audi, BMW og Mercedes er målestokken nå.

Vi har vært på visning av både S90 og V90, og fått anledning til å sitte i bilene. Inntrykket, både å se på, ta på og sitte i, lover godt. Her er det ingenting som tilsier at de ikke skal kunne nevnes i samme setningen som den tidligere nevnte trioen fra Tyskland.

Men hvordan er den å kjøre? Det har våre kollegaer i Auto, motor & Sport fått anledning til å teste ut.

Denne bildelekkasjen er Volvo neppe fornøyd med

Dette interiøret skal være med å kjempe om premiumkundene.
Dette interiøret skal være med å kjempe om premiumkundene.

Lettkjørt på vintervei

Ikke helt overraskende, er det bladets svenske avdeling som har fått ta plass bak rattet i en S90, før noen andre.

Nå skal det sies at det er en førproduksjonsmodell av S90 de har fått kjøre, uten at det er ventet å være betydelige forskjeller på denne og de som leveres ut til kundene.

Førsteinntrykket, etter kjøringen på svenske vinterveier, er at bilen er svært lettkjørt.

God lydisolering

Motoren i testbilen, en diesel, er svært stillegående både på tomgang og når den presses litt under kjøring.

Interiøret får også skryt, og det legges vekt på at lydisoleringen nå er i toppklasse. Nettopp dette er et viktig punkt for at en bil skal kunne oppleves avslappende på særlige lange turer.

Men fullt så sportslig som BMWs 5-serie er den ikke å kjøre, i følge AMS.

Volvo S90 lanseres i Norge til sommeren. 
Volvo S90 lanseres i Norge til sommeren. 

Så langt er altså inntrykket at S90 leverer varene. Det vi refererer til her er imidlertid ikke en fullverdig test, men mer et førsteinntrykk.

5 ting du bør vite om Volvos nye storselger

Salgsmål i Norge

En skikkelig test av bilen skal vi naturligvis selv står for, så snart pressen inviteres til det av Volvo. Det er nok ikke lenge til.

Leveringene av S90 til norske kjøpere starter nemlig allerede til sommeren. Målet er at 500 nordmenn skal kjøpe den.

Ettersom S90 deler plattform med XC90 og stasjonsvogna V90, er det ikke overraskende at motoriseringen vil bli lik på disse tre modellene.

Det vil i praksis si at toppmodellen blir T8 Twin-Engine, den ladbare hybriden med drøyt 400 hk.

I tillegg vil den fås med firesylindrede motorer som på Volvo-språket heter D4, D5 i dieselversjoner på henholdsvis 190 og 225 hk og T6-bensinmotor på 320 hk.

Volvo V70: Nå kan du gjøre et kupp på denne

Stasjonsvogn

Men her hjemme er det naturligvis stasjonsvogna som blir mest populær. V90 lanseres til høsten, og her har Volvo hårete mål. De forventer å selge rundt 2.400 biler i år.

Prismessig kjører de en aggressiv linje. V90 starter på 469.000 kroner. Da med 150-hesters dieselmotor og manuelt gir.

S90 på sin side starter på 449.000 kroner - med samme dieselmotor.

Slik ser stasjonsvognutgaven V90 ut. Den er ventet å bli storselgeren hjemme i Norge.
Slik ser stasjonsvognutgaven V90 ut. Den er ventet å bli storselgeren hjemme i Norge.

S90 og V90 som ladbar hybrid, T8, er ikke priset enda.

Får ikke solgt den unike Volvoen