Når det er snø eller is på veien, må også kjøremønsteret justeres. Foto: Scanpix.
Når det er snø eller is på veien, må også kjøremønsteret justeres. Foto: Scanpix.

Nå gjelder det å legge om kjørestilen

Stopplengden øker drastisk på dette føret.

Stopplengden er en helt annen på vinterføre enn på bare veier, advarer skadeleder.

Metrologisk institutt har send ut OBS-varsel, og det advares mot vanskelige føreforhold i utsatte strøk og i fjellene nå.

Vinterveier

Det vil komme mye nedbør, og store deler kommer som snø. De kommende dagene bør bilister være oppmerksom på veier som er dekket av is og snø. Det skriver siste.no

– Legg om kjørestilen og vask dekkene slik at du får fjernet asfalt fra gummien. Husk at stopplengden er en helt annen på vinterføre enn på bare veier, sier skadeleder Ketil Voll i DNB Forsikring

Les også: Her får norske veier stryk

Påkjøring bakfra

Kjører du i 50 km/t på tørr asfalt, er stopplengden under 30 meter. På vinterveier med mye snø eller glatt is kan bremselengden mangedobles, ifølge skadelederen.

– Basert på det store snøfallet i mars i fjor, var det over 2,5 ganger så mange bilskader enn snittet for måneden. Mange av skadene med denne værtypen skyldes at sjåførene ikke tilpasser farten etter forholdene. De fleste kollisjonene er påkjøring bakfra, forteller Voll.

Les også: Heltene på norske veier

Ketil Voll i DNB Forsikring.
Ketil Voll i DNB Forsikring.

Underverker

Når det kommer et såpass ekstremt snøfall etter en snøfattig vinter, frykter Voll at det kan forårsake mange kollisjoner.

– Vinterdekk som har kjørt lenge på bar asfalt, blir dekket av asfalt og mister mye av gripeevnen, men en kjapp vask med avfettingsmiddel eller vaskemiddel du selv har i hjemmet , gjør underverker, sier han.

Flere bil og motorsaker fra siste.no finner du her:

Les også: Derfor skal elbilene bli dyrere