Denne mystiske bilen skjuler svært interessant teknikk, og hårreisende tall vi aldri har sett maken til. Foto: Lorden
Denne mystiske bilen skjuler svært interessant teknikk, og hårreisende tall vi aldri har sett maken til. Foto: Lorden

Denne bilen er nesten ikke til å tro

Tall vi aldri har sett maken til.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Verden har sett mange ulike hybrid-kombinasjoner de siste årene og flere kommer til. Geneve-utstillingens mest uvanlige hybrid kommer fra kinesiske Techrules, og produsenten lover spinnville tall.

Her får du 1.044 hestekrefter, og en rekkevidde på 1.920 kilometer. Et forbruk på 0,18 liter per mil. En toppfart som er elektronisk begrenset til 350 km/t. 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Litt voldsomme tall sier du? Da har du ikke hørt om dreiemomentet enda. 8.640 Newtonmeter!! Ja, du leste riktig. Her snakker vi nedsmelting av dekk på et apokalyptisk nivå.

Nå skal man ta disse tallene med en stor klype salt, og gjerne med en spade salt også. Men teknikken som ligger bak er svært interessant, for dette er en ladbar hybrid med gassturbin istedet for en forbrenningsmotor.

Gassturbiner går på det meste

Gassturbiner var populært som forsøksobjekter på 50 og 60-tallet, og en gassturbin-drevet bil vant nesten Indianapolis 500 i 1967. Den dominerte løpet, og måtte bryte med bare tre runder igjen. Gassturbin var da virkelig hot. Både på Le Mans og i Formel 1 ble det eksperimentert med det, og Fiat og Rover hadde også forsket på feltet tidligere.

Mest berømt var Chryslers forsøk fra 1962-1964 med 55 vanlige personbiler, som ble lånt ut til vanlige folk for testing. Det førte intet sted hen, selv om bilen kunne gå på alt fra diesel til blyfri bensin, til parafin, hvalolje, propan, planteolje og tequila (det ble prøvd av Mexicos president). Det eneste den ikke likte var blyholdig bensin (som de fleste ironisk nok fylte den opp med).

Linjeføringen er spennende, men vil bilen noensinne komme i produksjon? Foto: Lorden
Linjeføringen er spennende, men vil bilen noensinne komme i produksjon? Foto: Lorden

Mikro-turbin driver generator

I motsetning til gamle tiders ganske så store jet-turbiner, så bruker Techrules en svært liten og kompakt «mikro-turbin». Turbinens aksling spinner rundt i 96.000 omdreininger og driver også generatoren. Turbinen produserer 36 kW, og 30 av disse går til generatoren, mens 6 kW går til å drive annet utstyr på bilen.

Nå sier flere nei til gratis lading

Generatoren lader en 20 kWh litium-batteripakke (som ligger under gulvet på bilen), som forsyner seks elmotorer med strøm, som igjen driver hjulene (en elmotor i hvert forhjul, og to elmotorer i hvert bakhjul). Dermed kan turbinen operere på maks kapasitet hele tiden, mens elmotorene (som veier 13 kg hver) tar seg av fleksibiliteten man tross alt trenger i dagligdags trafikk.

Her ser man hvor kompakt og liten mikro-turbinen faktisk er. Foto: Lorden
Her ser man hvor kompakt og liten mikro-turbinen faktisk er. Foto: Lorden

Problemet med gassrespons løst

Problemet med gamle dagers forsøk med gassturbiner var at man fikk dårlig respons med gasspedalen, og det oppstod store forsinkelser i å få kreftene til hjulene. Men med en mikroturbin-løsning som dette, går aldri turbinens krefter til å drive bilen, men til å drive generatoren.

Det er en jobb den gjør svært godt på fullt turtall, og mikro-turbinen er mye mindre enn f.eks bensinmotoren i en Prius. Noe som igjen frigjør mer plass til batterier eller elmotorer.

To ulike modeller

Jaguar jobbet en del med dette på superbilen C-X75 (som var synlig i tidenes dølleste biljakt i den siste Bond-filmen), men det prosjektet ble kansellert. Kineserne har imidlertid fortsatt denne tankegangen, og resultatet er den linjelekre Techrules AT96 TREV, samt Techrules GT96 TREV (TREV står for øvrig for Turbine-Recharged Electric Vehicle).

Nå gjelder det å legge om kjørestilen

AT96 har en gedigen bakvinge og er ment for banebruk. AT står for Aviation Turbine, og signaliserer at den går på parafin (som den parafinen fly bruker), diesel og bensin. GT står for Gas Turbine, og den vil gå på biogass og naturgass, og er en superbil for gaten.

Her ser vi AT96 med sin ekstremt store bakvinge. Foto: Lorden
Her ser vi AT96 med sin ekstremt store bakvinge. Foto: Lorden

Prototype under testing

Turbinløsningen påstås også å være svært så driftssikker. Hele pakken med turbinen, pumper, generator veier bare 100 kilo, og kan potensielt være forseglet hele bilens levetid. Det eneste som må skiftes er luftfiltre.

Konsernet påstår en rekkevidde på 150 km på ren strøm, og en total rekkevidde på 1920 km. Bilene har en karbon-monocoque, og prototypen som går på parafin har vært i aksjon på Silverstone-banen i England for testing. Man påstår at rekkevidden er på 2000 km på 80 liter parafin. Bilen veier nå 1380 kg, men målet er å få den ned i 1000 kg.

Det er vanskelig å skulle ta alle de oppgitte tallene seriøst, men produsenten håper å ha bilen i produksjon om noen år. Vi ønsker uansett lykke til, for teknologien er spennende.

Den viktigste bilen de noen gang har laget