– Vårt formål med BMW Vision Next 100 er å utvikle et framtidsscenario som mennesker kan engasjere seg i. Nye teknologier kommer til å åpne for helt nye muligheter for kjøreopplevelser i fremtiden, sier Adrian van Hooydonk, Head of BMW Group Design.
– Vårt formål med BMW Vision Next 100 er å utvikle et framtidsscenario som mennesker kan engasjere seg i. Nye teknologier kommer til å åpne for helt nye muligheter for kjøreopplevelser i fremtiden, sier Adrian van Hooydonk, Head of BMW Group Design. Foto: Fabian Kirchbauer

Feirer 100 år – og her er gaven

Kommer med egne lys til fotgjengere!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

7. mars 1916 startet Bayericshe Flugzeuf-Werke (BFW) å lage flymotorer. Men det er bilproduksjonen, og Bayerische Motoren Werke (BMW) vi kjenner det som i dag. Et skikkelig industrieventyr, som nå feirer 100 år.

BMW har i dag over 100.000 ansatte fordelt over hele verden, og lager både biler og motorsykler. Aldri har omsetningen og produksjonstakten vært høyere, og aldri har modellutvalget vært bredere.

I forbindelse med jubileet sitt, har BMW valgt å gjøre noe som er en svært vanskelig oppgave: De forsøker å se inn i framtiden. Ikke bare litt heller. Med konseptbilen Vision Next 100 skal de forsøke å gi oss et innblikk i bilverden om 100 år!

Akkurat det er ikke så lett. Vi er rimelig sikre på at de som jobbet med biler i 1916 for eksempel ikke hadde den fjerneste ide om at smarttelefoner ville få en viktig funksjon i bilene 100 år senere.

Men BMW gjør i alle fall et forsøk med den futuristiske konseptbilen.

NTNU-studenter snublet over BMWs framtidsbil

Selvkjørende

Med Vision Next 100 forsøker de å gi sin fremtidsvisjon for menneskers bilbehov. Målet er å vise at den tyske premumbilprodusenten vil være ledende innenfor den teknologiske utviklingen av bilindustrien de neste tiårene.

Nå trenger en ikke være en spåmann, for å skjønne at selvkjørende biler blir en realitet. Det er bare et spørsmål om tid.

Men BMW ønsker fortsatt at sjåføren skal kunne ta del i kjøreopplevelsen. Derfor finnes det to kjøremodus i Vision Next 100: Ease og Boost.

Førstnevnte er som navnet tilsier beregnet på at du kan gjøre alt mulig annet, mens bilen kjører deg dit du skal helt på egenhånd. Boost derimot legger opp til at den som kjører tar rattet og engasjerer seg mer.

Sikkerhet

Slik ser konseptbilen BMW Vision Next 100 ut. 
Slik ser konseptbilen BMW Vision Next 100 ut. 

Når biler kjører av seg selv, er det også viktig at det blir trygt for fotgjengere. BMW tenker at frontruta fungerer som et "nå kan du gå"-lys. Det vil skinne grønt når bilen har oppdaget at noen vil krysse veien.

Et avansert system kan også varsle om farer du ikke selv kan se. For eksempel syklister som kommer kjørende ut på veien bak en lastebil.

Jubileumsmodellen er 490 cm lang og 137 cm høy. Og til tross for det futuristiske designet, er den likevel funksjonell – og luftmotstanden er svært lave Cd 0,18.

Broom tester det som kan bli framtidsbilen

Bevegelig karosseri

Det ser kanskje ikke særlig praktisk ut med karosseri som dekker hjulene. Men du kan trøste deg med at dette er bevegelig, slik at du kan svinge med forhjulene, selv om det ikke ser slik ut ...

Både lakk og selve karosseriet er laget av nye materialer, blant annet gjenvunnet karbon. Også interiøret, som forøvrig er svært luksuriøst, er laget av ting som er gjenvunnet.

Frontvinduet blir info-skjerm

I dag kappes nærmest bilene om å ha de største infotainmentskjermene. Vision Next 100 er således i særklasse. Her kan nemlig hele frontruta brukes som skjerm. Som en type avansert head up-display.

– I dag ser vi tilbake på et århundre med definerende innovasjoner og bilhistorie. For et fremtidsrettet konsern som BMW Group er det naturlig at vi også bruker jubileet til å se å fremover. Vår klare ambisjon er at vi skal være en ledende aktør i utviklingen av nye løsninger for mobilitet i fremtiden, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge.

Denne får 15 nordmenn i julegave