To stykk Volvo som egentlig ikke er klare for det norske markedet enda. Men snart kommer disse bilene, og da særlig stasjonsvogna til venstre, til å bli et vanlig syn på norske veier.
To stykk Volvo som egentlig ikke er klare for det norske markedet enda. Men snart kommer disse bilene, og da særlig stasjonsvogna til venstre, til å bli et vanlig syn på norske veier.

Marcus (17) var kjapp da Volvo-nyhetene dukket opp

Her er de på test – i Østfold.

Marcus Hofgaard kombinerer skolegangen med å jobbe hos Jensen og Scheel Auto, som blant annet selger Volvo.

17-åringen har hatt bilinteressen siden før han kunne gå, og reagerte raskt da han fikk se to kamuflerte biler ved Øberg i Halden.

– Jeg tittet bak meg på vei hjem fra jobb, og så rett inn i fronten på nye Volvo S90. Og jammen var ikke V90 der også. Da var det bare å hive seg inn på nærmeste parkeringsplass, finne fram mobilen og ta bilder, forteller han.

Tro det eller ei – denne vil nesten ingen nordmenn kjøpe

Ikke første gang

Den unge bilentusiasten har stor sans for de nye Volvoene.

– Det er rett og slett de flotteste bilene som lages akkurat nå, mener han, og sikter til både V90, S90 og XC90.

Det er forresten ikke første gang han snubler over en kamuflert Volvo.

Volvo V90 slik den ser ut uten kamuflasje.
Volvo V90 slik den ser ut uten kamuflasje.

– Jeg så også den nye XC90-en med kamuflasje før den kom på markedet, forteller han.

Premium-ambisjoner

Volvo er i vinden om dagen. Ikke bare opplever de en voldsom suksess med andre generasjon av SUVen XC90, men de har to helt nye modeller på vei ut på markedet også: V90 og S90.

Med disse bilene ønsker svenskene å tette luka til premiummerkene fra Tyskland i segmentet for store sedaner og stasjonsvogner. Her rettes rett og slett siktet mot BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse.

Det sier mye om ambisjonsnivået.

Den beste svenskehandelen du kan gjøre

Råsprek toppmodell

Volvo er svært optimistiske med tanke på salgstall her også – og særlig V90, stasjonsvogna, kommer trolig til å bli en populær bil i Norge.

Interiøret på V90/S90 tar med seg mye av det vi kjenner fra SUVen XC90.
Interiøret på V90/S90 tar med seg mye av det vi kjenner fra SUVen XC90.

Prisene stater på 469.000 kroner for V90 med D3 150 hesters dieselmotor.

Så går det oppover til ladbare toppmodellen, T8. Denne har firehjulsdrift, over 400 hk og fikser 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Den elektriske rekkevidden oppgis til minst 45 kilometer. Prisene på denne er ikke klare ennå.

Bagasjeplass

At design har fått mer fokus også hos Volvo de siste årene er det ingen tvil om. Det ser vi også på nye V90. Bakluka er sterkt skrånende, noe som utvilsomt gir en tøff profil, men som også bidrar til å stjele bagasjeplass.

Bagasjerommet er på 560 liter, noe som er på nivå med BMW 5-serie Touring og Audi A6 Avant.

Marcus må nok vente noen år før han har råd til en av de nyeste modellene til Volvo. Men har likevel planene klare for sin første bil:

– Kjører motorsykkel nå, men så snart jeg blir 18, skal jeg ha en V50 eller V60, avslører han.

Her lekker en stor bilnyhet ut før tiden