Et sportslig røverkjøp – i alle fall for noen...

Heftige saker både utenpå og inni.

Nye Corvette Grand Sport (her Collector Edition) kjennetegnes ved spesielle striper ved forskjermene. 
Nye Corvette Grand Sport (her Collector Edition) kjennetegnes ved spesielle striper ved forskjermene. 

Det er dessverre slutt på den tiden at Cadillac hadde en stor stand på bilutstillingen i Geneve. Luksusmerket med stolte tradisjoner sliter med å få det til i Europa, tross mange forsøk. Men heldigvis kjører fortsatt Chevrolet hardt på sine Camaro og Corvette-modeller. De siste årene har interessen for disse sportsbilene økt i Europa, og særlig Corvette har fått en seriøs standing grunnet sine fantastiske resultater i de tøffeste løpene.

Det er kanskje derfor GM valgte å introduserer en ny Corvette-variant på Geneve-utstillingen. Den heter Corvette Grand Sport, og er inspirert av Corvette Z06, samtidig som den er motivert av Stingray. Litt vanskelig å forstå kanskje sånn umiddelbart, men poenget er å gi en tilsynelatende ganske så vanlig Corvette mengder av gromme deler, for seriøst banebruk.

Grand Sport var opprinnelig fem Corvetter på racebanene på tidlig 60-tall, før man gjenopplivet navnet i 1996 til det siste modellåret for fjerde generasjon Corvette. I 2010 lagde man en ny Grand Sport for sjette generasjon Corvette, og nå lager man altså en ny Grand Sport for syvende generasjon Corvette.

Heftig bakende som lover mye gromlyd. 
Heftig bakende som lover mye gromlyd. 

Sportsligere enn standard

Med en sportsligere fjæring enn standardmodellen, samt bredere hjul (og tilhørende bredding av skjermer), får Grand Sport sportslige kjøreegenskaper, mer på linje med Z06. Hjulene er 19 tommer foran og 20 bak, med 285/30 dekk foran og 335/25 Michelin Pilot Super Sport dekk bak. Grand Sport har for øvrig et unikt felgdesign (som man ikke kan få på Z06), som kommer i fem ulike finish-varianter.

Under panseret finner man LT1 6,2-liters V8-motoren på 471 hk (mens Z06 har en kompressormatet LT4-motor), som igjen betyr det litt lavere Stingray-panseret. Med LT1-motor veier Grand Sport litt mindre enn Z06, så den har fått andre fjærer tilpasset den lettere frontseksjonen.

Den unike sportsbilen ble funnet i en hekk

Grand Sport har for øvrig et annet eksosanlegg enn vanlig Stingray (som gir 5 hester mer enn dens 466 hk), for å få frem godlyden ekstra godt. Den låner også tørrsump-oppsettet fra Stingray sin Z51-pakke, for å sikre oljetilførselen når det går som fortest rundt banen.

Hvordan ser man at det er en GS?

Den letteste måten å kjenne igjen en Grand Sport på, er merkene ved framskjermene (som man kan velge om man vil ha eller ikke). De kommer i seks ulike farger. Man kan også få bilen med langsgående striper. Bakfra kan man gjenkjenne en Grand Sport på de røde lyktene fra Stingray, i stedet for de sorte lysene fra Z06. Grand Sport har også grillen fra Z06, og bredere bakskjermer enn vanlig Stingray.

Derfor skal den bare lages i 991 eksemplarer

Interiøret er basert på Stingray, unntatt Collector Edition-utgaven som har blå detaljer i interiøret. Kunden kan velge mellom 7-trinns manuell eller 8-trinns automat, og Grand Sport kommer både som Coupe og som Convertible. Bilene vil være i salg i USA i sommer, og kommer til Europa til høsten.

Tension Blue gjør seg godt mot det svarte i interiøret på Collector Edition.
Tension Blue gjør seg godt mot det svarte i interiøret på Collector Edition.

Collector Edition kommer senere

En spesiell Collector Edition-utgave av Grand Sport kommer litt senere, og serveres med en Watkins Glen Gray Metallic gråfarge Tension-Blue Hash Mark grafikk på forskjermene. Svarte felger og et interiør med Tension Blue-fargede detaljer er også på plass i Collector Edition.

Nå lurer du kanskje på hva som er poenget med Grand Sport? Enkelt forklart er det altså å få ytelser og sportslige egenskaper tett opptil råskinnet Z06, samtidig som prisnivået er nærmere en vanlig Stingray. Ifølge GM er nye Grand Sport bare 0.6 sekunder tregere rundt deres testbane Milford Road Course enn den forrige ZR1, som jo er selve Super-Corvetten. Og det til tross for at Grand Sport har 190 hester mindre.

Corvette GS som den stod i Geneve. Foto: Lorden
Corvette GS som den stod i Geneve. Foto: Lorden

Prisen blir et røverkjøp

Hvis ikke vanlig Grand Sport blir sportslig nok, kan du bestille den med Z07 pakken. Da får du Michelin Pilot Sport Cup 2 dekk, karbonkjeramiske bremser, og diverse aerodynamiske karbondeler.

En vanlig Corvette Stingray koster 55.000 dollar, mens en Corvette Z06 koster 80.000 dollar. Det er ennå ikke klart nøyaktig hvor Grand Sport vil ligge i pris mellom disse to, men sannsynligvis vil den ikke koste så mange tusen dollar mer enn en vanlig Stingray. Det gjør Grand Sport til et røverkjøp, i hvert fall for de som ikke trenger å tenke på norske avgifter…

Nå kan du gjøre et lite kupp på denne