Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SUV er biltypen som har vokst mest de siste årene, og lite tyder på at dette vil avta. Tvert imot. Bransjen selv regner med at det bare vil øke på, etter hvert som det kommer stadig flere modeller på markedet.

Bilkjøperne får tydeligvis ikke nok av litt høyreiste biler med ekstra bakkeklaring og ofte – men ikke alltid – firehjulstrekk.

Det gjelder i høyeste grad også oss nordmenn. Vi elsker SUV-ene og kjøper stadig flere av dem.

Ekte folke-SUV

En titt på registreringsstatistikken for nybiler så langt i år viser at det er hele sju SUV-er inne på lista over de 20 mest solgte personbilene. Det er et historisk høyt tall, og viser hvor sterkt denne biltypen står i Norge.

Øverst på lista troner en gammel traver, som akkurat har kommet i hybrid-utgave for første gang. Toyota RAV4 er nærmest definisjonen på en norsk folke-SUV. En ærlig sliter som gjør jobben, tar deg og familien helt fram til hytta og sjelden går i stykker. Særlig spennende er den ikke, og ikke vekker den særlig oppsikt på parkeringsplassen ved skiheisen heller. Men det er ikke poenget med denne bilen.

Så langt i år er den faktisk Norges nest mest solgte bilmodell, bare slått av VW Golf. 764 nordmenn har kjøpt helt ny RAV4 så langt i år.

Toyota RAV4 har klatret helt til andreplassen på salgsstatistikken i Norge.
Toyota RAV4 har klatret helt til andreplassen på salgsstatistikken i Norge.

Les mer om RAV4: Den største nyheten kan du ikke se

Spennende trend

På andreplass følger en bil som også har vært med i mange år, og i flere generasjoner. Mitsubishi Outlander fikk nylig en facelift og holder virkelig koken. Her er det den ladbare hybridversjonen Outlander PHEV som står for det aller meste av salget. Dette var i sin tid verdens første ladbare SUV, og modellen har vært en stor suksess for Mitsubishi her hjemme. Salg så langt i år: 698 eksemplarer.

På tredjeplassen finner vi en nykommer, og en bil som er et godt eksempel på en spennende trend. Det kommer nemlig nå en rekke små SUV-er, eller crossovere, om du vil. Ikke av tradisjonell familiebilstørrelse, men store nok til at mange kan ha dem som bil nummer én.

Mazda CX-3 er den første av de kompakte crossoverne som virkelig har tatt av i Norge.
Mazda CX-3 er den første av de kompakte crossoverne som virkelig har tatt av i Norge.

Les mer: Tøff nykommer tar Norge med storm

Storebror holder koken

Mazda CX-3 har fått svært god mottagelse i Norge. Mazda kombinerer tøft design med hyggelig pris og velkjent kvalitet. Det har gitt et salg på hele 519 biler så langt i år.

For Mazda er nok det ekstra gledelig i og med at den tidligere storselgeren CX-5 nå har begynt å falle på salgslistene. Naturlig nok, dette er ikke akkurat noen ny bilmodell lenger.

Men CX-5 holder likevel koken imponerende godt. Så langt i år har den solgt 473 eksemplarer, det sikrer fjerdeplass blant SUV-ene.

På plassen etter finner vi en annen bil som lenge var blant Norges aller mest solgte. Nå har det begynt å butte litt mer imot for Nissan Qashqai, selv om dagens modell ikke er gammel. Salget faller med 32 prosent sammenlignet med fjoråret. Så langt i 2016 har 383 nordmenn blitt eiere av en helt ny Qashqai.

Qashqai har vært en stor suksess for Nissan, fortsatt en av Norges mest solgte biler.
Qashqai har vært en stor suksess for Nissan, fortsatt en av Norges mest solgte biler.

Vi dro til Spania for å teste Qashqai, les mer her:

Eksklusive saker

Med det holder den seg såvidt over en annen japansk konkurrent, nemlig Suzuki Vitara. Her snakker vi virkelig en bil som ikke gjør spesielt mye utav seg, men som leverer det mange trenger. Vitara gir også mye bil for pengene, et typisk fornuftskjøp. 375 biler er fasiten så langt i år.

Og da går vi fra folkelig fornuft til langt mer eksklusive saker på den siste bilen i denne oversikten. Nummer sju på lista er nemlig Volvo XC90. Volvos store SUV kom i helt ny utgave i fjor og ble umiddelbart en stor suksess, både i Norge og en rekke andre markeder.

Sette salgsrekord

At en bil med gjennomsnittspris rundt en million (og ofte mer) er inne blant de 20 mest solgte bilene i Norge, er absolutt ikke vanlig. Men XC90 har tydeligvis truffet markedet helt perfekt.

Fabrikken går på høygir og leverer alt de kan, likevel er det ventelister på en rekke XC90-utgaver. Det har også vært tilfelle i Norge, men nå ruller bilene inn.

366 solgte XC90 så langt i år er et imponerende tall, og det skal bli spennende å følge utviklingen for denne bilen utover i 2016. Etter alt å dømme kommer den til å sette suveren salgsrekord for en premium-SUV her hjemme.

Denne er virkelig eksklusiv: Sjekk XC90 Excellence!

Volvo XC90 er en stor sukesshistorie for svenskene, og den selger imponerende godt i Norge, tross solid prislapp.
Volvo XC90 er en stor sukesshistorie for svenskene, og den selger imponerende godt i Norge, tross solid prislapp.

– Nå er det et lite jordskjelv i nybilmarkedet