Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kritikken har haglet mot toppbloggerne Camilla Pihl og Caroline Berg Eriksen i sosiale medier etter at de sto fram som frontfigurer for den nye iskremen «Frost».

Lavkalori-isen ble lansert denne uken. Nå får bloggerne også slakt av professor ved Norges idrettshøyskole Jorunn Sundgot Borgen.

– For unge jenter som ser bildet av disse jentene på lavkalori-isen, blir det synonymt med at hvis du spiser den isen så blir du like tynn som dem, sier Borgen.

Sundgot Borgen synes det er synd at to bloggere som fremstiller seg selv som sunne forbilder for unge jenter, velger å reklamere for et slikt produkt.

– Bidrar med å fjerne sukker

For produsenten var det derimot et enkelt valg å bruke Pihl og Eriksen i kampanjen.

– Jeg synes vi er med å bidra til å ta ansvar med å fjerne sukker. Vi mener at når du er i den alderen så er du bevisst nok til å velge, sier salgs- og markedssjef ved Geia Food AS, Eirik Kruse.

Han ønsker ikke å kommentere hvor mye penger som ligger bak avtalen, men innrømmer at avtalen innebærer at jentene må reklamere for produktet på bloggen sin.

Inneholder lite bær

Ifølge produsenten inneholder den nye isen kun 36 kalorier.

– Er dette en slanke-is?

– Nei. Det er et sunnere alternativ, sier Kruse til TV 2.

Etter en nærmere titt på innholdsfortegnelsen ser man at isen inneholder bare 0,7 prosent bær.

– Det er ikke via disse isene her at du får det inntaket du har behov for om dagen av frukt og bær. Det gir så feil melding, sier Sundgot Borgen, som rett og slett synes is-frontingen er trist.

Verken Caroline Berg Eriksen eller Camilla Pihl ønsker å kommentere saken.

Se God kveld Norge på TV 2, lørdager kl.22.15.