Topp 5: Frekk hekk på bilutstilling

GENÈVE (Broom TV 2): Noen biler kommer du til å bli best kjent med bakfra...

Hvis du går på standene med superbiler og ekstreme sportsbiler, vil du oppleve en orgie av diffusorer, digre enderør og spoilere. Vi har plukket ut de fem som vi mener gjør mest inntryk.
Hvis du går på standene med superbiler og ekstreme sportsbiler, vil du oppleve en orgie av diffusorer, digre enderør og spoilere. Vi har plukket ut de fem som vi mener gjør mest inntryk.

Akkurat nå pågår en av årets viktigste bilutstillinger i Genève i Sveits. Hundrevis av nye modeller vises fram for publikum, i alle mulige varianter.

Noen av bilene som får flest lange blikk, er superbilene og de mer ekstreme sportsbilene.

På bildene ser du dem vanligvis forfra, men det er tross alt hekken på disse ekstreme kjøretøyene du vil bli best kjent med ute i trafikken.

Så her følger noen av de mest ekstreme vi så på messen:

1. Koenigsegg Regera

Av og til er ett eksosutløp nok. Særlig når du får plass til en middels stor bobil inni der! Koenigsegg Regera vinner råeste bil-konkurranse på årets messe. Her med vingen nedfelt.
Av og til er ett eksosutløp nok. Særlig når du får plass til en middels stor bobil inni der! Koenigsegg Regera vinner råeste bil-konkurranse på årets messe. Her med vingen nedfelt.

Det er aldri morsomt å presentere det du tenker må være det råeste av det råe, bare for å bli overgått dagen etter. Litt sånn må Bugatti ha følt det, da de fikk se Koenigsegg Regera. Svenskenes Regera har nemlig bare halvparten av sylindrene, og halvparten så mange turboer, men er likevel raskere enn Bugattis nye Chiron.

Konseptbilen ble vist i fjor, og utenpå er det knapt mulig å se forskjell på produksjonsmodellen som vises nå. Men det er gjort 3.000 endringer på den!

Hybriden har 1.500 hk, og gjør 0-300 km/t på 11 sekunder, mens den når 200 km/t på 6,5 sekunder.

Men på standard-øvelsen, 0-100 km/t, er fortsatt Chiron raskere. Her trenger nemlig Regera "hele" 2,8 sekunder...

Brooms bruktbilrunde: Her er fire hefitge superbiler

2. Bugatti Chiron

Med 16-sylindre er Bugatti Chrion suveren. Den skal dessuten være god for en toppfart på opptil 460 km/t. I teorien, da ...
Med 16-sylindre er Bugatti Chrion suveren. Den skal dessuten være god for en toppfart på opptil 460 km/t. I teorien, da ...

Når du skal erstatte en bil som Bugatti Veyron, sier det seg selv at du ikke kan komme med noe småtteri. Oppfølgeren har fått navnet Chiron, og lever opp til forventningene til de fleste.

1.500 hk, 0-0100 km/t på under 2,5 sekunder og voldsomme 1.600 Nm dreiemoment sier sitt.

Den teoretiske toppfarten sies å være 460 km/t ...

3. Lamborghini Centario

For deg som synes Lamborghini Aventador blir litt puslete, så finnes det nå et alterantiv: Centario.
For deg som synes Lamborghini Aventador blir litt puslete, så finnes det nå et alterantiv: Centario.

Med Aventador som utgangspunkt har Lamborghini laget en spesialmodell som virkelig sparker fra - nemlig hyperbilen Centario.

Igjen snakker vi om en bil som er inne på 0-100 km/t på under 3 sekunder. Den klarer øvelsen på 2,8, takket være en 6,5-liters, selvpustende V12-monster av en motor. Den yter 760 hk.

Det lukter svidd, selv når den står stille ...

Superbil-sjåføren skulle bare svinge av på motorveien

4. Ferrari Mansory 4XX Siracusa

Her er det MYE karbon. Og under glassluka er det MYE krefter.
Her er det MYE karbon. Og under glassluka er det MYE krefter.

Her snakker vi bil for deg som elsker karbon! I utgangspunktet er dette en Ferrari 488. Den har en 3,9-liters V8er som spytter ut 661 hk.

Men det synes ikke tuningfirmaet Mansory var nok. Så da har gitt den en "forsiktig" effektøkning til 790 hk!

0-96 km/t (60 mph) leveres på 2,9 sekunder. Ingen sinke dette heller, med andre ord.

5. Chevrolet Grand Sport

Det er noe med fire eksosrør samlet midt på bilen som tiltrekker oss ...
Det er noe med fire eksosrør samlet midt på bilen som tiltrekker oss ...

Når du samler FIRE enderør, og alle er store nok til å huse et kneipbrød, så viser det noe om intensjonene dine. Chevrolet Corvette Grand Sport er den nye verstingmodellen, og den mener alvor.

650 hk er effekten du har til rådighet. I tillegg er vekten redusert i alle bauer og kanter, og det er montert ekstreme dekk med ekstra godt grep. Ytelser har vi ikke fått se, men du kan regne med 0-100 km/t på rundt 3 sekunder.

Kommer for salg i løpet av sommeren.

Så billig kan du få en superbil du kan bruke