Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ambisjonene er store når Ford på forsommeren skal lansere SUV-en Edge i Norge.

Dette er en bil i den store SUV-klassen. Edge er over 4,80 meter lang og med det på størrelse med biler som BMW X5 og søstermodellene VW Touareg og Porsche Cayenne. Konkurransen er tøff, og et de viktigste våpnene til Edge er prisen.

Den skal starte på rundt 600.000 kroner, det er betydelig lavere enn premium-konkurrentene. Noe annet som blir viktig er at Edge også kommer i Vignale-utgave. Vignale er Fords eget undermerke med fokus på luksus og eierfordeler.

Baksetepassasjerene skal også ha det bra!
Baksetepassasjerene skal også ha det bra!

Eget fordelsprogram

Her handler det blant annet om høy grad av luksus, mer eksklusive materialer i interiøret og stillere kupe. Ford bruker blant annet det de kaller aktiv støykontroll, et system som overvåker motorstøyen i interiøret og sender ut lydbølger gjennom lydanlegget .

Edge kommer også med Fords nye infotainmentsystem, kalt SYNC 3. Dette har 8-tommers berøringsskjerm, en rekke avanserte løsninger og også norsk stemmestyring.

Vignale handler også om brukerfordeler og ekstra oppfølging hos forhandler og på verkstedet. Her har Ford sydd sammen en pakke som skal gjøre bilholdet enklere, samtidig som man har tilgang til et eget fordelsprogram.

Her er Vignale i Norge – for første gang

Vignale betyr mer eksklusive materialer i interiøret, og bedre finish. Midtkonsollen kjenner vi igjen fra flere andre Ford-modeller. Den har fått kritikk for å gi litt for mye billigfølelse.
Vignale betyr mer eksklusive materialer i interiøret, og bedre finish. Midtkonsollen kjenner vi igjen fra flere andre Ford-modeller. Den har fått kritikk for å gi litt for mye billigfølelse.

750.000 kroner

I dag selger Ford her hjemme Mondeo i Vignale-utgave. Prispåslaget i forhold til den mest eksklusive utstyrsversjonen av Mondeo ligger på rundt 70.000 kroner. Det er grunn til å vente noe tilsvarende for Edge.

I praksis gjør det at en fullustyrt Edge fort havner på rundt 750.000 kroner. Mye penger, men i praksis et godt stykke under premiumkonkurrentene.

Det er da også helt avgjørende hvis Edge skal lykkes. Ambisjonen er at den både skal stjele kunder fra blant andre Audi, BMW og Mercedes, men også appellere til de som i dag kjøper mer folkelige SUV-er i prisklassen rundt en halv million kroner.

Vi testet Mondeo Vignale – og ble ikke heeelt overbevist...

Edge er bygget på samme plattform som familiebilene Mondeo og S-Max/Galaxy. For Ford i Norge er dette en etterlengtet modell, særlig som imagebygger.
Edge er bygget på samme plattform som familiebilene Mondeo og S-Max/Galaxy. For Ford i Norge er dette en etterlengtet modell, særlig som imagebygger.

Bruktbil: Dette er et av de beste familiebilkjøpene