Dette bør du gjøre før garantien utløper

Men det er fort gjort å glemme – så vær OBS!

Når bilen nærmer seg garanti-utløp bør du få den på en sjekk. Illustrasjonsbilde fra BMW. 
Når bilen nærmer seg garanti-utløp bør du få den på en sjekk. Illustrasjonsbilde fra BMW. 

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har en BMW 520i som jeg kjøpte ny i 2011. En bil jeg har vært fornøyd med og som jeg tenker å beholde en stund til.

Men den nærmer seg nå fort fem år og garantien utløper snart. Anbefaler du å gjøre noen grep i forhold til det? Tenker at det er kipt og at det garantert blir diskusjoner (som jeg sikkert taper...) om det skjer noe rett etter at garantien har utløpt.

Gode råd mottas med stor takk. Hilsen Arvid.

Benny svarer:

Hei Arvid. Hyggelig å høre at du er fornøyd med bilen din!

Ja – dette med garantiutløp er fort gjort å glemme. Men jeg vil absolutt anbefale deg å vært bevisst her. Det kan fort spare deg for både en del penger, frustrasjon og ergrelse i etterkant.

Det er få, om i det hele tatt noen, land i verden som har bedre nybilgaranti enn oss nordmenn. De fleste merker opererer med inntil fem år eller X antall kjørte kilometer. Det som kommer først.

Dette gjør også at foten ofte settes ganske ettertrykkelig ned når nybilgarantien utløper. Og som du sier: Det blir ofte kjedelige diskusjoner, og man ender gjerne opp med å ta regningen selv. Det er på sett og vis forståelig nok. Bilfabrikkene og importørene kan jo ikke fortsette å dekke det meste, til evig tid.

Jeg har selv hatt min dose av slike kjedelige diskusjoner, både for kunden og det bilmerket jeg representerte, i min tid i bilbransjen.

Vær tidlig ute

Jeg har to forslag som kan demme opp litt for dette. Enten kan du få verkstedet til å ta en tilstadsrapport for deg. Forklar hvorfor og hva du skal bruke den til. Nemlig dette med garantiutløp.

Da vil du få skriftlig hva som eventuelt ikke virker eller hva som begynner å bli slitt. Noen kan nok oppleve dette litt som "bukken og havresekken".

Da finnes det et alternativ til. NAF har noe som heter garantiutløpstest, som de utfører. Det blir jo langt på vei det samme, men er utført av en uhildet tredjepart.

Begge disse testene må man naturlig nok betale for selv. Husk også å gjør dette i litt god tid. Bilen må nemlig være ferdig reparert innen garantiens utløpsdato. Mange mener det holder å påpeke det innenfor garantien, men ofte holder altså ikke det.

Gjør du dette, har i alle fall gjort det du kan for å unngå trøbbel i nær framtid. Men helt idiot-sikkert er det jo ikke. Den elektriske ruteheveren som virker under kontrollen, kan jo ryke neste dag om ting er utgjort nok. Men da har i alle fall du gjort det du kunne.

Husk også at slitedeler, slik som for eksempel bremser, ikke dekkes av garantien.

Håper du fikk noen nyttige tips her. Lykke til videre med bilen og håper du fortsatt blir fornøyd!

Les også: Den fineste bilen i gata – også 40 år senere

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: