ÅPEN: Det er ikke bare for at du skal kunne nyte utsikten at flyets rullegardin må være oppe under take-off og landing. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
ÅPEN: Det er ikke bare for at du skal kunne nyte utsikten at flyets rullegardin må være oppe under take-off og landing. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: Ruud, Vidar

Derfor må flyets «rullegardin» være åpen ved take-off og landing

... og fire andre ting du kanskje ikke visste om å fly.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å reise med fly har med årene blitt en prøvelse i det å huske regler og forbud.

I 2006, da britisk politi avslørte planer om å sprenge fly i luften ved hjelp av flytende eksplosiver, kom forbudet mot å ta med flytende væske over 100 ml i håndbagasjen.

I tillegg er det verken lov å ha vindusskjermen eller stolrygg nede ved take-off og landing.

Mens noen av forbudene er forståelige, er det kanskje andre som ikke gir helt mening. Her er fem flyregler du kanskje ikke kjente til og hvorfor de finnes.

  1. Hvorfor må flyets vindusskjerm være åpen ved take-off og landing?
    Du har sikkert vært der. Like før du døser av i flysetet, pirker en flyvertinne deg på skulderen med beskjed om at du må skyve opp «rullegardinen» på flyvinduet.

    Kanskje virker det unødvendig, men ifølge det australske luftfartstilsynet, CASA, er det viktige sikkerhetsmessige årsaker som ligger til grunn for regelen. Take-off og landing er de mest kritiske tidspunktene i en flyvning, og det er dermed nødvendig at flest mulig forholdsregler tas da.

    – I et eventuelt nødstilfelle må flybesetningen kunne se ut for å raskt planlegge en evakuering, sier Peter Gibson til Business Insider.

    I tillegg skal det også være nyttig at passasjerene ser ut, slik at de kan melde fra dersom de ser noe mistenkelig før eller under flyvningen.

  2. Hva med mobilen – flymodus, helt avslått, eller spiller det egentlig ingen rolle?
    De siste årene har EUs luftfartsorgan slakket på reglene om mobil i flymodus. Tidligere var det ofte ikke tillatt å ha mobilen eller andre elektroniske duppedingser påslått i det hele tatt, på grunn av forstyrrelser på sendere og mottakere i flyet.

    Gradvis tillot flere å la enhetene være påslått, men de måtte være i flymodus. Og med EUs lettelser på regelverket kan flyselskaper nå velge å droppe også dette kravet.

    Svaret er altså; hør med det enkelte flyselskapet, men forbud mot mobilbruk under flyturen blir trolig historie om få år.

  3. Hvorfor kan ikke stolryggen være tilbakelent under take-off?
    Både stolrygg og bord må settes i rett posisjon før take-off og landing. Dette er fordi passasjerer skal komme seg raskt ut ved en nødsituasjon.

    – Flybesetningen må forsikre seg om at dersom du må skynde deg ut av flyet, skal du ikke behøve å trenge deg forbi andres bord, sno deg rundt en nedslått stolrygg eller snuble i andres bagasje, skriver flyvertinne Carolyn Paddock i Huffington Post.

  4. Men skulle ikke væskeforbudet avvikles?
    I 2013 skulle væskeforbudet i håndbagasje på fly avvikles. Men, tre år senere har det foreløpig ikke skjedd noen endring i dette regelverket.

    – Utviklingen av teknologien har tatt lenger tid enn vi trodde. Det kommer stadig nye produkter i flytende form, uttalte seniorrådgiver i Luftfartstilsynet, Unni Nilssen, til NRK i februar.

    Nilssen anslår at det minst vil ta to år før man kan ha med seg vannflasker, fuktighetskrem og hårspray gjennom sikkerhetskontrollen igjen.

  5. Hvorfor slås lyset av når flyet letter?
    Før avgang dempes lysene inne i kabinen. Dette er fordi nattsyn hjelper passasjerene ved en evakuering. Å gå fra en lys kabin til et plutselig mørke gjør at det tar noe tid før øynene omstiller seg og klarer å fokusere, skriver Air Canada på sine nettsider.