SUV-en RAV4 har akkurat kommet som hybridbil, for første gang. Dette er for øvrig Norges nest mest solgte bil så langt i år.
SUV-en RAV4 har akkurat kommet som hybridbil, for første gang. Dette er for øvrig Norges nest mest solgte bil så langt i år.

Nå velger over 80 prosent av kjøperne deres en hybridbil

Her går utviklingen i ekspressfart.

Aldri har det vært så store endringer i bilsalget på kort tid som det vi har sett de siste årene. Elbilene har gjort sitt inntog for fullt i Norge. Hybridbiler og ladbare hybrider tar store markedsandeler. Samtidig faller dieselbilsalget kraftig, godt hjulpet av det mye omtalte dieselforbudet i Oslo.

En av dem som virkelig merker dette er Toyota. Den japanske bilgiganten har vært pioneren innenfor hybridbiler. Fra en forsiktig start, har det nå tatt av for fullt, ikke minst her i Norge.

Vil øke ytterligere

Så langt i år har Toyota en hybridandel på hele 83,3 prosent. Det er en økning på hele 46,9 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

Espen Olsen er informasjonssjef for Toyota i Norge.
Espen Olsen er informasjonssjef for Toyota i Norge.

– Hele 85 prosent av nordmenn som bestilte en Toyota personbil i februar valgte hybrid. Vi ser en markant økning i hybridsalget i år. Fortsatt ser vi ikke den fulle effekten av den kraftige ordreinngangen på registrerte biler, på grunn av noe leveringstid på de mest populære hybridene og særlig RAV4 hybrid. Vi har heller ikke lansert fjerde generasjon Prius ennå. Det vil skje nå i mars, noe som vil bidra ytterligere til å øke hybriddominansen, sier sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Norgesbilen ble 50.000 kroner billigere over natten

Forsiktig start

– Hvordan ser dieselandelen deres ut nå?

– På personbiler har vi en dieselandel på rundt to prosent i år. Diesel vil nok kun være aktuelt i varebiler i tiden fremover i Norge for Toyotas del, forteller Olsen.

Toyota leverte sin første hybridbil til Norge i 2000. Det var en Prius. Den gangen ble den sett på som sære greier av mange. Teknologien var også ukjent, og det tok ikke av i starten.

– Nei, volumene var beskjedne de første årene. Interessen og appellen endret seg i positiv retning med andre generasjon Prius i 2004, men det var først etter avgiftsomleggingen i 2007 at det virkelig tok av. Det ble mye fokus i media på CO2-utslipp fra biler, noe hybridbiler er ledende på. Vi økte også vår markedsføring av hybridteknologien og Prius, og kjennskapen i markedet økte, forteller Olsen.

Han mener dette er mye smartere enn elbil

Tror på hydrogenbilene

– Hvor tror dere dette vil ende?

– Vi tror at bensinhybridene våre vil utgjøre over 85 prosent av eget salg allerede i år. Fremover vil det komme enda flere modeller med hybrid, slik som crossoveren C-HR som lanseres rundt årsskiftet, samt en ny Prius Plug-in hybrid. Fire-fem år frem i tid, vil vi se et betydelig antall hydrogenbiler på veien i Norge. I 2020 vil Toyota på verdensbasis produsere minst 30.000 hydrogenbiler, og vi har tro på å selge et betydelig antall av dette i Norge. I tiden frem til dette vil vi bidra til utbyggingen av den nødvendige fylle-infrastrukturen, forteller Espen Olsen.

I februar måned var den samlede hybridandelen blant alle nybiler på 22,9 prosent. Det er opp fra 10.9 prosent i samme måned i fjor. 27,2 prosent av bilene hadde bensinmotor, mens 34,2 prosent var dieselbiler. Det er en kraftig nedgang fra samme måned i 2015, da lå dieselandelen på 43,4 prosent.

Se - her er "fremtidsbilen" i Norge

Andre generasjon Toyota Prius kom på markedet i 2004, da begynte også salget å ta av her hjemme. 
Andre generasjon Toyota Prius kom på markedet i 2004, da begynte også salget å ta av her hjemme. 

SUV-toppen: Her er bilene vi nordmenn kjøper flest av