her havner varene du returnerer:

Butikkansatte avslører: Fullt brukelig sportsutstyr ødelegges og kastes

G-Sport får inn garantivarer til 20 millioner kroner i året. Joggesko, klær og ski som bare så vidt er brukt ender på søppeldynga.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordmenn kjøpte sportsutstyr for 14 milliarder kroner i 2015. De største sportskjedene kjemper knallhardt for å få kundene til å handle hos dem. Et av virkemidlene for å kapre kundene er den såkalte «100 % Fornøyd Garantien» som tre av de største kjedene i landet tilbyr sine kunder.

Får du gnagsår av fjellskoene eller hadde ikke skiene helt riktig farge? Ikke noe problem, sier sportsgigantene Intersport, G-Sport/G-MAX og XXL. Kom tilbake med kvittering, så får du byttet til et nytt produkt i samme kategori og prisklasse. Men garantien har en bakside.

Systematisk ødeleggelse

Et titalls ansatte TV 2 har snakket med i G-Sport/G-MAX og Intersport forteller at butikkmedarbeidere får instruks om systematisk å ødelegge og kaste sportsutstyr som kommer inn på «100 % Fornøyd garantien». Mye av utstyret er så vidt brukt. Bilder TV 2 har fått tilgang på viser hansker, bukser, ski, fjellsko og joggesko som er kastet i en container. Og historiene fra de ansatte er mange.

– En mann kom tilbake med et par slalåmstøvler til 4000 kroner som han ville bytte. Han hadde hatt dem på føttene én gang, men siden de var blitt litt skitne var vi nødt til å kaste dem, forteller en fortvilet butikkmedarbeider i G-Sport/G-Max.

I fare for å få problemer med arbeidsgiver og bedriften ønsker ikke den ansatte å stå frem med navn.

På butikkenes bakrom brukes en kniv til å skjære opp tuppen av skoen, før produktet ender i en container. For beskjeden er klar: destruer utstyret så det ikke kan selges og brukes igjen. Selv får de ansatte i den aktuelle butikken beskjed om ikke å fortelle kundene hva som skjer med produktene.

Hoppet i stykker sykler

En tidligere ansatt i Intersport forteller til TV 2 at det som regel var klær og sko som ble destruert mens han jobbet der. Men også dyrere varer ble ødelagt og kastet.

– Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hoppet på og ødelagt nye sykler og destruert dyre ski som kunder har returnert, sier han.

– Hvordan føltes det å ødelegge fullt brukbart sportsutstyr?

– Det var selvfølgelig ubehagelig, men etter hvert ble det såpass vanlig at jeg egentlig ikke tenkte noe særlig på det.

«Hårreisende»

- FORKASTELIG: Håkon Lindahl i Framtiden i våre hender mener det er uhørt at fullt brukelig sportsutstyr ender på søppeldynga.
- FORKASTELIG: Håkon Lindahl i Framtiden i våre hender mener det er uhørt at fullt brukelig sportsutstyr ender på søppeldynga.

Fagrådgiver i Framtiden i våre hender, Håkon Lindahl, reagerer sterkt på at utstyr som bare så vidt er brukt ender i en søppelcontainer.

- Det er hårreisende. Dette ser ut som helt brukbart utstyr, som kunne vært satt ned til lavere pris eller gitt bort til en organisasjon eller et idrettslag. Noen ganger må man la miljøhensyn gå foran kommersielle hensyn.

– Hvorfor tror du at butikkene velger å kaste det?

– De kjøper sannsynligvis inn så store volum at det er en liten utgift for dem å kaste det. De synes kanskje det er for mye bry å selge det. Dessuten vil de nok at kundene skal kjøpe nye ting, for det er det de tjener mest penger på.

Hevder utstyret gis bort

Når vi viser Gresvig-ledelsen bildene vi har fått tilgang til, hevder de at det må ha vært gjort en feil i den aktuelle butikken.

– Ingenting tilsier at vi kaster produkter som er fullverdige og kan brukes, selv om de er brukt. Det gjøres en vurdering i hver enkelt butikk, og enten gis det bort til et godt formål eller selges til lavere pris, sier kjededirektør i G-Sport/G-MAX, Dag Johansen.

Når vi spør Gresvig om eksempler på gode formål eller avtaler med organisasjoner, kommer de ikke på noen. De kan heller ikke vise oss eksempler på varer som har kommet inn på garantien og er satt ut til nedsatt pris i G-Sport på Alnabru, som er en av Oslos største.

– Ikke et stort volum

Burde det vært bestemt sentralt i Gresvig-ledelsen hva som skal skje med produktene som kommer inn på garantien?

– Nå har det ikke vært et så stort volum og et så stort problem. Så da har det ikke vært aktuelt å gjøre sentrale avtaler, sier Johansen.

Når dere sier at produkter til 20 millioner kroner kommer inn på garantien i året, så er jo det et stort volum?

– Det største volumet er produkter som ikke er brukt og kan selges igjen, mens det som må destrueres eller gis bort til gode formål utgjør det minste volumet.

Må ta ansvar

Framtiden i våre hender mistenker at denne typen kasting skjer også i tekstil og elektronikk-bransjen. De mener at bedriftene er nødt til å ta et ansvar.

– De kjedene som har en sånn garanti må sørge for at varene som kommer inn på garantien blir brukt til noe nyttig. Sko er ikke ødelagt når man har tråkket rundt i stua med dem og ski er ikke ødelagt etter én skitur.

Har du noen tips til denne saken? Send en mail til TV 2s reporter.