Alfa Romeo har tidligere vist fram ekstrem-modellen Giulia Quadrifoglio. Nå viser de også den mer folkelige varianten av bilen som blant annet skal konkurrere med BMW 3-serie og Audi A4. Giulia blir erstatteren til Alfa Romeo 159 – og en viktig volummodell i det italienske merkets nye giv.
Alfa Romeo har tidligere vist fram ekstrem-modellen Giulia Quadrifoglio. Nå viser de også den mer folkelige varianten av bilen som blant annet skal konkurrere med BMW 3-serie og Audi A4. Giulia blir erstatteren til Alfa Romeo 159 – og en viktig volummodell i det italienske merkets nye giv.

Kraftig forsinket – men snart kan du bestille den

Lekker nyhet på vei.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio fikk motorpressen verden over til å bli blanke i blikket. En rålekker sedan med italienske linjer, som skulle bære bud om Alfa Romoes største satsning på mange år.

Quadrifoglio er toppmodellen av Giulia, som blant annet tar mål av seg å skulle konkurrere med BMW M3 og Audi RS4.

Giulia skulle bli tilgjengelig mot slutten av 2015, men da det nærmet seg, ble lanseringen utsatt et halvt år.

Nå er imidlertid ting veldig snart på plass. Bildene av den "vanlige" Giulia er sluppet, og i april åpnes det for å ta imot bestillinger.

Verstingutgaven ser ekstremt hårete ut, mens en "vanlig" Giulia er elegant uten å være fullt så særpreget. Likevel bringer Alfa Romeo et ekstra snev av eksotisk og eksklusivt design inn i klassen.

Det er gode nyheter. For det er jo tross alt bilen du ser bilder av her, som folk flest kommer til å kjøpe.

Vanlige Giulia (over) har et mer nedtonet design enn den svært aggressive toppmodellen Quadrifoglio (under).
Vanlige Giulia (over) har et mer nedtonet design enn den svært aggressive toppmodellen Quadrifoglio (under).

– Nei, min Alfa Romeo er ikke bruktbilen fra helvete

Pent interiør

I forbindelse med bilmessen i Genève, benyttet vi anledning til å sitte inni Giulia. Her fikk vi blant annet se det helt nye interiøret, som domineres av et nytt infotainmentsystem.

Mens mange av de tyske velger frittstående skjermer, har Alfa Romeo gått for en integrert løsning. Etter vår mening har det alltid vært den peneste løsningen.

Interiøret er helt klart sportslig, og Alfa Romeo har valgt å legge infotainmentskjermen integrert i dashbordet. Det gir et elegant utseende. De har også valgt å beholde de analoge klokker til turteller og speedometer.
Interiøret er helt klart sportslig, og Alfa Romeo har valgt å legge infotainmentskjermen integrert i dashbordet. Det gir et elegant utseende. De har også valgt å beholde de analoge klokker til turteller og speedometer.

Giulia byr også på menyhjul i stedet for touchskjerm. Også det et steg i riktig retning, og likt det Audi, Mercedes og BMW gjør.

Trangt i baksetet

Når det kommer til setene, er i alle fall sportssetene vi fikk prøve komfortable. Coupeen har helt klart en sportslig og intim følelse, der det kjennes som om du pakkes godt inn.

I baksetet er det imidlertid ganske trangt til beina. Særlig om de som sitter foran trenger litt plass.

Bakseteplassen er ikke så romslig for bena. Men setene er gode. 
Bakseteplassen er ikke så romslig for bena. Men setene er gode. 

Bagasjerommet virker romslig og på nivå med konkurrentene.

Broomduellen: Alfa Romeo møter BMW og Audi

Mange motoralternativer

Under panseret finner du fra starten av to dieselmotorer (150 og 180 hk) og en bensinmotor på 200 hk. I tillegg til verstingmodellen som altså byr på over 500 hk!

Alfa Romeo Giulia er utvilsomt blant de mer elegante modellene i klassen. 
Alfa Romeo Giulia er utvilsomt blant de mer elegante modellene i klassen. 

Motorene kan leveres med enten seks trinns manuell girkasse, eller åtte trinns automatgir.

Etterhvert kommer det også en dieselmotor på 210 hk, og bensinmotorer på henholdsvis 250 og 280 hk.

4x4

Noen hybrid motorisering virker ikke å stå på programmet. Synd, med tanke på hvor gunstig dette er i forhold til norske avgifter.

I utgangspunktet er Giulia bakhjulsdrevet. Men det snakkes også om firehjulsdrift. Det blir i tilfelle et viktig alternativ for markedet i Norge, der stadig flere ønker seg biler med 4x4.

Uansett, er det liten tvil om at Giulia bringer noe nytt til klassen, og at vi endelig får en arvtaker til 159.

ALT står og faller på denne bilen